W sercu brytyjskiego Swindon miasta bogatego w historię i kulturę znajduje się skrzyżowanie, które przyciąga uwagę inżynierów, turystów oraz oczywiście kierowców z całego świata. Magiczne rondo, oficjalnie znane jako rondo Swindon, zyskało swoją nazwę nie bez powodu. Jego unikalna struktura, choć na pierwszy rzut oka może wydawać się chaotyczna, została zaprojektowana z myślą o maksymalizacji płynności ruchu.
REKLAMA
Zobacz wideo Skoczek-nielot w BMW próbował przejechać rondo. Teraz grożą mu trzy lata więzienie
Czym jest Magiczne rondo? Eksperyment inżynierski mający na celu ulepszenie przepływu ruchu w najbardziej zatłoczonej części miasta
Zbudowane w 1972 roku, Magiczne rondo w Swindon to dzieło inżyniera Franka Blackmore’a z Brytyjskiego Laboratorium Badań Transportu i Dróg. Ten eksperyment miał na celu ulepszenie przepływu ruchu w największym mieście hrabstwa Wiltshire, znanym nie tylko z sąsiedztwa słynnego Stonehenge, ale również z nowoczesnych rozwiązań urbanistycznych. W tym miejscu warto wspomnieć, iż Stonehenge, będące prehistorycznym zabytkiem ustanowionym około 2500 roku p.n.e., to krąg gigantycznych kamieni, uznawany za majstersztyk inżynieryjny swoich czasów.
Wracając jednak do Magicznego ronda - jego konstrukcja, obejmująca pięć mniejszych obiektów rozlokowanych wokół centralnej wyspy, przez którą ruch odbywa się w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara, miała na celu zmniejszenie korków na głównych arteriach zbiegających się w tym miejscu. Nietypowa, wręcz barokowa struktura miała zapewnić płynny i bezpieczny przepływ ruchu, co stanowiło innowacyjne podejście do problemu zatłoczonych skrzyżowań. Czy w tym szaleństwie jest metoda? Najwidoczniej tak, gdyż od czasu, gdy rondo zostało otwarte, a miało to miejsce ponad 50 lat temu, doszło na nim jedynie do siedemnastu poważnych wypadków oraz około stu mniejszych. Mimo to wielu kierowców uważa je za najtrudniejsze na świecie.
Jak poruszać się po Magicznym rondzie w Swindon? Sprawdzian umiejętności kierowców
Każde z pięciu mniejszych rond funkcjonuje jako niezależna jednostka, ale wszystkie są zsynchronizowane z centralnym rondem, tworząc zintegrowaną, ale złożoną sieć komunikacyjną. Aby efektywnie poruszać się po tym układzie, kierowcy muszą precyzyjnie stosować się do zasad pierwszeństwa: na każdym z mini-rond ruch odbywa się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, co oznacza konieczność ustępowania pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z prawej strony. Taka organizacja wymaga szczególnej ostrożności oraz często wielokrotnego przejeżdżania przez centralne rondo, aby skutecznie i bezpiecznie dotrzeć do wybranego wyjazdu.
Magiczne rondo w Swindon jest jednym z najbardziej fascynujących przykładów inżynierii drogowej, demonstrując zarówno możliwości, jak i ograniczenia nowatorskich rozwiązań w urbanistyce. Pomimo swojej reputacji, dla wielu jest symbolem inżynieryjnej odwagi i kreatywności.
Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.