Lexus NX to najlepiej sprzedający się samochód marki w Europie. Na świecie w tej chwili większą popularnością cieszy się tylko model RX. W ramach rozszerzania gamy bestsellera do oferty dołączył NX Overtrail. Nazwa Overtrail pochodzi od połączenia słów „Overland” oraz „Trail” i oznacza poruszanie się poza utartym szlakiem po leśnych czy polnych drogach i pozostawaniu w zgodzie z naturą. Samochody z tej linii otrzymują zmodyfikowane zawieszenie, uterenowione opony, a także stylistyczne akcenty nadwozia oraz wnętrza, które nawiązują do off-roadu.
Lexus NX Overtrail jest pierwszym autem z tej linii dostępnym w Polsce. Został stworzony z myślą o osobach prowadzących aktywny styl życia, które lubią spędzać czas poza utartymi szlakami na łonie natury. Samochód został dostosowany do jazdy po nieutwardzonych drogach, jednocześnie zapewniając wysoki komfort w mieście i na autostradach. O bezpieczeństwo dba pakiet systemów Lexus Safety System + najnowszej generacji.
Podniesione zawieszenie i opony AT
Wersja Overtrail wyróżnia się w gamie NX-a zawieszeniem podniesionym o 15 mm, specjalnie dla tego modelu zaprojektowanymi 18-calowymi felgami aluminiowymi w czarnym, matowym kolorze z oponami typu AT. Na czarno pomalowano też relingi dachowe, obudowy lusterek, klamki, obudowy lamp przeciwmgielnych oraz przedni grill. Listwy okienne mają czarne, metaliczne wykończenie, a charakterystyczny dla NX-a napis LEXUS na tylnej klapie jest w kolorze szarym. Ciemne akcenty dobrze kontrastują z nowym lakierem Moon Desert, który jest zarezerwowany dla wersji Overtrail. Samochód można zamówić jeszcze w sześciu innych kolorach.
Najwyższy komfort podróżowania
We wnętrzu auta uwagę zwraca połączenie czarnej tapicerki ze skóry syntetycznej ze wstawkami w kolorze Khaki. Ten motyw wykorzystano także na boczkach drzwi oraz pokrywie schowka w konsoli centralnej, a nowa listwa dekoracyjna Geo Layer inspirowana jest warstwami skał osadowych.
W tej wersji standardem jest dwustrefowa klimatyzacja z filtrem Nanoe X. To system oczyszczania powietrza, w którym cząsteczki wody są uwalniane do strumienia powietrza zawierającego mikroskopijne rodniki hydroksylowe, które hamują wirusy, bakterie, pyłki i inne alergeny oraz przeciwdziałają rozprzestrzenianiu się pleśni. Filtr pomaga również usuwać nieprzyjemne zapachy i zatrzymywać odparowywanie wilgoci, co prowadzi do nawilżenia skóry i włosów. Przy pomocy Lexus Climate Concierge można dobrać optymalną temperaturę dla wszystkich pasażerów. Ponadto fotele przednie są podgrzewane i wentylowane i mają elektryczną regulację w ośmiu kierunkach.
O przyjemny nastrój w kabinie dba 64-kolorowe oświetlenie ambient, które podświetla przestrzeń wokół nóg, boczki drzwi oraz konsolę środkową. Wnętrze Lexusa NX Overtrail zostało także dobrze wyciszone. Przednia szyba oraz boczne szyby przednie są akustyczne, zastosowano gładkie listwy drzwiowe, a maska silnika ma podwójny zatrzask, by ograniczyć wibracje. Precyzyjnie zaprojektowano także nawiewy, by przepływ powietrza nie powodował nieprzyjemnych szumów, a system aktywnej kontroli dźwięku (Active Noise Control) redukuje hałas z komory silnika.
Lexus NX Overtrail sprawdza się idealnie w roli auta rekreacyjnego. Bagażnik ma 545 l pojemości, a po złożeniu oparć przestrzeń powiększa się do 1436 l. Klapa bagażnika jest elektrycznie otwierana i zamykana oraz sterowana ruchem nogi. Auto może pociągnąć także przyczepę o masie do 1500 kg (z hamulcami), a na liście dodatkowych akcesoriów ułatwiających transport są m.in. belki dachowe, bagażniki rowerowe czy uchwyty na narty lub snowboard.
Inteligentne technologie w Lexusie NX Overtrail
System multimedialny Lexus Link Pro z 14-calowym ekranem dotykowym, asystentem głosowym oraz nawigacją pracującą w trybach online i offline jest standardem w wersji Overtrail. Z przodu jest port USB-A służący do łączności z urządzeniem oraz trzy porty USB-C do ładowania i ładowarka indukcyjna. Samochód łączy się ze telefonami bezprzewodowo przy pomocy Apple CarPlay i Android Auto.
Najwyższy poziom bezpieczeństwa
Lexus NX Overtrail wykorzystuje najnowszą generację systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System +, które przy pomocy zaawansowanych kamer i radarów analizują otoczenie auta, wykrywają ryzyko niebezpiecznych sytuacji, ostrzegają kierowcę, a choćby wspomagają go w kontroli nad autem, by uniknąć wypadku.
NX był też pierwszym modelem Lexusa wyposażonym w elektroniczne klamki, które pozwoliły na wprowadzenie zupełnie nowego asystenta bezpiecznego wysiadania (Safe Exit Assist). Układ współpracuje z systemem monitorowania martwego (BSM). Gdy z tyłu auta zostanie zidentyfikowany rowerzysta lub inny pojazd, kierowca lub pasażer zostanie ostrzeżony, a drzwi pozostaną zamknięte do momentu, gdy inny uczestnik ruchu przejedzie.
Parkowanie i manewrowanie w ciasnych przestrzeniach ułatwiają przednie i tylne czujniki parkowania, a także kamera cofania z panoramicznym widokiem 360 stopni dookoła samochodu.
Wyjątkowe adekwatności jezdne
NX jest pierwszym samochodem Lexusa, w którym kokpit kierowcy stworzono zgodnie z koncepcją Tazuna, w której priorytetem jest intuicyjna obsługa pojazdu, a wszystkie przełączniki są w zasięgu ręki kierowcy. Wyświetlacz na tablicy wskaźników, ekran systemu multimedialnego oraz wyświetlacz HUD na przedniej szybie zostały tak rozplanowane, by wystarczył rzut oka, by nic nie odrywało jego uwagi od drogi.
NX w wersji Overtrail ma prześwit zwiększony do 200 mm, dzięki czemu auto jeszcze lepiej radzi sobie z jazdą po nieutwardzonych drogach. Na luźnej lub śliskiej nawierzchni kierowca może włączyć tryb Trail, który dopasuje pracę zawieszenia oraz systemów do warunków na drodze.
Podobnie jak w wersji F SPORT standardem w odmianie Overtrail jest adaptacyjne zawieszenie o zmiennej sztywności (AVS), które błyskawicznie reaguje na zmianę charakterystyki nawierzchni, by samochód prowadził się pewnie i dawał poczucie kontroli. Precyzję układu jezdnego wspomaga także dodatkowo wzmocnione tylne zawieszenie.
Standardem w wersji Overtrail jest inteligentny napęd na cztery koła E-FOUR zarówno z pełną hybrydą NX 350h (243 KM), jak i z hybrydą plug-in NX 450h+ (309 KM).