Legendarne Lamborghini Espada 400 GT

2 lat temu

2022 rok to dla Lamborghini rok legendarnych silników V12, które napędzają kultowe samochody marki od prawie 60 lat. Także 12-cylindrowy silnik napędzał kultowy model Lamborghini Espada 400 GT. Espada była także pierwszym czteromiejscowym samochodem Lamborghini i do tego najlepiej się sprzedającym. Dzięki innowacyjnemu technicznie i zamontowanemu z przodu 4-litrowemu silnikowi Lamborghini V12, Espada pomimo swoich znacznych rozmiarów stała się niezwykle szybkim Grand Tourerem.

Klasyczny silnik spalinowy V12 w swojej obecnej formie wyjdzie z produkcji z końcem 2022 roku. Wtedy to wyprodukowany zostanie ostatni Lamborghini Aventador Ultimae. Od przyszłego roku sukcesor Aventadora będzie wyposażony w nową hybrydową wersję silnika V12 typu plug-in.

Ferruccio Lamborghini chciał stworzyć najszybszego i najbardziej luksusowego grand tourera

Założyciel firmy, Ferruccio Lamborghini, od początku swojej działalności w branży motoryzacyjnej miał bardzo jasno określony cel. Chciał stworzyć najlepszego Grand Tourera. Samochód sportowy, który byłby nie tylko szybki, ale także wygodny i luksusowo wykończony. Zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Genewie w marcu 1968 roku model Espada 400 GT doskonale uosabiał ten pomysł przez ponad dekadę. Espada mogła wygodnie pomieścić cztery dorosłe osoby i miała więcej miejsca zarówno na bagaż, jak i pasażerów niż jej poprzednik – model 400 GT 2+2 i Islero 400 GT 2+2. Ponadto Espada charakteryzowała się naprawdę wyjątkowym wykończeniem, dużą ilością skóry i innych ekskluzywnych materiałów. Miała także opcję zamontowania klimatyzacji. Wspomaganie kierownicy wprowadzono jako opcja w 1969 r., a od 1972 r. było już standardem. Z kolei wersja z automatyczną skrzynią biegów była dostępna od 1974 roku.

4-litrowy silnik V12

Technicznym kamieniem milowym Espady był 60° silnik V12 o pojemności 3,5 litra, po raz pierwszy wyprodukowany w 1963 roku. W 1964 roku został on powiększony do pojemności 4 litrów (3929 cm3). Silnik ten dostarczał 325 KM mocy przy 7200 obr./min, kiedy po raz pierwszy został zamontowany w Espadzie. Jego moc zwiększyła się do 350 KM przy 7500 obr./min w Espadzie Serii II, zaprezentowanej w 1970 roku.

Zasilany sześcioma gaźnikami z bocznym zasilaniem Weber 40 DCOE, silnik V12 miał stopień sprężania wynoszący 9,5: 1. Wzrósł on do 10,7: 1 począwszy od serii II). W głowicach znajdowały się po dwa napędzane łańcuchem wałki rozrządu na rząd cylindrów. Silnik ważył zaledwie 232 kg dzięki znacznemu wykorzystaniu aluminium do konstrukcji nie tylko głowicy cylindrów, ale także skrzyni korbowej i tłoków. Silnik zamontowano z przodu w pozycji nieco bardziej wysuniętej do przodu w porównaniu z poprzednimi silnikami z Lamborghini 350/400 GT. Zrobiono to, aby uzyskać bardziej przestronne wnętrze. Dzięki dużemu otworowi pod aluminiową maską był on także łatwo dostępny.

Nadwozie

Nadwozie oparto na konstrukcji modelu 400 GT. Wydłużono je jednak aby uzyskać rozstaw osi wynoszący 2650 mm i poszerzono, w celu zwiększenia rozstawu kół do 1490 mm. Samochód miał niezależne zawieszenie czterech kół, z podwójnymi wahaczami i sprężynami śrubowymi. W listopadzie 1968 roku Espada „Lancomat” z zawieszeniem hydropneumatycznym została zaprezentowana podczas Salonu Samochodowego w Turynie. System hydropneumatycznego zawieszenia oferowano na zamówienie, ale nie cieszył się popularnością wśród kupujących.

Lamborghini Espada było niezwykle szybkim Grand Tourerem. Był on w stanie osiągnąć prędkość maksymalną od 245 do 260 km/h i w większości warunków dotrzymywał kroku bardziej sportowej Miurze.

Komercyjny sukces Espady

Espada w momencie swojej premiery była najszybszym czteromiejscowym samochodem na świecie. Dzięki kanciastym kształtom innowacyjnego projektu Carrozzeria Bertone, okazał się także sukcesem komercyjnym. Jego uniwersalność i pojemne wnętrze – mimo wysokości zaledwie 119 cm – sprawiły, iż nadawał się do niemalże codziennego użytkowania. Tym samym znacznie poszerzył bazę klientów marki. W sumie wyprodukowano 1226 samochodów w trzech seriach:

  • 176 sztuk modelu Espada 400 GT Series 1 w latach 1968-1969,
  • 578 sztuk Espada 400 GTE Series II w latach 1970-1972,
  • 472 Espada 400 GTS Series III w latach 1972 i 1978.
Espada VIP z minibarem i telewizorem Brionvega

Lamborghini Espada VIP został zaprezentowany w 1971 roku. Oparto go na Espadzie 400 GTE Series II i wyprodukowano zaledwie 12 pojazdów. Pierwsze modele z tej specjalnej serii samochodów miały specjalny pomarańczowy lakier i pomarańczowo-czarną skórzaną tapicerkę. Późniejsze samochody produkowano już w innych kombinacjach kolorystycznych. Wewnątrz Espada VIP miała mini-bar i lodówkę z tyłu. Na tunelu środkowym umieszczono telewizor Brionvega Algol 11, aby zapewnić rozrywkę pasażerom na tylnych siedzeniach. Wersja VIP jest w tej chwili jedną z najbardziej poszukiwanych wśród kolekcjonerów Espady.

Espada Paula McCartneya

Jednym z najbardziej znanych właścicieli Lamborghini Espada jest Sir Paul McCartney. Były Beatles jest entuzjastą marki Lamborghini i kupił model Espada z kierownicą po prawej stronie. Nabył egzemplarz z 1972 roku, Series III z manualną skrzynią biegów, czerwonym lakierem i czerwonym skórzanym wnętrzem. Jego żona Linda również często prowadziła ten samochód. Niestety pewnego razu wpadł do pobliskiego stawu po tym, jak zostawiła go na biegu jałowym i zapomniała zaciągnąć hamulec ręczny. Samochód wyciągnięto z wody po trzech dniach, a później sprzedano nowym właścicielom, którzy używali go przez wiele lat. Następnie znalazł się jako element wystroju w angielskim pubie. Został sprzedany nieznanemu entuzjaście marki w 2005 roku i uważa się, iż w tej chwili może znajdować się w Austrii.

Od właścicieli VIP po srebrny ekran

Wielu celebrytów przez lata okazywało swoje zamiłowanie do Lamborghini Espada. Od 1986 roku słynny amerykański prezenter telewizyjny i znany kolekcjoner samochodów Jay Leno był właścicielem jednego z pierwszych modeli Espada Series 2, z 1969 roku. Założyciel magazynu EVO Harry Metcalfe był również właścicielem Espady przez wiele lat. Posiadał model Series II z kierownicą po prawej stronie z 1970 roku i brał z nim udział w obchodach 50-lecia Espady i Islero organizowanych przez Automobili Lamborghini Polo Storico w 2018 roku.

Nakręcono także wiele filmów z Lamborghini Espada, w tym około 50 znaczących tytułów. Najbardziej znanym wśród fanów Espady jest włoski film „Flatfoot” z 1973 roku z Carlo Pedersoli, lepiej znanym jako Bud Spencer. Film, w dużej mierze nakręcony w Neapolu i okolicach, przedstawia bohatera ścigającego Espadę przez serię ostrych górskich zakrętów w długiej sekwencji pościgu, który kończy się przed kościołem Sant’Antonio a Posillipo.

Informacja prasowa

Idź do oryginalnego materiału