Legendarna Alpina pokazała swój ostatni model przed zmianą właściciela. Jaki los czeka tę markę?

5 godzin temu

Alpina, znana z ulepszania samochodów BMW, właśnie pokazała swój ostatni nowy model. To B8 GT, które jest pełne odniesień do Burkarda Bovensiepena – założyciela tej niedużej manufaktury. Jaki los czeka Alpinę po zmianie właściciela?

Zmiana właściciela obędzie się 31 grudnia 2025 roku. Alpina, założona w 1965 roku przez Burkarda Bovensiepena, przechodzi wtedy do BMW. Nastąpi to zgodnie z umową podpisaną 3 lata temu. Doszło do niej po najlepszym roku w historii tej niewielkiej manufaktury, kiedy to dostarczyła ponad 2000 aut klientom na całym świecie.

Ostatnim modelem w historii BMW-Alpiny jest B8 GT, oparte na 4-drzwiowej limuzynie serii 8. Powstanie raptem 99 egzemplarzy tego auta, będącego najmocniejszym w historii tego wytwórcy. Jego 4,4-litrowy silnik V8 rozwija 643 KM i 850 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Do wyboru ma być 7 kolorów lakieru i 2 opcje dwukolorowe. fot. Alpina

To o 9 KM więcej niż w starym B8 (bez oznaczenia GT) i o 18 KM więcej niż w BMW M8. Osiągi? 0-100 km/h w 3,2 s i prędkość maksymalna 330 km/h. Czyli szybciej zarówno od BMW M8 (305 km/h po dokupieniu odpowiedniego pakietu), jak i BMW-Alpiny B8 (324 km/h).

https://magazynauto.pl/testy/aston-martin-vantage-i-bmw-m8-competition-porownanie-dane-techniczne-prowadzenie-osiagi-pomiary-testowe,aid,4808

Z odniesieniami do założyciela marki

Auto z zewnątrz ma liczne nowe elementy względem zwyczajnego B8. To m.in. przeprojektowane i wykonane z włókna węglowego dyfuzor, kanały powietrzne i osłona chłodnicy. Do tego dochodzą charakterystyczne 21-calowe koła z centralnymi zaślepkami, wyfrezowanymi z aluminium.

We wnętrzu, wykonanym głównie ze skóry Merino, znajdziemy szereg odniesień do założyciela Alpiny – Burkarda Bovensiepena, który, przeżywszy 87 lat, zmarł w październiku 2023 roku. Jego podpis umieszczono m.in. na oparciach foteli, podświetlanych progach czy osłonie schowka w konsoli środkowej.

Podpis założyciela firmy umieszczono m.in. na fotelach. fot. Alpina

BMW-Alpinę B8 GT wyceniono na 225 000 euro. Auto będzie oferowane w 7 barwach do wyboru. Z kolei 20 z 99 egzemplarzy ma zostać pomalowane w opcji dwukolorowej, łączącej niebieski lub zielony z czernią.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/wyjatkowe-bmw-trafia-do-produkcji-juz-zostalo-wyprzedane,aid,4594

Zupełnie nowa gama?

Co stanie się z Alpiną po przejęciu przez BMW? Model B3 GT wewnątrz firmy jest już określany mianem „ostatnim z ostatnich”. Z kolei najnowsze B8 GT ma w sobie pełno odniesień do założyciela marki. A to raczej wszystko tłumaczy.

Nieoficjalnie plan BMW na wykorzystanie Alpiny zakłada stworzenie linii luksusowych modeli, mogących rywalizować m.in. z Bentleyem i Maybachem. Oznacza to, iż niewielkie auta pokroju B3 czy B4 odejdą do lamusa.

Modele oparte na BMW serii 3 wraz ze zmianą właściciela Alpiny na 99% odejdą do lamusa. fot. Alpina

W takim scenariuszu BMW-Alpina zaoferuje wyłącznie modele o odpowiednim splendorze i luksusie. Czyli serię 7 i X7. Oczywiście można liczyć na wykwintne wnętrza, prawdopodobnie wykonane z użyciem materiału Lavalina, znanym z dotychczasowych modeli Alpiny, oraz bardzo mocne silniki.

https://magazynauto.pl/testy/bmw-750e-xdrive-konflikt-pokolen-test,aid,3554

Elektromobilność nie do udźwignięcia

Z kolei firma należąca do rodziny założyciela Alpiny zmieni nazwę na Bovensiepen i „zainwestuje w działalność związaną z klasycznymi samochodami. Będzie przez cały czas oferować różne, ekscytujące nowe rozwiązania w zakresie mobilności” – czytamy w informacji prasowej.

Jako powód pozbycia się Alpiny, Andreas Bovensiepen – syn założyciela – podaje przechodzenie motoryzacji na elektromobilność. A to według niego jest nie do pogodzenia z brakiem kompromisów, jakimi do tej pory charakteryzowały się auta tej manufaktury.

Burkard Bovensiepen dożył 87 lat. fot. Alpina

Poza tym zatrudnienie inżynierów oprogramowania, co jest wymogiem przy pracach nad elektrykami, byłoby dla tej firmy rujnujące finansowo.

1802

Idź do oryginalnego materiału