Land Rover wyłącznie na prąd od 2030. Elektryczny Jaguar jeszcze wcześniej

profiauto.pl 3 lat temu

Land Rover zamierza wprowadzić na rynek 6 modeli elektrycznych w najbliższych 5 latach. Z kolei Jaguar chce być całkowicie elektryczną marką od 2025 roku. Wielkie plany w JLR.

Miniony rok nie był dobry dla wielu marek

Cała branża motoryzacyjna mocno odczuła zawirowania spowodowane pandemią i lockdownem. Szczególnie kiepski był to czas dla grupy Jaguar Land Rover, która zaliczyła ogromny, bo aż 33,6% spadek sprzedaży w stosunku do roku wcześniejszego. Uwzględniając fakt, iż na równi pochyłej JLR znajduje się trochę dłużej niż rok, można mówić o trudnej sytuacji.

Ogłoszona wczoraj strategia rozwoju brytyjskiego koncernu ma sprawić, iż producent znowu zacznie zarabiać. Należąca do Tata Motors grupa Jaguar Land Rover stawia na zmianę wizerunkową i elektryfikację.

Jaguar w pełni elektryczny od 2025 roku

Wszystkie modele marki będą dzielić jedną platformę, która dopiero powstanie. Do już istniejącego elektrycznego SUV-a I-Pace dołączą nowe modele.

Inwestycja w elektryfikację będzie kosztowna i wyniesie 2,5 mld funtów rocznie.

Co ciekawe, szykowany do debiutu w tym roku sukcesor modelu XJ ostatecznie na rynek nie trafi. Włodarze marki uznali najwidoczniej, iż elektryczny sedan to nie jest najlepszy pomysł na początek rewolucji i z niego zrezygnowali, choć prace nad autem były mocno zaawansowane.

Nie wiadomo jeszcze, jak plany Jaguara wpłyną na aktualną gamę modelową, w której oprócz Jaguara I-Pace są takie modele, jak XE, XF, F-Type oraz SUV-y E-Pace i F-Pace.

Zmiany czekają również Land Rovera

Przejście na elektryczną stronę mocy w tym wypadku zajmie trochę więcej czasu. Sześć modeli z napędem elektrycznym poznamy na przestrzeni 5 najbliższych lat. Pierwszy w pełni elektryczny Land Rover (prawdopodobnie Range Rover) powinien zjechać z taśmy w 2024 roku. Producent szacuje, iż do 2030 roku 60% sprzedaży obejmie pojazdy o zerowej emisji spalin.

Dla Land Rovera przewidziano dwie platformy, które będą kompatybilne z elektrycznym układem napędowym. Pierwsza z nich to Modular Longitudinal Architecture dla jednostek spalinowych, wspieranych elektrycznie oraz umożliwiająca budowę pełnych elektryków. Z kolei Electric Modular Architecture przeznaczona jest głównie dla pojazdów elektrycznych, z możliwością zastosowania zelektryfikowanych jednostek spalinowych.

Inwestycja w technologię wodorową

Oprócz elektryfikacji gamy JLR chce zainwestować w rozwój technologii wodorowej. Pierwsze prototypy zasilane wodorem wyjadą na drogę w najbliższych 12 miesiącach. Czas pokaże, ile punktów z tego ambitnego planu uda się Brytyjczykom zrealizować.

Idź do oryginalnego materiału