Dlaczego kupujemy nowe samochody, wprost z salonów? Powodów jest dużo, ale jednym z nich jest z pewnością zaufanie co do tego, iż pachnący nowością pojazd to po prostu gwarancja bezawaryjności i bezpieczeństwa. Niestety, wraz ze stopniem skomplikowania nowoczesnych aut, rośnie liczba usterek powstających w nich już na etapie produkcji. Nowo wykryte niedopatrzenie w autach marki KIA może mieć wyjątkowo groźne konsekwencje. Akcja serwisowa samochodów KIA EV9 dotyczy bowiem… foteli.
Akcja serwisowa KIA EV9 z rynku amerykańskiego
Fotele samochodowe mają zapewniać nie tylko komfort, ale też bezpieczeństwo podróżującym. Powinny być zatem nie tylko wygodne, ale i solidne i spełniać określone standardy produkcyjne. Południowokoreański producent samochodów ogłosił, iż w blisko 23000 elektrykach KIA EV9 mogą wystąpić niedokręcone fotele. Odkryto, iż SUV-y przeznaczone na rynek amerykański miały niepoprawnie zamocowane kanapy.
Nawet 22883 sztuki samochodów KIA EV9, które wyjechały pomiędzy 25 września 2023 roku i 15 października 2024 roku z fabryki w Gwangmyeong w Korei Południowej, mogą mieć źle dokręcone siedzenia. Dokumenty National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) sugerują, iż w fotelach drugiego i trzeciego rzędu siedzeń brakuje niektórych śrub.
Problem zdiagnozowano po raz pierwszy we wrześniu tego roku, gdy jeden z użytkowników KIA EV9 zgłosił, iż siedzenia trzeciego rzędu w jego EV9 z 2024 roku nie były prawidłowo zamontowane. Niedługo potem KIA zidentyfikowała kolejny dotknięty tą samą usterką pojazd w USA. Nie wskazano ile śrub brakuje w pojazdach, ale w przebadanych przed ogłoszeniem akcji serwisowej 90 egzemplarzach nie brakowało ani jednej. Producent nie zamierza jednak ryzykować zdrowiem konsumentów oraz potencjalnymi pozwami.
Dealerzy Kia przeprowadzą kontrolę mocowań foteli w drugim i trzecim rzędzie we wszystkich modelach objętych akcją serwisową i bezpłatnie dokręcą lub zamontują wszelkie brakujące śruby.
Wskazano winnego zamieszania
Co ciekawe, KIA całą odpowiedzialnością obarcza… jednego pracownika. Ten miał rzekomo popełnić błąd i nie zabezpieczyć prawidłowo wszystkich śrub siedzeń w nieokreślonej liczbie pojazdów.
Na ten moment podobna akcja serwisowa dotycząca aut KIA EV9 nie została ogłoszona w Europie. Być może posiadacze tych pojazdów z czasem będą wzywani do ASO. Należy pamiętać, iż auta po szkodach z USA często trafiają na polskie platformy sprzedażowe zatem osoby zainteresowane tym modelem powinny się mieć na uwadze.
Źródło: National Highway Traffic Safety Administration, zdj. tyt. wnętrze KIA EV9