Lexus od początku istnienia marki tworzy samochody, które oprócz niezawodności i najwyższej jakości gwarantują angażujące, pewne prowadzenie. Choć pierwszymi modelami w ofercie marki były limuzyny LS 400 i ES 250, początek XXI wieku pokazał, iż Lexus potrafi też stworzyć absolutnie wyjątkowe samochody sportowe. W 2006 roku powstała dywizja Lexus F, której zadaniem było opracowywanie rozwiązań, które łączą świat aut klasy premium ze sportem i najlepszymi osiągami. Oznaczenie F powiązane jest z legendarnym torem wyścigowym Fuji Speedway. To właśnie tam narodził się sportowy oddział Lexusa i to właśnie po krętej nitce toru prototypy oraz produkcyjne wersje najszybszych Lexusów na świecie przejechały setki tysięcy kilometrów.
Kultowe modele Lexusa z silnikiem V8 poszukiwane przez kolekcjonerów
Ekskluzywne oznaczenie F po raz pierwszy zastosowano w 2008 roku w modelu IS F. Za sprawą supersamochodu LFA w limitowanej serii 500 sztuk, wyprodukowanych w latach 2010-2012, linia F zyskała status kultowej. Następnie oznaczenie pojawiło się w skoncentrowanym na osiągach coupe RC F oraz sedanie GS F. Oba modele były odzwierciedleniem technicznych możliwości, zdobytych podczas opracowywania i produkcji modelu LFA oraz wykorzystywały nową odsłonę wolnossącego silnika V8, który zadebiutował w modelu IS F.
Pięciolitrowy motor o oznaczeniu 2UR-GSE to flagowa jednostka Lexusa. Rzędy cylindrów w tym silniku są umieszczone wobec siebie pod kątem 90 stopni, jego blok został odlany z aluminium, a każdą panewkę mocują aż cztery śruby. Motor wyposażono również w dwukanałowy układ dolotowy i zawory ssące wykonane z tytanu. V8 Lexusa w swojej topowej specyfikacji osiąga do 480 KM i cechuje się świetnym brzmieniem.
Samochody z linii F z silnikiem V8 powstawały w limitowanych seriach. W Polsce sprzedano mniej niż 200 egzemplarzy wszystkich modeli. Oferowany najdłużej, bo przez dekadę, RC F trafił do 116 klientów. Kupiono też 51 egzemplarzy modelu IS F oraz 27 sztuk GS F. To Lexusy, które odzwierciedlają unikatowe, japońskie podejście do inżynierii, charakterystyczną dla marki niezawodność, niesamowity dźwięk wolnossących silników oraz cenione przez koneserów analogowe wrażenia z jazdy. To powoduje, iż samochody te są bardzo poszukiwane przez kolekcjonerów, a zadbane egzemplarze osiągają wysokie wartości na rynku wtórnym.
Lexus IS F – pierwszy model z serii F
IS F był pierwszym modelem Lexusa z serii F. Wprowadzony na rynek w 2008 roku samochód otrzymał wolnossącym silnik V8 o pojemności 5 litrów, który został opracowany specjalnie dla tego modelu. Jednostka dostarczała maksymalną moc 423 KM i była w stanie rozpędzić auto od 0 do 100 km/h w 4,8 s. Silnik zestawiono z ośmiobiegową przekładnią Sport Direct Shift, zapewniającą najkrótszy wówczas na świecie czas zmiany biegów – w zaledwie 0,1 s.
Za wyjątkowe prowadzenie sportowego sedana odpowiadał system Lexus Vehicle Dynamics Integrated Management (VDIM). Układ ten prowadził skoordynowaną kontrolę hamowania, trakcji i stabilności samochodu, siły wspomagania kierownicy oraz zmiany przełożeń. W trybie sportowym umożliwiał jazdę na limicie przyczepności, interweniując tylko w momencie maksymalnego uślizgu. VDIM zastosowany w modelu IS F pozwalał także na całkowite wyłączenie systemów, zapewniając w ten sposób prowadzenie i hamowanie rodem z samochodów wyścigowych.
RC F – wyczynowe coupe
W 2014 roku Lexus otworzył kolejny rozdział programu F. Model IS F ustąpił miejsca mocniejszemu RC F, bazującemu na coupe RC. Układ napędowy V8 przeszedł istotne zmiany, które początkowo zwiększyły moc wyjściową do 477 KM (następnie obniżono ją do poziomu 464 KM, w celu spełnienia norm emisji spalin). Samochód w najbliższej wyczynowym autom wyścigowym wersji Track Edition rozpędzał się od 0 do 100 km/h w 4,3 sekundy, a prędkość maksymalna wynosiła 270 km/h.
RC F otrzymał – jako pierwszy samochód z tylnym napędem i umieszczonym z przodu silnikiem – system Torque Vectoring Differential, umożliwiający błyskawiczną zmianę proporcji momentu obrotowego, dystrybuowanego do lewego i prawego tylnego koła. Gwarantuje to płynniejsze, szybsze i bardziej precyzyjne pokonywanie zakrętów, bez podsterowności. RC F był także bazą do stworzenia wyścigowego samochodu klasy GT3, który rywalizuje w najbardziej prestiżowych seriach wyścigowych na świecie.
GS F – ekstremalna limuzyna Lexusa
Doświadczenia, zdobyte przy projektowaniu wyczynowego RC F, w 2015 roku wykorzystano również do stworzenia sportowej wersji sedana GS. W modelu GS F zastosowano ten sam układ napędowy, a adekwatności jezdne dopracowano podczas testów torowych na słynnej, północnej pętli toru Nürburgring. Mimo iż został stworzony na torze wyścigowym, pięciomiejscowy GS F był wierny filozofii samochodów z linii F, pozostając łatwym w prowadzeniu samochodem klasy premium niezależnie od tego, czy jedzie się nim po krętej górskiej drodze czy odbywa codzienną podróż. 477-konny motor V8 rozpędzał sedana od 0 do 100 km/h w 4,6 s, a prędkość maksymalna wynosiła 270 km/h.