Peugeot 205, zaprezentowany światu w 1983 roku, gwałtownie stał się jednym z filarów sukcesu francuskiego producenta samochodów. Jako model, który uratował Peugeota przed finansową przepaścią, 205 zyskał status kultowego, oferując szeroką gamę wersji. Począwszy od oszczędnych i praktycznych miejskich po sportowe bestie takie jak legendarny 205 GTI. Wśród tych wariantów, Peugeot 205 Roland Garros, nazwany na cześć słynnego francuskiego turnieju tenisowego, wyróżnia się jako symbol elegancji i ekskluzywności. Zaprezentowany po raz pierwszy w 1989 roku, model ten oferował unikalne połączenie sportowego ducha i luksusu,. Czyniło to go wyjątkowo pożądanym przez entuzjastów motoryzacji.
Peugeot 205 Roland Garros Cabrio
W dzisiejszym artykule skupimy się na Peugeocie 205 Cabrio w wersji Roland Garros. Na przykładzie egzemplarza z 1993 roku, przyjrzymy się temu, co czyni ten model tak wyjątkowym i pożądanym wśród kolekcjonerów youngtimerów. Naszym celem będzie nie tylko zbadanie jego osiągów, designu i komfortu jazdy, ale także ocena wartości kolekcjonerskiej i potencjału inwestycyjnego. Przeanalizujemy, jak wersja Roland Garros wyróżnia się na tle innych modeli 205 i jak radzi sobie w porównaniu z innymi klasycznymi samochodami z tego okresu.
Peugeot 205 Roland Garros to więcej niż tylko samochód. To kawałek historii motoryzacji, który łączy w sobie ducha lat 80. i 90. z francuskim zamiłowaniem do elegancji i sportu. Nazwa modelu, czerpiąca z prestiżu turnieju tenisowego Roland Garros, znana jest z promowania francuskiego stylu życia, łączącego luksus z pasją do sportu. Wersja ta, z jej charakterystyczną zieloną lakierowaną karoserią i białymi detalami wnętrza, odzwierciedlała aspiracje społeczeństwa tamtych czasów, pragnącego zarówno wyrafinowania, jak i sportowej ekscytacji.
W porównaniu z innymi modelami z epoki, takimi jak Volkswagen Golf czy Renault Clio, Peugeot 205 Roland Garros prezentuje się jako bardziej ekskluzywna i stylowa alternatywa, oferując unikalne połączenie sportowego ducha z luksusem. choćby w dzisiejszych czasach, gdy rynek youngtimerów przeżywa swój renesans, 205 Roland Garros wyróżnia się jako cenny eksponat. Przyciąga uwagę kolekcjonerów poszukujących nie tylko osiągów, ale i wyjątkowego stylu.
W naszej recenzji przyjrzymy się, jak ten klasyczny model przetrwał próbę czasu, stając się jednym z najbardziej pożądanych youngtimerów, oraz jak jego dziedzictwo wpływa na współczesną kulturę motoryzacyjną.
Wygląd zewnętrzny
Wygląd zewnętrzny Peugeota 205 Roland Garros to kwintesencja francuskiego designu lat 80. i 90., który łączy w sobie elegancję i sportową zwinność. Ten model, choć zachowuje klasyczne linie nadwozia charakterystyczne dla rodziny 205, wyróżnia się unikalnymi detalami podkreślającymi jego ekskluzywny charakter.
Peugeot 205 Roland Garros jest łatwo rozpoznawalny dzięki swojej charakterystycznej zielonej karoserii, która nawiązuje do kortów tenisowych Roland Garros. Ta specyficzna zieleń, połączona z eleganckimi białymi dodatkami, takimi jak miękki dach w wersji cabrio, tworzy wyrafinowany kontrast, który przyciąga wzrok i podkreśla sportowy duch modelu.
Na karoserii znajdują się dyskretne, ale wyraźne emblematy Roland Garros, które dodatkowo podkreślają wyjątkowość tej edycji. Umieszczono je zarówno na przednich błotnikach, jak i z tyłu samochodu. Emblematy te są znakiem rozpoznawczym dla koneserów i miłośników marki.
Podsumowując, wygląd zewnętrzny Peugeota 205 Roland Garros to doskonały przykład tego, jak klasyczny design może być zarówno elegancki, jak i sportowy. Jego unikalne cechy i detale nie tylko wyróżniają go na tle innych youngtimerów. Podkreślają również jego miejsce w historii motoryzacji jako modelu, który łączy w sobie najlepsze aspekty francuskiego stylu i inżynierii.
Wnętrze i wyposażenie
Jednym z najbardziej wyróżniających się elementów wnętrza Peugeota 205 Roland Garros jest jego ekskluzywna tapicerka. Skórzane siedzenia w kolorze białym z charakterystycznym zielonym wzorem na środku, nie tylko zapewniają komfort. Stanowią także odzwierciedlenie luksusowego charakteru modelu.
Pomimo swojego wieku, wnętrze Peugeota 205 Roland Garros zachwyca ergonomią i funkcjonalnością – głównie ze względu na prostotę. Możemy zapomnieć o wszelkich ekranach dotykowych charakterystycznych dla dzisiejszej motoryzacji. Układ deski rozdzielczej jest intuicyjny, a wszystkie elementy sterujące są łatwo dostępne z pozycji kierowcy.
Peugeot 205 Roland Garros był wyposażony w szereg udogodnień, które na tamte czasy były uznawane za luksusowe. Wśród nich znajdowały się elektryczne szyby, centralny zamek, a w niektórych wersjach choćby klimatyzacja – co nie było standardem w małych samochodach miejskich z lat 80. i 90. Co zasługuje na wyróżnienie – opisywany egzemplarz jest wyposażony w oryginalne radio Peugeot. To niewątpliwie gratka dla kolekcjonerów.
Silnik i osiągi
Peugeot 205 Roland Garros, choć nie jest najmocniejszym modelem w gamie 205, oferuje zaskakująco dobre osiągi, które doskonale komponują się z jego charakterem. Serce tego modelu stanowi niezawodny silnik o pojemności 1.4 i mocy 75 koni mechanicznych. Nie za mało? Nic z tych rzeczy! Lekka, 800-kilogramowa karoseria, powoduje, iż auto zaskakująco ochoczo przyspiesza i nie jest zawalidrogą choćby na drogach ekspresowych.
Silniki zastosowane w Peugeot 205 Roland Garros są doskonałym przykładem inżynierii. Cieszy również prostota konstrukcji. Jest to jednostka 8-zaworowa, a jej serwisowanie można powierzyć każdemu dobremu (i uczciwemu!) mechanikowi. Silnik zasilany jest wtryskiem Boscha. Co interesujące – warto zwrócić uwagę na koszty serwisowania takiego modelu. Z praktyki mogę potwierdzić, iż są one wyjątkowo niskie. Przykładowo: komplet rozrządu z pompą wody to koszt zaledwie 200-250 złotych, a większość części jest dostępna w dużych hurtowniach motoryzacyjnych.
A jak to jeździ? Jazda Peugeotem 205 Roland Garros to prawdziwa przyjemność. Dzięki niewielkim rozmiarom i niskiej masie, model ten oferuje doskonałą zwrotność i stabilność, choćby podczas szybszych manewrów. Układ kierowniczy jest bezpośredni i precyzyjny, co pozwala na intuicyjne prowadzenie samochodu. Kolejna uwaga serwisowa – przekładnię kierowniczą można kupić za…300 złotych. Nową!
Mimo swojego sportowego charakteru, Peugeot 205 Roland Garros zachowuje wysoki poziom komfortu. Zawieszenie jest dobrze zestrojone, aby zapewnić równowagę między komfortem a sportowymi osiągami. Czyni to go idealnym samochodem zarówno do codziennego użytku, jak i na dłuższe trasy.
Jeżeli chodzi o praktyczne aspekty, to jedną z 205tek Roland Garros przyjechałem na kołach z Cieszyna i nie narzekałem na braki w komforcie. Auto może zachować bezproblemowo prędkości przelotowe na poziomie 120-130km/h bez intensywnego hałasu. Jeden z moich znajomych pojechał choćby swoim Garrosem do Albanii. Można? Oczywiście.
Zalety i wady testowanego modelu
Peugeot 205 Roland Garros, z jego wyrafinowanym połączeniem sportowego ducha i elegancji, stanowi wyjątkowy rozdział w historii motoryzacji. Jako edycja specjalna, nazwana na cześć słynnego turnieju tenisowego, ten model przyciąga uwagę nie tylko miłośników francuskich youngtimerów. Przyciąga także szerokie grono kolekcjonerów samochodów klasycznych. W niniejszej recenzji przyjrzałem się bliżej zaletom i wadom tego modelu, oceniłem jego wartość kolekcjonerską oraz inwestycyjną, a także przygotowałem rekomendacje dla potencjalnych nabywców.
Zalety:
– Wyjątkowy design: Peugeot 205 Roland Garros wyróżnia się eleganckim wyglądem, który łączy w sobie sportową zwinność z luksusowymi akcentami.
– Ekskluzywność: Dzięki ograniczonej produkcji, model ten jest rzadko spotykany, co dodatkowo podnosi jego atrakcyjność wśród kolekcjonerów.
– Zrównoważone osiągi: Silnik i dynamika jazdy są doskonale zbalansowane, oferując przyjemność z jazdy bez kompromisów w zakresie komfortu.
Wady:
– Dostępność specyficznych części: Jako model z ograniczonej edycji, znalezienie oryginalnych części zamiennych może być wyzwaniem. Przykładem mogą być fotele oraz np. miękki dach. Warto również sprawdzić kwestie uszczelek drzwi, które ulegają uszkodzeniom z czasem.
– Podatność na rdzę. Model 205, o ile nie jest zabezpieczany, potrafi korodować. Uwagę należy zwrócić przede wszystkim na progi, podłogę oraz wnętrza drzwi.
Peugeot 205 Roland Garros, dzięki swojej unikalności i związkom z kulturą sportową, posiada znaczącą wartość kolekcjonerską. W szczególności w ostatnim czasie jego wartość inwestycyjna wzrastała w bardzo dynamiczny sposób.. W porównaniu do innych youngtimerów, takich jak Volkswagen Golf GTI Mk2 czy BMW E30, Peugeot 205 Roland Garros oferuje unikalną niszę, łączącą sportową historię z ekskluzywnością.
Dla potencjalnych nabywców i kolekcjonerów, Peugeot 205 Roland Garros stanowi doskonałą okazję do posiadania kawałka historii motoryzacji. A to wszystko przy, póki co, bardzo rozsądnym budżecie. Przy zakupie, zalecałbym jednak szczegółową weryfikację stanu technicznego oraz autentyczności wszystkich elementów. Wszystko to, aby upewnić się, iż samochód jest w jak najlepszym stanie. Ponadto, warto rozważyć zakup jako długoterminową inwestycję, biorąc pod uwagę rosnącą wartość tego modelu na rynku kolekcjonerskim.
Podsumowując…
Peugeot 205 Roland Garros jest nie tylko samochodem, który oferuje wyjątkowe doznania z jazdy. Jest także ciekawą inwestycją, która może przynieść znaczące zyski w przyszłości. Ale co najważniejsze – jest przesympatycznym samochodem, którym każda przejażdżka wiąże się z uśmiechem na twarzy!
Tekst: Michał Barski, zdjęcia: Paweł Bielak
Pozostałe wiadomości tutaj
Jeśli podoba Ci się Overdrive i to co robimy, to będzie nam miło jeżeli będziesz nas wspierać za pośrednictwem PATRONITE. Poza naszą wdzięcznością uzyskasz też dostęp do dodatkowych materiałów i atrakcji.