Jeśli hybryda to niemal każdy w pierwszej chwili myśli – Toyota. Jednak ta zyskująca ogromnie na popularności technologia ma też inne interesujące alternatywy. W 2024 r. Polacy docenili zwłaszcza koreańskiego SUV-a, przez którego salony Hyundaia musiały zmierzyć się z dwukrotnie większym zainteresowaniem ich bestsellerowym modelem.
Hybrydy bez gniazdka to dziś najpopularniejszy rodzaj układu napędowego, wynika z raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. W 2024 r. zarejestrowano prawie 250 tys. (248 531) takiego rodzaju hybryd. Okazał się to lepszy wynik choćby od aut w pełni benzynowych, które mimo małego wzrostu przegrały z kretesem (206 054 tys.). Nic dziwnego, bo hybrydy są w coraz lepszych cenach i oferują oszczędności na paliwie względem aut w pełni spalinowych.
Toyota obstawiła podium
Już wiemy, iż tradycyjna hybryda (HEV) lub miękka hybryda (MHEV) to w tej chwili najbardziej poszukiwany napęd w nowych samochodach. Które tak zelektryfikowane modele są zatem najczęściej wybierane w polskich salonach? Palmę pierwszeństwa dzierży tu najlepiej sprzedający się samochód w naszym kraju, czyli Toyota Corolla. Z 29 487 zarejestrowanych w 2024 r. egzemplarzy aż 24 215 to były hybrydy.
Żeby stanąć na podium trzeba było dostarczyć klientom w Polsce ponad 14 tys. hybryd. Ta sztuka udała się wyłącznie modelom Toyoty. W czołowej trójce znalazły się jeszcze Yaris Cross z emblematem Hybrid (14 215 szt.) i C-HR w odmianie HEV (14 108 szt.). Być może japońska marka obsadziłaby całą pierwszą piątkę, ale w zeszłym roku Polacy szukający hybryd zachwycili się modelem także konkurencyjnej marki.
Koreańska hybryda Hyundaia namieszała
Czwarta lokata przypadła Hyundaiowi Tucsonowi. Aż 11 824 rejestracje wersji MHEV lub HEV to wynik prawie dwa razy lepszy (+97,6 proc.) niż w 2023 r. Hybryda bez gniazdka w tym modelu była najczęściej wybieranym wariantem (łączna liczba rejestracji Tucsona w 2024 r. to 13 179 szt. Koreański SUV zapobiegł Top 5 dla Toyoty, bo wyprzedził RAV4 (9 445 szt.) i zwykłego Yarisa (8 566 szt.).
Kto jeszcze miał całkiem niezłą sprzedaż hybryd? Polacy w 2024 r. chętnie sięgali też po zelektryfikowaną Skodę Octavię (6 545 szt.). Po wzroście rejestracji o 116,7 proc. na ósmą lokatę awansował Mercedes GLC (6 047). Do czołowej dziesiątki hybryd HEV/MHEV weszli też Nissan Qashqai (5 720) i Kia Sportage (5 418), która jako jedyna z Top 10 miała spadek sprzedaży takiej wersji napędowej.
W tych salonach hybryda jest często wybierana
Patrząc na łączną sprzedaż marek w Polsce, to Toyota w kwestii hybryd jest w innej lidze. W 2024 r. w tym segmencie miała 79 781 rejestracji. Drugi Mercedes miał… 19 564 szt. To nie jest zły wynik, ale przy rezultacie lidera blednie. Pierwszą trójkę uzupełniło Audi z 18 013 rejestracjami hybryd bez gniazdka.
Tucson pozwolił wywindować Hyundaia (17 216) na czwarte miejsce tego zestawienia. To wynik lepszy od BMW (16 481) i Lexusa (13 204). W polskiej czołówce sprzedawców hybryd są też Volvo (11 011), Suzuki (8 360), Skoda (8 103) i Renault (7 975).