Koreański SUV rozpanoszył się na terytorium Toyoty. Hybryda Hyundaia wjechała jak złoto i polskie salony przeżywają najazd klientów

4 godzin temu

Jeśli hybryda to niemal każdy w pierwszej chwili myśli – Toyota. Jednak ta zyskująca ogromnie na popularności technologia ma też inne interesujące alternatywy. W 2024 r. Polacy docenili zwłaszcza koreańskiego SUV-a, przez którego salony Hyundaia musiały zmierzyć się z dwukrotnie większym zainteresowaniem ich bestsellerowym modelem.

Hybrydy bez gniazdka to dziś najpopularniejszy rodzaj układu napędowego, wynika z raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. W 2024 r. zarejestrowano prawie 250 tys. (248 531) takiego rodzaju hybryd. Okazał się to lepszy wynik choćby od aut w pełni benzynowych, które mimo małego wzrostu przegrały z kretesem (206 054 tys.). Nic dziwnego, bo hybrydy są w coraz lepszych cenach i oferują oszczędności na paliwie względem aut w pełni spalinowych.

Toyota Corolla. // fot. materiały prasowe

Toyota obstawiła podium

Już wiemy, iż tradycyjna hybryda (HEV) lub miękka hybryda (MHEV) to w tej chwili najbardziej poszukiwany napęd w nowych samochodach. Które tak zelektryfikowane modele są zatem najczęściej wybierane w polskich salonach? Palmę pierwszeństwa dzierży tu najlepiej sprzedający się samochód w naszym kraju, czyli Toyota Corolla. Z 29 487 zarejestrowanych w 2024 r. egzemplarzy aż 24 215 to były hybrydy.

Toyota Yaris Cross. // fot. materiały prasowe

Żeby stanąć na podium trzeba było dostarczyć klientom w Polsce ponad 14 tys. hybryd. Ta sztuka udała się wyłącznie modelom Toyoty. W czołowej trójce znalazły się jeszcze Yaris Cross z emblematem Hybrid (14 215 szt.) i C-HR w odmianie HEV (14 108 szt.). Być może japońska marka obsadziłaby całą pierwszą piątkę, ale w zeszłym roku Polacy szukający hybryd zachwycili się modelem także konkurencyjnej marki.

Toyota C-HR. // fot. materiały prasowe

Koreańska hybryda Hyundaia namieszała

Czwarta lokata przypadła Hyundaiowi Tucsonowi. Aż 11 824 rejestracje wersji MHEV lub HEV to wynik prawie dwa razy lepszy (+97,6 proc.) niż w 2023 r. Hybryda bez gniazdka w tym modelu była najczęściej wybieranym wariantem (łączna liczba rejestracji Tucsona w 2024 r. to 13 179 szt. Koreański SUV zapobiegł Top 5 dla Toyoty, bo wyprzedził RAV4 (9 445 szt.) i zwykłego Yarisa (8 566 szt.).

Hyundai Tucson. // fot. Wojciech Garbarz

Kto jeszcze miał całkiem niezłą sprzedaż hybryd? Polacy w 2024 r. chętnie sięgali też po zelektryfikowaną Skodę Octavię (6 545 szt.). Po wzroście rejestracji o 116,7 proc. na ósmą lokatę awansował Mercedes GLC (6 047). Do czołowej dziesiątki hybryd HEV/MHEV weszli też Nissan Qashqai (5 720) i Kia Sportage (5 418), która jako jedyna z Top 10 miała spadek sprzedaży takiej wersji napędowej.

Toyota RAV4 (wersja specjalna Adventure). // fot. materiały prasowe

W tych salonach hybryda jest często wybierana

Patrząc na łączną sprzedaż marek w Polsce, to Toyota w kwestii hybryd jest w innej lidze. W 2024 r. w tym segmencie miała 79 781 rejestracji. Drugi Mercedes miał… 19 564 szt. To nie jest zły wynik, ale przy rezultacie lidera blednie. Pierwszą trójkę uzupełniło Audi z 18 013 rejestracjami hybryd bez gniazdka.

Toyota Yaris. // fot. materiały prasowe

Tucson pozwolił wywindować Hyundaia (17 216) na czwarte miejsce tego zestawienia. To wynik lepszy od BMW (16 481) i Lexusa (13 204). W polskiej czołówce sprzedawców hybryd są też Volvo (11 011), Suzuki (8 360), Skoda (8 103) i Renault (7 975).

Idź do oryginalnego materiału