SEAT S.A. odnotowała wzrost sprzedaży o 7,5% w 2024 roku, pomimo wyzwań, z jakimi mierzy się ,przemysł motoryzacyjny. Marki SEAT i CUPRA dostarczyły w ubiegłym roku łącznie 558 100 samochodów (2023: 519 200).
CUPRA po raz kolejny bije rekordy. W 2024 roku marka dostarczyła 248 100 pojazdów, co oznacza wzrost o 7,5% w porównaniu z 2023 rokiem (230 700). Marka SEAT również utrzymała pozytywny trend – liczba dostaw wzrosła o 7,5% do poziomu 310 000 pojazdów (2023: 288 400). Na notującym spadki rynku pojazdów elektrycznych, SEAT S.A. przełamała trend, zwiększając sprzedaż pojazdów zelektryfikowanych: dostarczono 49 400 hybryd plug-in (PHEV) (+14,0%) oraz 48 000 samochodów elektrycznych (BEV) (+5,9%).
„Rok 2024 upłynął pod znakiem ogromnych wyzwań dla branży motoryzacyjnej, związanych z warunkami ekonomicznymi, silną konkurencją i ogólną niechęcią konsumentów do zakupu w pełni elektrycznych pojazdów. Rosnące wyniki dostaw są dla nas motywacją do dalszej realizacji naszej strategii” – powiedział Wayne Griffiths, CEO SEAT i CUPRA. „Nadchodzące miesiące będą testem naszej determinacji. Nasza transformacja w kierunku elektromobilności trwa. Jesteśmy w pełni zaangażowani w elektryfikację, ale potrzebne są pilne działania ze strony rządów i interesariuszy, aby zabezpieczyć drogę w kierunku tych zmian – to kwestia przyszłości całej branży” – dodał.
Rekordowy rok dla SEAT i CUPRA w Polsce
Marki SEAT i CUPRA odnotowały rekordowe wyniki także na polskim rynku. Na polskich drogach pojawiło się ponad 16 tysięcy nowych samochodów obu marek, z czego aż 11 500 to modele CUPRA, a 4 500 – SEAT. Oznacza to wzrost rejestracji o aż 31,6% dla CUPRA i 2,4% dla SEAT-a w porównaniu z poprzednim rokiem.
Tak imponujące wyniki podkreślają rosnącą popularność obu marek na polskim rynku i ich zdolność do odpowiadania na potrzeby coraz bardziej wymagających klientów.
„Rok 2024 był przełomowy dla naszych marek w Polsce. Tak dynamiczny wzrost sprzedaży, szczególnie w przypadku CUPRA, jest dowodem na to, iż Polacy doceniają wyjątkowy design i sportowy, odważny charakter naszych samochodów. Jednocześnie SEAT utrzymuje mocną pozycję dzięki dobrze znanym i cenionym modelom, które wyróżniają się w konkurencyjnej ofercie rynkowej. W nadchodzącym roku będziemy konsekwentnie pracować nad dalszym umacnianiem naszej obecności rynkowej oraz budowaniem jeszcze silniejszych relacji z klientami.” – mówi Daria Zielaskiewicz, dyrektorka marek SEAT & CUPRA w Polsce.
Rekordowo także w Europie
Niemcy po raz kolejny są największym rynkiem SEAT S.A., z rekordową liczbą 144 400 dostarczonych samochodów, co oznacza wzrost o 11,9% w porównaniu z 2023 rokiem (129 100). Hiszpania utrzymała drugą pozycję z wynikiem 87 100 sprzedanych pojazdów, co stanowi wzrost o 10,0% w porównaniu z poprzednim rokiem (79 200). Na trzecim miejscu uplasowała się Wielka Brytania z 67 200 dostawami, o 16,3% więcej niż w 2023 roku (57 800).
Dwucyfrowy wzrost sprzedaży odnotowano na innych rynkach europejskich, w tym we Francji (40 400; +22,1% | 2023: 33 100), a także w Polsce (16 100; +12,5% | 2023: 14 300) i Danii (11 200; +17,9% | 2023: 9 500), które osiągnęły swoje najlepsze wyniki w historii. Znacząco sprzedaż wzrosła także w Szwecji, wynosząca 8 000 pojazdów (+27,0% w porównaniu do 6 300 w 2023 roku). Tymczasem w Austrii marki SEAT i CUPRA wspólnie znalazły się w pierwszej trójce na rynku motoryzacyjnym, osiągając 19 800 dostaw i udział w rynku na poziomie 7,8%.
Globalna obecność SEAT S.A. umocniła się w 2024 roku dzięki pozytywnym wynikom na rynkach globalnych. Meksyk umocnił swoją pozycję lidera, notując wzrost dostaw o 22,6% i osiągając rekordowy wynik 26 000 pojazdów (2022: 21 200). Tuż za nim uplasowała się Turcja, która również osiągnęła rekordowe dostawy (21 500; +3,4% | 2023: 20 800), oraz Izrael z wynikiem 10 000 pojazdów (+33,3% | 2023: 7 500).
Nadal tworzymy historię
W ciągu zaledwie siedmiu lat CUPRA wprowadziła na rynek imponującą gamę siedmiu modeli, z których trzy były finalistami konkursu na Europejski Samochód Roku. W 2024 roku przekroczono 800 000 sprzedanych samochodów tej marki. W ubiegłym roku CUPRA Formentor utrzymała pozycję bestsellera marki z wynikiem 111 300 dostarczonych samochodów na całym świecie, podczas gdy CUPRA Born zajęła drugie miejsce, odnotowując sprzedaż na poziomie 41 800 sztuk.
CUPRA pozostaje najszybciej rozwijającą się marką motoryzacyjną w Europie. W Niemczech odnotowała wzrost sprzedaży o 11,6%. Kraj ten pozostaje jej największym rynkiem z rekordowym wynikiem 80 700 dostarczonych samochodów (2023: 72 300). Ponadto Austria odnotowała dostawy na poziomie 6 780 pojazdów, co przełożyło się na udział w rynku wynoszący 2,7%. Rekordowe liczby dostaw osiągnięto na większości kluczowych rynków, w tym w Wielkiej Brytanii (30 400; +18,3% | 2023: 25 700), Hiszpanii (22 500; +14,8% | 2023: 19 600) oraz Francji (17 600; +16,6% | 2023: 15 100), które napędzały wzrost marki na całym kontynencie. Polska (11 500; +25,0% | 2023: 9 200), Szwecja (5 400; +31,7% | 2023: 4 100), Dania (7 800; +14,7% | 2023: 6 800) oraz Meksyk (7 200; +10,8% | 2023: 6 500) również osiągnęły rekordowe wyniki sprzedaży.
Największa ofensywa produktowa CUPRA w historii trwa dzięki światowym premierom nowych modeli CUPRA Leon i CUPRA Formentor oraz debiutowi CUPRA Tavascan – pierwszego w pełni elektrycznego SUV-a coupe marki – oraz CUPRA Terramar, sportowego SUV-a, który znalazł się w finale Europejskiego Samochodu Roku 2025. Ponadto CUPRA Born, pierwszy w pełni elektryczny model marki, zyskał mocniejszą wersję: CUPRA Born VZ.
Rosnące znaczenie SEAT-a
Marka SEAT udowadnia, iż znajduje się w doskonałej kondycji. W mijającym roku SEAT Ibiza świętował swoje 40-lecie limitowaną edycją samochodu i odzyskał pozycję ulubieńca klientów, osiągając sprzedaż na poziomie 106 700 samochodów (2023: 77 800; +37,1%). Na drugim miejscu znalazł się SEAT Arona z wynikiem 90 300 dostaw (2023: 89 000; +1,5%).
Hiszpania utrzymała pozycję największego rynku marki w 2024 roku, z liczbą 64 600 dostarczonych pojazdów, co stanowi wzrost o 8,0% w porównaniu z rokiem poprzednim (59 800). Tuż za nią uplasowały się Niemcy z wynikiem 63 600 sprzedanych samochodów i wzrostem o 12,0% (2023: 56 800). Pierwszą piątkę zamykają Wielka Brytania (36 800; +14,6% | 2023: 32 100), Francja (22 700; +25,4% | 2023: 18 100) oraz Meksyk (18 800; +28,7% | 2023: 14 600).
Wzrost produkcji
Wraz z wprowadzeniem dwóch nowych modeli CUPRA globalna produkcja SEAT S.A. w 2024 roku osiągnęła poziom 583 218 pojazdów, co oznacza wzrost o 9,2% w porównaniu z rokiem poprzednim (534 257). W ciągu ostatnich 12 miesięcy w fabryce w Martorell wyprodukowano łącznie 481 020 pojazdów, w tym Audi A1, co stanowi wzrost o 8,5% w porównaniu z 2023 rokiem (443 443).
„Pomimo wymagającego otoczenia przygotowujemy się na elektryfikację, przeprojektowując fabrykę w Martorell. W 2024 roku udało nam się zwiększyć produkcję o 8,5%” – powiedział Markus Haupt, wiceprezes wykonawczy ds. produkcji i logistyki w SEAT S.A. „Wraz z budową zakładu montażu baterii, rok 2025 będzie najważniejszy dla projektu Urban Electric Car, prowadzonego przez SEAT S.A. w imieniu Grupy VW. W ramach tej inicjatywy poczyniliśmy znaczące postępy w produkcji wstępnych serii CUPRA Raval, której premiera planowana jest na 2026 rok”.
SEAT S.A. przewiduje, iż rok 2025 będzie najważniejszy w rozwoju firmy. Ma zamiar kontynuować intensywną transformację w kierunku elektryfikacji, przygotowując się do rozpoczęcia produkcji rodziny elektrycznych miejskich samochodów Grupy Volkswagen, w tym modelu CUPRA Raval. CUPRA ma kontynuować ekspansję, otwierając nowe City Garages w Wiedniu i Manchesterze, a także nawiązując najważniejsze partnerstwa, które wyniosą markę poza sektor motoryzacyjny. Marka SEAT, która w 2025 roku będzie świętować swoje 75-lecie, również planuje nowe inwestycje i ma na celu utrzymać pozytywny trend sprzedaży.