Chińska firma BYD coraz odważniej poczyna sobie w Polsce. W naszym kraju działa już 10 salonów tej marki, a z końcem pierwszego kwartału tego roku ma ich być aż 20. Popularny producent zaprezentował właśnie dwa kolejne modele samochodów elektrycznych kierowanych na polski rynek. BYD Tang oraz BYD Sealion 7 zaskakują w kilku kwestiach. Jeden z nich może stanowić ciekawą alternatywę dla Tesli Model Y.
BYD Sealion 7 – specyfikacja
Samochód elektryczny BYD Sealion 7 to SUV mający oferować bardzo przestronną kabinę i świetne osiągi w kuszącej cenie. Zastosowano w nim nowy akumulator Blade (LFP – z fosforanem litowo-żelazowym) i konstrukcję Cell-to-Body. Jego zasięg WLTP to choćby 502 km, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 4,5 sekundy.
Długi na 4830 mm BYD Sealion 7 ma rozstaw osi wynoszący 2930 mm. Producent chwali się czterokierunkową regulacją kierownicy, fotelem kierowcy regulowanym w ośmiu kierunkach oraz wentylacją i podgrzewaniem przednich foteli w standardzie. Kierowcę i pasażerów od hałasu z zewnątrz ma izolować dwuwarstwowe szkło laminowane w przednich drzwiach oraz szkło „chroniące prywatność” w drzwiach tylnych.
Pojemność bagażnika w BYD Sealion 7 wynosi 520 litrów, a po złożeniu kanapy rośnie do 1789 litrów. Z przodu usytuowano przedni bagażnik o pojemności 58 litrów. W kabinie jest aż 20 schowków.
Przed kierowcą znalazł się 10,25-calowy wyświetlacz z zegarami oraz opcjonalny wyświetlacz HUD. Na środku deski 15,6-calowy ekran, obracający się do pionu oraz poziomu – to wizytówka samochodów BYD. Naturalnie mamy tu obsługę Android Auto i Apple CarPlay. Nie zabrakło adaptacyjnego tempomatu, asystenta jazdy w korkach, czujników parkowania i kamery 360-stopniowej. Auto ostrzega przed kolizjami, o ruchu poprzecznym i może samo hamować.
W standardzie BYD Sealion 7 oferuje 9 poduszek powietrznych i mocowania ISOFIX na zewnętrznych tylnych siedzeniach i przednim pasażera.
BYD Sealion 7 – cena
BYD Sealion 7 to tańsza z dwóch nowych propozycji. Ceny ofertowe tego auta rozpoczynają się od 219900 złotych za bazowy wariant Comfort z napędem RWD (na tylną oś), silnikiem o mocy 312 KM, z akumulatorem 82,5 kWh i ładowaniem 150 kW. Już podstawowy model przyspiesza od 0-100 km/h w 6,7 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 215 km/h.
BYD Sealion 7 Design AWD z napędem na wszystkie koła, mocą 530 KM, akumulatorem 82,5 kWh i ładowaniem 150 kW to wydatek rzędu 239900 złotych. Najdroższa wersja Excellence AWD z akumulatorem 91,3 kWh, ładowaniem 230 kW oraz tapicerką nappa i ekranem head-up w standardzie startuje od 247900 złotych.
Oferowane będą cztery kolory nadwozia – Atlantis Grey, Indigo Grey, Polar White i Space Black – wraz z dwoma kolorami wnętrza, czarnym i niebieskim.
- Nie przegap: Kupiłeś takie auto? Producent: mogliśmy nie dokręcić Ci foteli
BYD Tang – specyfikacja
BYD Tang to kolejna z propozycji chińskiej marki, która imponuje pojemnością zastosowanego w niej akumulatora. 7-osobowy elektryczny SUV „Premium”, jak określa go producent, wykorzystuje baterię LFP BYD Blade o pojemności 108,8 kWh i osiągać ma 530 km zasięgu WLTP w cyklu mieszanym.
Długość BYD Tang to aż 4970 mm, co przy szerokości 1955 mm i wysokości 1745 mm czyni z niego naprawdę duże auto. Przemieszczające się na 21-calowych kołach zdobyło 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP i ma zdaniem producenta oferować niezrównany komfort podróżującym, także dzięki wyciszonym szybom. Konstrukcja nadwozia wykonana jest z formowanej stali.
Fotele w trzecim rzędzie da się schować w podłodze, a kanapa w drugim rzędzie (z regulacją pochylenia oparcia) jest dzielona i da się ją składać w proporcji 60:40. Standardowa pojemność bagażnika wynosząca 235 litrów może wzrosnąć do 1655 litrów po złożeniu dwóch rzędów siedzenie. W konfiguracji 5-miejscowej SUV BYD Tang oferuje aż 940 litrów przestrzeni od podłogi po dach.
Producent ponownie stawia na dużą liczbę schowków, wiele portów USB-C i bezprzewodowe ładowarki dla telefonów i innych urządzeń o mocy aż 50 W. Mamy tu filtr wewnętrzny PM2.5, generator jonów, oczyszczanie powietrza i aktywny system zapachowy.
Udogodnienia i jeszcze więcej nowoczesnych rozwiązań
W BYD Tang przed kierowcą umieszczono 12,3-calowy wyświetlacz, a centralnie zamocowano obrotowy 15,6-calowy wyświetlacz systemu multimedialnego. Płynne działanie systemu infotainment ma gwarantować układ Qualcomm SA8155. Kierowcom dogadzają asystent głosowy Hi BYD, połączenie 4G oraz integracja z Android Auto i Apple CarPlay.
Producent oferuje sterowanie wybranymi funkcjami auta poprzez apkę oraz funkcję kluczyka NFC, do zakodowania ze telefonie lub w innym urządzeniu cyfrowym. Za system nagłośnienia odpowiada tu marka Dynaudio. Kamera 360? Oczywiście, iż jest.
Osiągi? Więcej niż znośne
W BYD Tang zastosowano silniki o łącznej mocy systemowej 517 KM i napęd na wszystkie koła. Moment obrotowy wynoszący 700 Nm zapewnia płynną jazdę także przy dużych prędkościach i przyspieszenie od 0-100 km/h w czasie 4,9 sekundy. Biorąc pod uwage masę własną 2630 kg to rewelacyjny wynik. Uciąg tego auta to 1500 kg.
Maksymalna moc ładowania akumulatora 108,8 kWh to 170 kW na ładowarkach DC.
Imponujące osiągi BYD TANG uzupełnia wysokiej klasy układ hamulcowy składający się z zacisków Brembo z przodu oraz perforowanych tarcz hamulcowych z przodu i z tyłu, wraz z hydraulicznym wspomaganiem hamowania Bosch (HBA). Standardowe funkcje układu hamulcowego obejmują elektroniczny rozdział siły hamowania (EBD), Hill Hold Control (HHC), Comfortable Stop (CST), Brake Disc Wiping (BDW), system Roll Movement Intervention (RMI), Hill Descent Control (HDC) i Brake Override System (BOS)
– czytamy w komunikacie.
Systemy bezpieczeństwa? Oddajmy ponownie głos producentowi:
Ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu (LDW), asystent zmiany pasa ruchu (LCA), predykcyjne ostrzeżenie o kolizji (PCW), rozpoznawanie znaków drogowych (TSR), zintegrowany tempomat (ICA), automatyczne hamowanie awaryjne (EAB), tempomat adaptacyjny Stop and Go Full Speed (ACC), wspomaganie hamowania awaryjnego (EBA), ostrzeżenie o otwarciu drzwi (DOW), ostrzeżenie o ruchu poprzecznym z tyłu (RCW) i ostrzeżenie o ruchu poprzecznym z tyłu (RCTA) są dostępne we wszystkich modelach. (…) Opracowany przez BYD system autonomicznej jazdy poziomu 2 wykorzystuje 18 różnych czujników, w tym 8 radarów ultradźwiękowych, 5 radarów fal milimetrowych, 4 kamery surround i kamerę o wysokiej czułości zamontowaną w przedniej szybie.
BYD Tang – cena
Co ciekawe, BYD Tang dostępny jest w jednej wersji. To wszystko. Klienci wybierać mogą tylko kolor, a za niektóre obowiązuje dopłata. Cena BYD Tang wynosi dokładnie 320000 złotych, co wcale nie jest małą kwotą. Czy znajdą się amatorzy elektryków gotowi zapłacić aż tyle pieniędzy za „chińczyka”? Zobaczymy, wybór elektrycznych 7-miejscowych SUV-ów jest raczej ograniczony.
Czy BYD Tang i Sealion 7 podbiją polski rynek? O podboju nie może być mowy, bo są to auta elektryczne, a te wciąż stanowią niszę w Polsce. Interesującym będzie jednak obserwować to, jaką popularnością będą cieszyły się one pośród miłośników tego rodzaju motoryzacji.
Źródło: BYD