Zaledwie miesiąc zajęło Koenigseggowi odebranie Rimacowi rekordu w jednej z najbardziej prestiżowych konkurencji w świecie hipersamochodów. 7 sierpnia 2025 roku na lotnisku w Örebro fabryczny kierowca testowy Markus Lundh poprowadził Koenigsegga Jesko Absolut do nowego wyniku w teście 0-400-0 km/h – 25,21 s. Tym samym Szwedzi nie tylko poprawili swoje własne osiągnięcie z 2024 roku (27,83 s), ale też pokonali Rimaca Neverę R, który w czerwcu uzyskał czas 25,79 s.
Sekret nowego rekordu
Osiągnięcie było możliwe dzięki wprowadzeniu pakietu usprawnień nazwanych Absolut Overdrive. Jak wyjaśnił Christian von Koenigsegg: „Nasi inżynierowie systemu dopracowali i dostroili system zarządzania silnikiem oraz skrzynią Light Speed Transmission, a także wprowadzili nowy system kontroli momentu obrotowego, który pozwala Absolutowi zarządzać trakcją jak nigdy wcześniej. To, iż osiągamy taki poziom wydajności w seryjnym samochodzie spalinowym z napędem wyłącznie na tylne koła – pokonując wszystkie elektryczne auta z napędem na cztery koła w wyścigu na prostej – jest niemal magiczne i pokazuje, iż «prawdy» można pisać na nowo”.
Nowe oprogramowanie trafi również do egzemplarzy już dostarczonych klientom.
Nierówne starcie – i wygrana Jesko
Teoretycznie zadanie wydawało się niemożliwe. Rimac Nevera R dysponuje czterema silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 2107 KM, napędem na cztery koła i natychmiastową reakcją na gaz. Jesko Absolut ma «jedynie» 1600 KM z podwójnie doładowanego silnika V8 o pojemności 5,0 litra i przekazuje całą moc na tylną oś. Mimo tej różnicy, Koenigsegg pokonał chorwackiego rywala o ponad pół sekundy.
Wyniki pomiarów
Rekordowy przejazd Koenigsegga Jesko Absolut został potwierdzony przez urządzenia Racelogic i zweryfikowany przez firmę. Oprócz najlepszego wyniku 0-400-0 km/h, samochód ustanowił także rekord w próbie 0-250-0 mph (402,3 km/h).
0–400–0 km/h | 25,21 s | 25,79 s | 0,58 s |
0–400 km/h | 16,77 s | 17,35 s | 0,58 s |
400–0 km/h | 8,44 s | N/D | N/D |
0–250–0 mph | 25,67 s | 26,20 s | 0,53 s |
0–250 mph | 17,18 s | N/D | N/D |
250–0 mph | 8,49 s | N/D | N/D |
Trudne warunki – i perfekcyjny wynik
Rekord został ustanowiony w nie do końca sprzyjających warunkach – tor po wcześniejszych opadach wciąż wysychał, co wymagało od kierowcy maksymalnej precyzji. Pomimo tego Jesko Absolut, dzięki niskiemu współczynnikowi oporu, dopracowanej aerodynamice oraz nowym algorytmom kontroli trakcji, okazał się najszybszym w historii w tej ekstremalnej próbie.
Christian von Koenigsegg podsumował: „Ten przejazd to dowód na siłę współpracy między naszymi zespołami oraz na synergię między architekturą systemu a awangardowymi rozwiązaniami mechanicznymi. To także potwierdzenie, iż możemy wciąż przesuwać granice tego, co możliwe w motoryzacji”.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.