Koenigsegg odzyskuje rekord 0-400-0 km/h – Jesko Absolut pokonuje Rimaca Neverę

rallyandrace.pl 3 godzin temu
Zdjęcie: Koenigsegg odzyskuje rekord 0-400-0 km/h – Jesko Absolut pokonuje Rimaca Neverę


Zaledwie miesiąc zajęło Koenigseggowi odebranie Rimacowi rekordu w jednej z najbardziej prestiżowych konkurencji w świecie hipersamochodów. 7 sierpnia 2025 roku na lotnisku w Örebro fabryczny kierowca testowy Markus Lundh poprowadził Koenigsegga Jesko Absolut do nowego wyniku w teście 0-400-0 km/h – 25,21 s. Tym samym Szwedzi nie tylko poprawili swoje własne osiągnięcie z 2024 roku (27,83 s), ale też pokonali Rimaca Neverę R, który w czerwcu uzyskał czas 25,79 s.

Sekret nowego rekordu

Osiągnięcie było możliwe dzięki wprowadzeniu pakietu usprawnień nazwanych Absolut Overdrive. Jak wyjaśnił Christian von Koenigsegg: „Nasi inżynierowie systemu dopracowali i dostroili system zarządzania silnikiem oraz skrzynią Light Speed Transmission, a także wprowadzili nowy system kontroli momentu obrotowego, który pozwala Absolutowi zarządzać trakcją jak nigdy wcześniej. To, iż osiągamy taki poziom wydajności w seryjnym samochodzie spalinowym z napędem wyłącznie na tylne koła – pokonując wszystkie elektryczne auta z napędem na cztery koła w wyścigu na prostej – jest niemal magiczne i pokazuje, iż «prawdy» można pisać na nowo”.

Nowe oprogramowanie trafi również do egzemplarzy już dostarczonych klientom.

Nierówne starcie – i wygrana Jesko

Teoretycznie zadanie wydawało się niemożliwe. Rimac Nevera R dysponuje czterema silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 2107 KM, napędem na cztery koła i natychmiastową reakcją na gaz. Jesko Absolut ma «jedynie» 1600 KM z podwójnie doładowanego silnika V8 o pojemności 5,0 litra i przekazuje całą moc na tylną oś. Mimo tej różnicy, Koenigsegg pokonał chorwackiego rywala o ponad pół sekundy.

Wyniki pomiarów

Rekordowy przejazd Koenigsegga Jesko Absolut został potwierdzony przez urządzenia Racelogic i zweryfikowany przez firmę. Oprócz najlepszego wyniku 0-400-0 km/h, samochód ustanowił także rekord w próbie 0-250-0 mph (402,3 km/h).

Próba Jesko Absolut Rimac Nevera R Różnica
0–400–0 km/h 25,21 s 25,79 s 0,58 s
0–400 km/h 16,77 s 17,35 s 0,58 s
400–0 km/h 8,44 s N/D N/D
0–250–0 mph 25,67 s 26,20 s 0,53 s
0–250 mph 17,18 s N/D N/D
250–0 mph 8,49 s N/D N/D

Trudne warunki – i perfekcyjny wynik

Rekord został ustanowiony w nie do końca sprzyjających warunkach – tor po wcześniejszych opadach wciąż wysychał, co wymagało od kierowcy maksymalnej precyzji. Pomimo tego Jesko Absolut, dzięki niskiemu współczynnikowi oporu, dopracowanej aerodynamice oraz nowym algorytmom kontroli trakcji, okazał się najszybszym w historii w tej ekstremalnej próbie.

Christian von Koenigsegg podsumował: „Ten przejazd to dowód na siłę współpracy między naszymi zespołami oraz na synergię między architekturą systemu a awangardowymi rozwiązaniami mechanicznymi. To także potwierdzenie, iż możemy wciąż przesuwać granice tego, co możliwe w motoryzacji”.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.

Idź do oryginalnego materiału