Klasyki w salonie to cykl, jaki publikujemy na Moto3m.pl przedstawiający klasyczne modele, nie produkowane od lat, które zasłużyły sobie na miejsce w salonie samochodowym, wśród najnowszych wersji. To nie tylko wizualna atrakcja dla klientów, ale także wyraz dziedzictwa marek samochodowych i szacunku do dawnych rozwiązań. W salonie Volkswagen CityMotors Gdańska zaparkował VW Golf I generacji w wydaniu Cabriolet. Samochodów znalazł się tam z okazji 50-lecia tego niezwykle popularnego modelu, które przypadło w 2024 roku.
Wiosną 1974 roku w głównym zakładzie Volkswagena rozpoczęła się seryjna produkcja pierwszej generacji tego modelu. Wówczas nikt nie miał pojęcia, iż właśnie narodził się model, który osiągnie jeszcze większy sukces niż Garbus. Z biegiem lat Golf stał się niemal częścią społeczeństwa, synonimem klasy pojazdów, a choćby całego pokolenia. Do tej pory w niemieckiej fabryce, zjechało z taśmy ponad 20 milionów egzemplarzy Golfa: to ponad połowa łącznej produkcji tego modelu, który wytwarzany był w wielu miejscach na świecie, w całościowej ilości przeszło 37 milionów sprzedanych na całym świecie.




„Od 1974 roku Golf wnosi znaczący wkład w stabilność i rozwój Volkswagena oraz gospodarki Dolnej Saksonii” – powiedział Stephan Weil, premier Dolnej Saksonii.
Rozwój nowego bestsellera
Prace nad następcą Volkswagena Garbusa rozpoczęły się w Wolfsburgu już pod koniec lat 60. XX wieku. Powstało kilka pojazdów koncepcyjnych, w tym auto oznaczone kodem EA 276. Prototyp z 1969 roku miał już wiele cech późniejszego modelu, takich jak silnik z przodu, nadwozie typu hatchback z dużą pokrywą bagażnika i belkę skrętną z tyłu.
Jednak pod maską przez cały czas znajdował się dobrze znany chłodzony powietrzem bokser z Garbusa, a nacisk położono na niezawodność i niskie koszty. Wówczas dni tej technologii były policzone. Projekt EA 276 był pionierski, ale to kolejny pojazd koncepcyjny ostatecznie trafił do produkcji seryjnej. Nowy model został zaprojektowany przez Giorgetto Giugiaro ze studia Italdesign.
Golf I w wersji z nadwoziem hatchback był produkowany w Europie Zachodniej przez blisko 10 lat – do 1983 roku, a jako kabriolet – od 1979 do 1993 roku.
Golf Cabriolet był przez pewien czas najlepiej sprzedającym się samochodem z otwartym nadwoziem na świecie.








