Podczas transportu materiałów płynnych w kontenerach ISO, najważniejsze znaczenie mają oznaczenia, które określają ich specyfikację i zgodność z przewożonymi substancjami. Kierowcy często spotykają się z sytuacją, w której nie mogą załadować określonego towaru do danego kontenera, co może prowadzić do nieporozumień podczas załadunku i rozładunku. Dwa popularne typy kontenerów wykorzystywane w przewozie materiałów płynnych to L4BH i L4BN. Ich oznaczenia wynikają z regulacji dotyczących transportu substancji niebezpiecznych.
Wyjaśniamy, czym się różnią te kontenery, jakie mają zastosowanie oraz co oznaczają te różnice dla kierowców.
1. Czym są kontenery L4BH i L4BN?
Oba oznaczenia dotyczą cystern ISO typu TANK-CONTAINER przeznaczonych do transportu substancji płynnych. Są one wykorzystywane głównie w przewozie chemikaliów oraz materiałów niebezpiecznych. Oznaczenia te określają specyfikację konstrukcyjną kontenera oraz zakres substancji, jakie można w nim przewozić.
- L4BH i L4BN to klasyfikacje oparte na normach ADR/RID, IMDG (dla transportu morskiego) oraz ISO.
- Dotyczą one kontenerów ciśnieniowych, które mogą być stosowane do przewozu zarówno substancji niebezpiecznych, jak i innych cieczy przemysłowych.
2. najważniejsze różnice między L4BH a L4BN
Poniżej przedstawiono najważniejsze różnice między kontenerami L4BH i L4BN, które mają wpływ na ich zastosowanie.
H oznacza cysternę zamykaną hermentycznie
N oznacza cysternę z zaworami bezpieczeństwa i nie zamykaną hermetycznie
Najważniejsza różnica: L4BN nie może być stosowany do przewozu materiałów trujących klasy 6.1 oraz o zagrożeniu dodatkowym klasy 6.1
Oznacza to, iż jeżeli kierowca ma kontener L4BN, nie może załadować substancji takich jak metanol, ( wymagana cysterna L4BH), który jest klasyfikowany jako ciecz palna dodatkowo trująca ( oznaczenie nalepki nr 3 + 6.1)
3. Dlaczego kierowcy napotykają problemy z załadunkiem?
Często podczas załadunku i rozładunku pojawia się problem wynikający z niezgodności kontenera z przewożoną substancją. Oto najczęstsze sytuacje, które mogą prowadzić do problemów logistycznych:
- Nieodpowiednie oznaczenie kontenera – Firma logistyczna może przydzielić niewłaściwy kontener do przewozu substancji, która wymaga np. większej odporności chemicznej.
- Błędy w dokumentacji – W niektórych przypadkach ładunek zostaje przypisany do kontenera bez sprawdzenia jego specyfikacji, co powoduje odmowę załadunku.
- Przepisy bezpieczeństwa w zakładach chemicznych – Niektóre zakłady mogą mieć wewnętrzne regulacje dotyczące używania wyłącznie kontenerów o podwyższonych standardach bezpieczeństwa, np. L4BH.
- Różnice w regulacjach krajowych i międzynarodowych – Część państw może mieć bardziej rygorystyczne wymagania dotyczące transportu niektórych substancji. Generalnie jest taka możliwość o ile bardziej rygorystyczne wymogi nie są sprzeczne z umową ADR.
4. Co oznacza to dla kierowców?
Dla kierowców transportujących płynne chemikalia najważniejsze jest zrozumienie różnic między oznaczeniami kontenerów, ponieważ niewłaściwy wybór może prowadzić do:
- Odmowy załadunku – np. jeżeli przewozisz metanol, musisz mieć kontener L4BH.
- Opóźnień w transporcie – wymiana kontenera może trwać kilka godzin, a choćby dni.
- Konsekwencji prawnych i finansowych – przewóz substancji w nieodpowiednim kontenerze może skutkować mandatem lub odmową przyjęcia ładunku przez odbiorcę.
- Problematycznych odpraw celnych – niektóre substancje wymagają szczególnych certyfikatów potwierdzających zgodność kontenera.
5. Jak uniknąć problemów?
- Zawsze sprawdzaj oznaczenie kontenera przed przyjęciem ładunku – unikniesz sytuacji, w której kontener nie spełnia wymogów.
- Konsultuj się z załadowcą i spedytorem – jeżeli masz wątpliwości, zapytaj, czy kontener spełnia normy dla danego ładunku.
- Znajomość regulacji ADR i IMDG – warto znać podstawowe przepisy dotyczące przewozu materiałów niebezpiecznych.
Oznaczenia L4BH i L4BN w kontenerach liquid mają istotne znaczenie dla przewoźników, ponieważ określają, jakie substancje mogą być w nich transportowane. Najważniejsza różnica to możliwość przewozu substancji toksycznych klasy 6.1 (np. metanolu) wyłącznie w kontenerach L4BH.
Kierowca zawsze może sprawdzić wymaganą cysternę w wykazie towarów niebezpiecznych ( np. w aplikacji) lub skonsultować się z Doradcą DGSA. W wykazie zawsze jest wskazana cysterna o minimalnych wymaganiach do przewozu danego materiału.
Kierowcy powinni zwracać uwagę na oznaczenia kontenerów, aby uniknąć problemów z załadunkiem i rozładunkiem oraz zapewnić zgodność transportu z przepisami. Regularne konsultacje z logistyką i znajomość norm transportowych mogą zapobiec niepotrzebnym opóźnieniom i problemom na trasie.
Opracowanie przy wsparciu: swierczewski.pl (BHP/ PPOŻ / KURSY ADR / ADR stanowiskowe / Napełnianie cystern / Certyfikat Kompetencji Zawodowych Przewoźnika}