Kiedy 3 cm robią różnicę. To Audi SUV-em nie jest, ale ma wszystko, żeby go zastąpić... w mieście

1 godzina temu
Audi A3 Allstreet to najnowszy, uterenowiony wariant popularnego kompaktu, który wyróżnia się na tle standardowego A3 Sportback. Dzięki dobremu silnikowi, bogatemu wyposażeniu, zwiększonemu prześwitowi, większym kołom i charakterystycznym, ochronnym panelom nadwozia, model ten ma wszystko, żeby zwrócić uwagę kierowców w Polsce. Ma oczywiście swoje przywary, ale o nich poniżej.


Oficjalna premiera Audi A3 w Polsce miała miejsce w 2024 roku, ale na Allstreeta trzeba było jeszcze trochę poczekać. Auto to poniekąd zastępuje lukę w gamie niemieckiego producenta po tym, jak wypadł z niej mały SUV Q2, ale czy dzieje się to 1 do 1?

Wymiary i możliwości transportowe


Można powiedzieć, iż Audi A3 Allstreet to połączenie kompaktowych wymiarów z praktycznością. Długość auta wynosi 4353 mm, szerokość 1816 mm, a wysokość 1816 mm, przy rozstawie osi 2629 mm. Dzięki sprytnym zabiegom inżynieryjnym - podwyższonemu zawieszeniu o 1,5 cm, oraz konfiguracyjnym - większym felgom w standardzie, jego prześwit w porównaniu do Sportbacka jest większy o 3 cm.

I pomyślelibyście: co to te 3 centymetry? A one robią różnicę, przynajmniej w mieście i pod miastem, bo wizualnie Allstreet jest rzeczywiście nieco wyższy i ten większy prześwit przekłada się choćby na bardziej komfortowe pokonywanie nierówności na jakichś podmiejskich drogach czy też pewniejsze przejeżdżanie przez "śpiących policjantów".

Oczywiście na offroad bym go nie zabrał, bo się nie nadaje, ale jak to mówią: "na nasze polskie drogi się nadaje".

No i nie jest to waga ciężka, bo w zależności od wersji silnikowej oscyluje w granicach 1320-1350 kg, a dopuszczalna masa całkowita to 1845-1880 kg. Standardowa pojemność bagażnika to solidne 380 litrów, którą można powiększyć do 1200 litrów po złożeniu tylnych siedzeń. Dopuszczalna masa holowanej przyczepy bez hamulca wynosi 750 kg, a z hamulcem może być znacznie większa. Maksymalny nacisk na hak to 80 kg.

Wygląd? To auto rzuca się w oczy


O zmianach wizualnych zarówno nadwozia jak i środka pisałem już przy okazji pierwszych jazd oraz testów torowych nowego A3. W dużym skrócie mamy przebudowany pas przedni z większym Singleframe i bardziej drapieżnymi matrycowymi lampami z kilkoma konfigurowalnymi sygnaturami świetlnymi. Inny jest także pas tylni z bardziej uwydatnionym zderzakiem, a w przypadku wersji Allstreet mamy dodane także zabezpieczające listwy boczne.


Środek to raczej odświeżona klasyka Audi i dobrze, iż nie zdecydowano się tutaj na wciśnięcie cyfrowej sceny. Mamy więc przez cały czas sporo fizycznych przycisków i pokręteł w tym z pełnoprawnym panelem do klimatyzacji, ale oczywiście jest już też funkcjonalny ekran dotykowy komputera głównego z bardzo czytelnym i responsywnym systemem operacyjnym.

Co do reszty wykończenia: opcjonalne, półsportowe fotele są ultrawygodne, chociaż mnie w dłuższej trasie brakowało ich wentylacji, wszędzie użyto miękkich materiałów, deska rozdzielcza w moim modelu była pokryta zamszem i ciekawymi wstawkami, a boczki drzwi ozdobiono perforowanymi panelami z Alcantary, w które wkomponowano podświetlenie typu ambient.


Spasowanie było wzorowe, pozycja za kierownicą jak zawsze świetna, a jedyne, na co mógłbym narzekać, to raczej mało miejsca na nogi na tylnej kanapie.

Dostępne opcje silnikowe i zużycie paliwa


Audi A3 Allstreet oferuje wydajne i całkiem oszczędne jednostki napędowe, które zapewniają dynamiczną jazdę. Dostępne silniki to:

35 TFSI (150 KM) z manualną 6-biegową skrzynią lub automatyczną S tronic. Jednostka benzynowa o pojemności 1,5 l.

Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,4-8,8 s.

Prędkość maksymalna: 218-221 km/h.


35 TDI (150 KM) z automatyczną skrzynią S tronic. Silnik wysokoprężny o pojemności 2,0 l.

Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,3 s.

Prędkość maksymalna: 218 km/h.


Ja miałem Allstreeta w benzynie i powiem szczerze, iż ta jednostka wystarczała do dynamicznej i bezpiecznej jazdy, a przy tym, żeby nie drenowała portfela, bo spalanie w takim cyklu z przewagą jednak jazdy autostradowej wyniosło w moim przypadku około 6 litrów na 100 km.

A co do samej jazdy, to bardzo cenię sobie wymiary i zwrotność nowego Audi A3. Dodatkowe 3 cm nie wpływają negatywnie na jazdę - nie powodują dodatkowych przechyłów auta na zakrętach - a wręcz przeciwnie, zwiększają nam możliwości jezdne, bo ze spokojem zjedziemy z utwardzonej drogi i pokonamy bardziej wymagające wertepy.

Cennik i wersje wyposażenia


No i najważniejsze pytanie: ile takie cudeńko kosztuje? Okazuje się, iż wyjściowo całkiem niewiele. Cena Audi A3 Allstreet w Polsce zaczyna się od 141 700 zł. Dostępne są różne opcje silnikowe w kilku wariantach cenowych, dostosowanych do potrzeb i budżetu klienta.

Audi A3 Allstreet 35 TFSI (150 KM) M6: od 141 700 zł


Audi A3 Allstreet 35 TFSI (150 KM) S tronic: od 150 900 zł


Audi A3 Allstreet 35 TDI (150 KM) S tronic: od 166 100 zł



A żeby nie być gołosłownym, to już w podstawowej wersji (tak wiem, iż w manualu, ale poczekajcie) Audi A3 Allstreet oferuje całkiem sporo, bo mamy m.in. cyfrowe wskaźniki, system infotainment MMI z dotykowym ekranem, komfortowe fotele, asystenta parkowania, reflektory LED, systemy wspomagające kierowcę oraz liczne poduszki powietrzne, w tym środkową poduszkę powietrzną dla pasażerów z przodu.

Audi A3 Allstreet to interesująca pozycja dla tych, którzy nie chcą dużego auta, marzą o czymś bardziej premium, chcieliby trochę wyżej wsiadać i nie przejmować się większymi dziurami na drodze.

Idź do oryginalnego materiału