Kia Ceed SW 1.5 T-GDI 7DCT – udane rozwiązania się nie starzeją | TEST

1 rok temu

Kia Ceed SW znakomicie znosi próbę czasu – to po prostu tradycyjne kompaktowe kombi, ze wszystkimi jego zaletami. Jest przestronna, funkcjonalna, ma duży bagażnik, a część zastosowanych w niej rozwiązań sprawdza się o wiele lepiej niż te w tej chwili powszechnie spotykane. Czego chcieć więcej?

Gdy niemal 6 lat temu debiutowała aktualna generacja Ceeda, ekrany dotykowe nie były w tej klasie absolutnie nowością, ale wtedy jeszcze nie przejęły w zasadzie całej obsługi auta. I jak pokazuje kompaktowa Kia, taka mieszanka cyfrowego i analogowego sterowania wydaje się optymalna z punktu widzenia kierowcy.

https://magazynauto.pl/testy/kia-sportage-peugeot-3008-toyota-rav4-porownanie-hybrydowe-suv-y-plug-in,aid,3274

Wszystko na swoim miejscu

Kia Ceed ma bardzo sensownie zaprojektowany kokpit, z osobnymi przełącznikami do często używanych funkcji (np. systemu start-stop czy regulacji jasności podświetlenia kokpitu), dużą i poręczną dźwignię biegów (a nie mały przełącznik), ale przede wszystkim pełen panel klimatyzacji z pokrętłami i sporymi guzikami. Nie brakuje także cyfrowych zegarów (seryjnych w wybranych wersjach, opcjonalnych w Business Line). Analogowe wskaźniki są bardzo czytelne, zaś do przekazywania pozostałych informacji wystarcza kolorowy wyświetlacz komputera.

1401

Przestronnie i wygodnie

Kabina ma również inne zalety. Jest na tyle przestronna, by autem wygodnie podróżowały cztery dorosłe (i wcale nie niskie) osoby, wykonano ją solidnie i wykończono dobrymi materiałami, a siedzenia i kanapa są komfortowe.

Atutem Ceeda SW jest też bagażnik – ma aż 625 l pojemności, praktyczne, oddzielnie otwierane schowki w podłodze, szyny do mocowania ładunku, haczyki na torby i cięgła do składania oparć.

1402

Silniki – spory wybór, ale brak diesla

W gamie Ceeda kombi znajdują się cztery wersje napędowe do wyboru. Tylko u dealerów są jeszcze dostępne auta w wersji hybrydowej plug-in (1.6 141 KM), zaś pozostałe można zamawiać. Są to dwie turbodoładowane benzynowe jednostki – bazowa trzycylindrowa (120 KM) oraz czterocylindrowa 1.5, która może współpracować z manualną 6-biegową przekładnią lub, tak jak w testowanym egzemplarzu, z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową.

Dane techniczne Kia Ceed SW 1.5 T-GDI 7DCT Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Napęd Skrzynia biegów Długość/szerokość/wysokość Rozstaw osi Średnica zawracania Masa/ładowność/masa przyczepy Poj. bagażnika (min./maks.) Poj. zbiornika paliwa Opony Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa Zasięg
benzynowy, turbo
1482 cm3
R4/16
160 KM/5500
253 Nm/1500
przedni
aut./7-biegowa
460/180/147 cm
265 cm
10,6 m
1332/548/1410 kg
625/1694 l
50 l (Pb 95)
225/45 R17
210 km/h
8,8 s
5,8-6,1 l/100 km
860 km

Póltoralitrowy silnik ma dobre parametry – 160 KM mocy i 253 Nm maksymalnego momentu obrotowego, osiąganego w szerokim zakresie obrotów: od 1500 do 3500 na minutę. W efekcie Kia okazuje się naprawdę żwawym autem. Tylko przy gwałtownym starcie wyczuwalna jest pewna zwłoka (stąd przeciętny czas przyspieszenia do 50 km/h zanotowany w pomiarach), ale potem na dynamikę w żadnym wypadku nie ma się co uskarżać – reakcja na dodanie gazu jest naprawdę dobra. Tym, do czego można mieć pewne zastrzeżenia jest niezbyt przyjemny dźwięk pracy silnika, szczególnie w sytuacji, gdy wkręca się go na wyższe obroty.

Turbodoładowana czterocylindrowa jednostka zapewnia niezłe osiągi, ale nie brzmi specjalnie ciekawie.

Zużycie paliwa utrzymuje się na dobrym poziomie. W mieście rzadko przekracza 8 l/100 km, podczas spokojnej jazdy w trasie oscyluje w granicach 5,5 litra, natomiast w trakcie podróży autostradą z maksymalna dozwoloną u nas prędkością wynosi nieco poniżej 8 l/100 km. Zważywszy, iż Kia ma spory, 50-litrowy zbiornik, choćby w tym ostatnim przypadku można liczyć na zasięg przekraczający 600 km.

dane testowe* Kia Ceed SW 1.5 T-GDI 7DCT Business Line Przyspieszenie 0-50 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h Przyspieszenie 0-120 km/h Hamowanie 100-0 km/h (zimne) Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) Poziom hałasu przy 50 km/h Poziom hałasu przy 100 km/h Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) Liczba obrotów kierownicą Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) Rzeczywisty zasięg
3,6 s
9,0 s
12,3 s
40,0 m
40,5 m
57,2 dB
63,5 dB
97 km/h
2,5
7,8/5,5/6,7 l/100 km
740 km

* pomiary na oponach zimowych

Automatyczna skrzynia biegów działa wystarczająco sprawnie (choć by wymusić na niej szybsze reakcje, warto wybrać tryb sport), ale podczas ostrzejszej jazdy zdarza jej się szarpnąć.

https://magazynauto.pl/testy/kia-xceed-1-5-t-gdi-7dct-w-pol-drogi-do-suv-a-test,aid,3045

Przyjemna i zwinna

W zawieszeniu (kolumny McPhersona z przodu, układ wielowahaczowy z tyłu) nie zastosowano wprawdzie adaptacyjnych amortyzatorów, ale zestrojenie podwozia Ceeda jest udane. Przede wszystkim ten ważący nieco ponad 1,3 tony samochód przekonuje lekkością i pewnością prowadzenia. Na poczynania kierowcy reaguje bardzo sprawnie, dzięki czemu pokonywanie krętych odcinków dróg może sprawić całkiem sporą przyjemność.

Relingi dachowe są seryjne w Kii Ceed kombi choćby w najtańszej wersji S.

Mankamentem jest natomiast to, iż podczas szybkiej jazdy autostradowej lekka praca układu kierowniczego połączona z jego dość szybką reakcją sprawia, iż dość często trzeba dokonywać delikatnych korekt kursu. Zawieszenie pracuje cicho, zaś komfort jazdy, mimo seryjnych opon 225/45 R17, stoi na dobrym poziomie.

WYPOSAŻENIE/CENY Kia Ceed SW 1.5 T-GDI 7DCT Business Line Poduszki czołowe/boczne/kurtynowe/centralna Asyst. pasa ruchu/martwego pola Nawigacja/ładowarka indukcyjna Tempomat/aktywny tempomat Czujniki parkowania tył/przód i tył Kamera cofania/dostęp bezklucz. Podgrzewane fotele/kierownica Alum. felgi 17''/lakier metalik Cena wersji podstawowej z tym samym silnikiem Cena wersji testowanej
+/+/+/–
+/4000 zł (pakiet)
+/6000 zł (pakiet)
+/4000 zł (pakiet)
+/6000 zł (pakiet)
+/6000 zł (pakiet)
+/+
+/2500 zł
120 400 zł
132 900 zł

Kia Ceed SW 1.5 T-GDI 7DCT Business Line – test: podsumowanie

  • dobra przestronność, duży bagażnik, pewne prowadzenie, niezłe osiągi
  • skrzynia potrafi szarpnąć, zbyt czuły układ kierowniczy na autostradzie

Kia Ceed SW to jedno z najlepszych kompaktowych kombi na rynku – pojemne i o dużej ładowności.

Idź do oryginalnego materiału