Jeden mandat co 5,5 minuty. Najbardziej zapracowane radary w Polsce

2 tygodni temu
Zdjęcie: /Wojciech Strozyk/ /Reporter


W grudniu 2023 roku zakończyła kolejna, zakrojona na szeroką skalę modernizacja centrum automatycznego systemu nadzoru nad ruchem drogowym. W jej efekcie fotoradary trafiły m.in. do 26 nowych lokalizacji, a w posiadaniu Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego było aż 583 takich urządzeń. Które z fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości nich najbardziej dają się dziś we znaki kierowcom?


Przypomnijmy - w ubiegłym roku zakończono modernizację systemu CANARD polegającą m.in. na wymianie aż 247 urządzeń na fotoradary nowej generacji. Na polskie drogi trafiło wówczas:
98 urządzeń Multaradar CD, 147 urządzeń Mesta Fusion RN, 2 urządzenia TraffiStar SR390.


Które lokalizacje są w tej chwili "najbardziej dochodowe" i przysparzają GITD najwięcej pracy związanej z wystawianiem mandatów?


Znikające fotoradary w Polsce. Rzecznik GITD wyjaśnia


Pamiętajmy, iż liczba urządzeń, jaką chwali się CANARD nie odpowiada tej, jaka rzeczywiście zamontowana jest przy polskich drogach. Przykładowo - na koniec ubiegłego roku działały w Polsce 467 fotoradary, mimo iż teoretycznie GIDT miała ich aż 583. Jak tłumaczy w rozmowie z Interią Wojciech Król z GITD - w przypadku fotoradarów sytuacja jest dynamiczna.


Najbardziej zapracowane fotoradary w Polsce


Reklama Jak poinformował Interię Wojciech Król z GITD w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku 449 aktywnych fotoradarów zarejestrowało 571 301 naruszeń przekroczenia dozwolonej prędkości. W tym, samym czasie 51 systemów odcinkowego pomiaru prędkości zarejestrowało już 264 403 naruszeń, a 47 systemów monitorowania przejazdu na czerwonym świetle (w tym 4 na przejazdach kolejowych) ujawniło 57 105 wykroczeń.
Zdecydowanym numerem 1 wśród polskich fotoradarów jest ten zainstalowany przy ulicy Tysiąclecia w Świdniku. Przez pierwsze trzy kwartały urządzenie zarejestrowało aż 18 634 wykroczeń.

Od połowy grudnia ubiegłego roku w Świdniku pracuje nowoczesne urządzenie Mesta Fusion RN. Tego rodzaju fotoradary są w stanie monitorować do 8 pasów ruchu i 32 pojazdów jednocześnie. Bez problemu rozpoznają też typ pojazdu (np. ciężarowy, osobowy, motocykl) i są w stanie przypisać im różne progi ograniczenia prędkości. Chociaż aktualnie problemem pozostają polskie przepisy, Mesta Fusion RN jest też m.in. w stanie monitorować odległości między pojazdami, wykrywać łamanie zakazu skrętu czy np. czasowe ograniczenia w ruchu pojazdów ciężarowych.
Piątka najbardziej zapracowanych fotoradarów w Polsce (dane na koniec III kwartału 2024):
Świdnik - 18 634 naruszenia, Ruda Śląska 9570 naruszenia, Wanaty 8994 naruszenia, Gliwice 8898 naruszenia, Solec Kujawski 7777 naruszeń.


Odcinkowe pomiary prędkości postrachem kierowców


Bardzo skutecznym narzędziem w walce z niezdyscyplinowanymi kierowcami okazują się też odcinkowe pomiary prędkości. Wprawdzie do końca trzeciego kwartału 51 systemów odcinkowego pomiaru prędkości zarejestrowało "zaledwie" 264 403 wykroczeń, czyli przeszło dwukrotnie mniej niż fotoradary, ale wyniki "topowych" odcinków daleko przewyższają te z poszczególnych fotoradarów.


Niekwestionowanym liderem pozostaje odcinkowy pomiar prędkości na dolnośląskim fragmencie autostrady A4 między węzłami Kostomłoty i Kąty Wrocławskie. 71 437 zarejestrowanych wykroczeń oznacza ponad 260 mandatów na dobę - jeden na każde 5,5 minuty.
Najbardziej zapracowane odcinkowe pomiary prędkości w Polsce (dane na koniec III kwartału 2024):
Autostrada A4 - Kostomłoty - Kąty Wrocławskie - 71 437 naruszeń,Katowice DW902 (Drogowa Trasa Średnicowa) - 18 485 naruszeń Warszawa, S2 tunel - 16 871 naruszeń Mikołów, DK44 (ulica Gliwicka) - 14 529 naruszeń,S7 - odcinek Falęcice - Nowy Gózd (najdłuższy odcinek pomiarowy w Polsce) - 14 348 naruszeń.
Idź do oryginalnego materiału