Jakie obowiązki na przewoźników nakłada system ICS-2?

2 dni temu

1 kwietnia rozpoczyna się ostatni etap wdrażania systemu ICS-2 dla sektora transportu drogowego i kolejowego. Oznacza to, iż przewoźnicy mają już kilka czasu w pełne dostosowanie się do nowych wymagań importowej kontroli celnej w Unii Europejskiej, a już teraz powinni się w nim rejestrować.

Nowy system Import Control System 2 (ICS-2) zastępuje dotychczasowe Przywozowe Deklaracje Skrócone (PDS), wprowadzając kompleksowe wymagania dotyczące bezpieczeństwa i kontroli towarów importowanych na teren Unii Europejskiej. System jest już w pełni implementowany w transporcie lotniczym, a sektor morski zakończył fazę wdrożeniową. System ICS-2 dla transportu kolejowego i drogowego ma być przesunięty – odpowiednio na styczeń i czerwiec 2026 roku, ale już teraz firmy powinny się w nim zarejestrować.

– Największe ryzyka dla przewoźników związane z ICS-2 to przede wszystkim błędne kody HS oraz nieprawidłowe numery EORI. Oba elementy mogą skutkować automatycznym odrzuceniem zgłoszenia przez system lub skierowaniem przesyłki do kontroli, co oznacza opóźnienia i dodatkowe koszty – podkreśla Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Przewoźnicy drogowi i kolejowi muszą zwrócić szczególną uwagę na kilka kluczowych aspektów:

  1. Rejestracja w systemie – wszyscy spedytorzy wystawiający listy przewozowe powinni dokonać rejestracji i określić swoją rolę w systemie (przewoźnik, spedytor, operator logistyczny)
  2. Harmonogram składania zgłoszeń – w transporcie drogowym zgłoszenia ENS (Entry Summary Declaration) należy składać na godzinę przed przekroczeniem granicy UE, natomiast w transporcie kolejowym – 2 godziny przed przybyciem
  3. Odpowiedzialność za zgłoszenia – nieprzygotowanie się do nowego systemu może skutkować zatrzymaniem towarów na granicy, a nieprawidłowe zgłoszenia są automatycznie odrzucane
  4. Dane wymagane w systemie – konieczne jest podanie numeru EORI oraz 6-cyfrowych kodów towarowych, co wymaga ścisłej współpracy między przewoźnikami a nadawcami towarów.

– Warto już teraz przeanalizować swoje procedury i przygotować się do wszystkich etapów wprowadzania danych do ICS-2 między stronami transakcji. Firmy muszą zdecydować, czy będą korzystać z systemu unijnego, własnego systemu teleinformatycznego, czy też skorzystają z usług reprezentanta. Odpowiednio wczesne przygotowanie znacząco ograniczy ryzyko opóźnień i nieplanowanych kosztów – dodaje Joanna Porath.

System ICS-2 to trójfazowy proces obejmujący złożenie ENS, powiadomienie o przybyciu oraz przedstawienie towaru do kontroli. W zależności od rodzaju transportu, harmonogram składania zgłoszeń różni się – od 24 godzin przed załadunkiem w przypadku transportu morskiego kontenerowego, po 1 godzinę w przypadku transportu drogowego.

– Warto zaznaczyć, iż celem systemu jest nie tylko usprawnienie procedur celnych, ale przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa towarów wprowadzanych na teren Unii Europejskiej poprzez dokładniejszą kontrolę i ocenę ryzyka. Trzeba zapoznać się nie tylko z teorią systemu ICS-2, ale też przyjrzeć się praktycznym aspektom składania zgłoszeń. To na przewoźnikach spoczywa odpowiedzialność za ewentualne błędy i to oni poniosą konsekwencje za działania niezgodne z przepisami – wyjaśnia Joanna Tymińska z Akademii Celnej AC Porath.

Idź do oryginalnego materiału