Skody Superb i Kodiaq Plug-in Hybrid – wyższy poziom hybrydy. Do 120-130 km zasięgu „na prądzie”

1 dzień temu

Bez wyrzeczeń – Superb i Kodiaq PHEV z hybrydowym napędem plug-in łączą komfort użytkowania w trybie elektrycznym ze swobodą, jaką zapewnia obecność silnika spalinowego. Teraz ofertę uzupełnia Superb PHEV z nadwoziem liftback.

Stosunkowo młoda technika hybrydowego napędu plug-in w teorii ma zalety obu rodzajów napędu: lokalnie bezemisyjną jazdę w trybie elektrycznym oraz duży zasięg, jaki oferuje jednostka spalinowa. W praktyce producenci stosują tu jednak różne podejścia – do grona hybryd plug-in należą choćby auta supersportowe z relatywnie małymi bateriami.

Skoda tradycyjnie skupia się na maksymalnej użyteczności – nowe odsłony Superba i Kodiaqa z takim napędem, czyli PHEV, oferują wyjątkowo duży zasięg „na prądzie” oraz możliwość szybkiego ładowania. To wszystko w połączeniu z niskim zużyciem benzyny i wysoką dynamiką w trybie hybrydowym.

Skoda Superb PHEV jest oferowana jako liftback oraz kombi. fot. Skoda

Komfort i swoboda

Dzięki zastosowaniu pojemnego akumulatora – 25,7 kWh brutto – zarówno Superb, jak i Kodiaq PHEV oferują imponujący zasięg w trybie elektrycznym. W realistycznym cyklu pomiarowym WLTP, który w Polsce odpowiada warunkom użytkowania od wiosny do jesieni, na jednym ładowaniu potrafią pokonać do 120-130 km. Podobny zasięg zapewniały pierwsze masowe samochody elektryczne sprzed nieco ponad 10 lat.

Zastosowanie jednostki elektrycznej o wysokim, natychmiast dostępnym momencie obrotowym 330 Nm zapewnia zaskakująco dobrą reakcję na wciśnięcie pedału gazu i pozwala sprawnie rozpędzać się choćby do 140 km/h (tyle wynosi prędkość maksymalna w trybie elektrycznym). A wszystko niezwykle płynnie i niemal bez żadnych dźwięków spod maski – oraz bez lokalnej emisji spalin.

Co istotne, tryb elektryczny pozwala na dynamiczne przyspieszanie bez niepotrzebnego uruchamiania silnika spalinowego. I podobnie jak w „elektrykach” oferuje regulację intensywności rekuperacji, czyli odzysku energii. Akumulator można ładować z domowego gniazdka (ok. 10 h), wallboxu (min. 2,5 h) albo na stacji prądu stałego DC (do 80% w mniej niż 30 min).

Przy regularnym ładowaniu hybrydy plug-in np. podczas zakupów, w pracy lub w domu możemy przez wiele dni użytkować taki samochód bez angażowania napędu spalinowego. A gdy przyjdzie ruszyć w dalszą podróż, dynamicznie przyspieszyć lub kiedy energia w akumulatorze się wyczerpie, hybrydowe Skody korzystają z 1,5-litrowego silnika turbo. choćby po rozładowaniu zostawiają sobie zapas prądu, co z jednej strony pozwala korzystać z siły napędowej obu jednostek w czasie agresywnego przyspieszania, a z drugiej – obniża zużycie paliwa, bowiem przy niskich prędkościach auto wciąż jeździ tylko „na prądzie”, jak zwykła hybryda.

Skoda Kodiaq PHEV występuje w 5-osobowej specyfikacji. fot. Skoda

Konkurencyjna oferta

Mimo dodatkowych komponentów napędu oba opisywane modele Skody wciąż odznaczają się pewnym, bezpiecznym prowadzeniem i mogą holować przyczepę o masie 1,8 t. Obecność wysokonapięciowego akumulatora jedynie w niewielkim stopniu zmniejsza pojemność ich przepastnych bagażników.

Dodatkowym atutem jest konkurencyjna cena – na poziomie wersji wysokoprężnej o zbliżonej mocy. Hybryda w szczególności sprawdzi się w mieszanym trybie eksploatacji z dużym udziałem miasta.

1885

Hybrydy plug-in Skody: ładowanie

Ponieważ akumulator hybrydy plug-in jest mniejszy niż auta w 100% elektrycznego, jego ładowanie trwa krócej – w przypadku Kodiaqa i Superba PHEV choćby przy korzystaniu z domowego gniazdka uzupełnienie energii od 10 do 100% zajmie około 10 h. Oznacza to, iż do „zatankowania” do pełna wystarczy nocny postój.

Gniazdo ładowania w obu modelach zlokalizowano na przednim błotniku. fot. Skoda

Alternatywnie samochód można naładować, korzystając z szybszej stacji ładowania prądem przemiennym (AC) – czyli z tzw. wallboxu. Maksymalna moc ładowania AC wynosząca 11 kW pozwala uzupełnić energię w ciągu ok. 2,5 h. Odnosi się to nie tylko do domowego wallboxu, ale także do stacji publicznych; co istotne, ładowanie prądem przemiennym jest tańsze niż prądem stałym, a przy tym „zdrowsze” dla wysokonapięciowego akumulatora, a punkty ładowania AC są stosunkowo rzadko używane. Ułatwia to znalezienie ładowarki oraz... parkowanie. Skoda wychodzi jednak naprzeciw potrzebom użytkowników i w swoich hybrydach plug-in oferuje też unikalną funkcję szybkiego ładowania DC z mocą do 40 kW – na odpowiedniej stacji uzupełnienie akumulatora do 80% potrwa mniej niż 30 min.

Gama hybryd plug-in Skody

Skoda oferuje w wersjach PHEV – dzielących ten sam zespół napędowy – zarówno nową generację Kodiaqa, jak i Superba. Ten ostatni od niedawna jest dostępny jako hybryda plug-in nie tylko z nadwoziem kombi, ale także liftback.

Oba modele bazowo występują w bogatej wersji wyposażenia Selection, której specyfikacja standardowo obejmuje m.in.: trzystrefową klimatyzację automatyczną, czujniki parkowania, dostęp bezkluczykowy, podgrzewane fotele czy cyfrowy zestaw wskaźników. w tej chwili nabywcy mają do wyboru promocyjne odmiany Edition 130, wprowadzone z okazji 130. urodzin Skody – tańsze i jeszcze lepiej wyposażone od odmian Selection.

Skody Plug-in Hybrid Dane techniczne i ceny SUPERB KODIAQ Silniki Moc systemowa Systemowy moment obrotowy Pojemność akumulatora netto Maksymalna moc ładowania DC Osiągi Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0–100 km/h Zasięg w trybie elektr. (WLTP) CENA
benz., turbo + el. benz., turbo + el.
204 KM 204 KM
350 Nm 350 Nm
19,7 kWh 19,7 kWh
40 kW 40 kW
220 km/h 210 km/h
8,1 s 8,4 s
do 133–137 km do 123 km
od 199 200 zł od 201 000 zł
Idź do oryginalnego materiału