Jak eksploatować samochód elektryczny zimą? Kilka wskazówek na chłodniejsze dni

moto-przestrzen.pl 1 tydzień temu

Zima nadchodzi wielkimi krokami, a dla wielu kierowców oznacza to pytania o to, jak niskie temperatury wpływają na codzienną eksploatację samochodów elektrycznych. Choć zimowe warunki rzeczywiście mogą mieć wpływ na wydajność pojazdów, nowoczesne technologie i rozwiązania konstrukcyjne sprawiają, iż jazda elektrykiem w chłodne dni nie musi być problematyczna. Marka CUPRA, znana ze sportowych elektryków, przypomina o kilku kluczowych kwestiach, które pomogą utrzymać pełną efektywność elektryka, choćby podczas mroźnych miesięcy.

Zima a bateria – jak niskie temperatury wpływają na elektryki?

Chłodniejsze dni mogą wpłynąć na wydajność ogniw litowo-jonowych, z których korzystają baterie elektryczne. W niższych temperaturach reakcje chemiczne w ogniwach spowalniają, co może powodować zmniejszenie zasięgu oraz dłuższy czas ładowania. Warto jednak wiedzieć, iż to nie koniec świata – producenci takich pojazdów jak CUPRA inwestują w zaawansowane systemy, które skutecznie minimalizują te efekty.

Nowoczesne systemy zarządzania baterią (BMS) oraz układy termiczne, które są obecne w modelach elektrycznych CUPRA, pomagają utrzymać akumulator w optymalnej temperaturze roboczej. Dzięki temu możliwa jest efektywna eksploatacja pojazdu również zimą. Chłodna pogoda nie musi ograniczać codziennego użytkowania auta, pod warunkiem, iż zadbamy o kilka szczegółów.

Wstępne podgrzewanie – klucz do komfortu i efektywności

Właściciele elektryków CUPRA, takich jak model Born, mogą skorzystać z funkcji wstępnego podgrzewania kabiny oraz akumulatora. To rozwiązanie pozwala na rozpoczęcie jazdy z samochodem, który ma już optymalną temperaturę pracy, co wpływa nie tylko na komfort, ale także na wydajność i efektywność samego pojazdu. Wstępne podgrzewanie baterii znacząco poprawia czas ładowania, a także minimalizuje zużycie energii podczas jazdy.

Optymalne parkowanie i ładowanie – zasady, które wydłużą żywotność baterii

Kiedy temperatura spada, jednym ze sposobów na ograniczenie negatywnego wpływu mrozu na baterię jest odpowiednie parkowanie. jeżeli to możliwe, warto parkować samochód w garażu lub pod zadaszeniem – w ten sposób ograniczamy wychładzanie się pojazdu oraz samej baterii. Krótszy czas ładowania i stabilniejsze osiągi to główne zalety tego rozwiązania.

Kolejna kwestia to odpowiedni moment na ładowanie. Zaleca się, aby ładować samochód elektryczny na noc, kiedy akumulator pozostało ciepły. Taki sposób ładowania poprawia efektywność procesu, ponieważ wstępne podgrzanie akumulatora sprawia, iż ładowanie odbywa się szybciej i bardziej efektywnie.

Planowanie trasy z CUPRA Connect – wygodne planowanie ładowania

Marka CUPRA udostępnia również usługę CUPRA Connect, która znacznie ułatwia planowanie tras, uwzględniając dostępne ładowarki oraz preferowany poziom naładowania akumulatora. Dzięki tej funkcji, kierowcy mogą ustawić sobie wymagania co do poziomu naładowania – na przykład, jeżeli nie chcą rozładowywać baterii poniżej 30%, system zaplanuje trasę, która zapewni dostęp do ładowarek w odpowiednich miejscach. Dodatkowo, utrzymanie naładowania w przedziale 30-80% nie tylko poprawia efektywność jazdy, ale także przedłuża żywotność akumulatora.

Ciśnienie w oponach – zadbaj o optymalną przyczepność zimą

Często pomijanym elementem zimowej eksploatacji elektryka jest odpowiednia kontrola ciśnienia w oponach. W niskich temperaturach ciśnienie w oponach może spadać, co skutkuje zwiększonymi oporami toczenia i większym zużyciem energii. Aby tego uniknąć, warto regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach i wymieniać je na opony zimowe, które zapewniają lepszą przyczepność i bezpieczeństwo na śliskiej nawierzchni.

Idź do oryginalnego materiału