Ze względu na dużą wagę, ciężkie pojazdy użytkowe wymagają szczególnie silnych hamulców. Praktycznie wszystkie pojazdy o masie całkowitej powyżej 7,5t wyposażone są w pneumatyczne układy hamulcowe.
Sprężone powietrze wytwarzane jest przez kompresor, który zwykle napędzany jest bezpośrednio z silnika. Sprężone powietrze magazynowane jest w zbiornikach pod ciśnieniem około 8 barów. Dzięki temu zawsze dostępna jest wystarczająca ilość sprężonego powietrza. Ze zbiorników sprężone powietrze trafia zaworami m.in. do zawieszenia pneumatycznego, sterowania skrzynią biegów i – oczywiście – do siłowników hamulca.
Siłowniki hamulca przekształcają energię zawartą w sprężonym powietrzu w siłę mechaniczną. Dzieje się to przy pomocy siłowników membranowych, które zlokalizowane są w okolicy bębnów hamulcowych. Gdy kierowca naciska pedał hamulca, sprężone powietrze płynie do siłowników. Membrana porusza tłok i trzpień, który przenosi siłę na szczęki hamulcowe.
Występują siłowniki z jedną lub z dwoma membranami. Siłowniki jednomembranowe są najczęściej stosowane na osiach nienapędzanych. Siłowniki hamulcowe z dwoma membranami, zwane również podwójnymi lub zespolonymi lub siłownikami tristop, montowane są na osiach napędzanych.
Działanie podwójnych siłowników
Podwójne siłowniki membranowe składają się z siłownika membranowego połączonego z mechanizmem sprężynowym. Oprócz funkcji hamulca zasadniczego odpowiadają również za hamulec postojowy lub pomocniczy. Siłownik membranowy steruje hamulcem zasadniczym, natomiast część z mechanizmem sprężynowym steruje hamulcem postojowym.
W przeciwieństwie do hamulca zasadniczego, który do działania potrzebuje sprężonego powietrza, podwójny siłownik membranowy uruchamia hamulce również bez zasilania sprężonym powietrzem. Do momentu dostarczenia sprężonego powietrza sprężyna w mechanizmie sprężynowym uruchamia hamulce. Gdy zostanie podane sprężone powietrze sprężyna jest ściskana przez membranę i hamulce są zwalniane.
Jeżeli w układzie pneumatycznym brakuje sprężonego powietrza – przykładowo w wyniku usterki silnika lub układu pneumatycznego – za siłę hamowania odpowiada sprężyna w mechanizmie sprężynowym. Sprężynę można wycofać lub zablokować przyrządem blokującym umieszczanym w tylnej części siłownika hamulca. Tylko w ten sposób można zwolnić hamulce.
Uwaga
Wysoka siła sprężyny mechanizmu sprężynowego może być bardzo niebezpieczna. o ile opaska mechanizmu sprężynowego zostanie poluzowana, a sprężyna nie jest zablokowana odpowiednim przyrządem, występuje niebezpieczeństwo poważnego urazu, a choćby utraty życia.
Należy pamiętać o ściągnięciu przyrządu blokującego po użyciu!
Przyczyny usterek:
- Korozja elementów metalowych
- Nieszczelność
- Pęknięta membrana
Części hamulcowe mają wpływ na bezpieczeństwo
Odpowietrzniki muszą być zawsze czyste i skierowane w dół. W przeciwnym razie woda i zanieczyszczenia będą przedostawały się do środka siłownika hamulcowego, prowadząc do korozji.
Nie tylko siłowniki powinny być sprawdzane pod kątem pewnego mocowania, działania i zużycia, ale także pozostałe elementy układu hamulcowego oraz ich mocowanie. W przypadku najmniejszego podejrzenia, iż siłowniki hamulcowe nie działają poprawnie, należy je wymienić. Ze względów bezpieczeństwa wymiana siłowników hamulcowych oraz wszelkie prace przy układzie hamulcowym powinny być prowadzone wyłącznie przez przeszkolonych mechaników.
Podwójny siłownik membranowy febi
febi oferuje wyłącznie siłowniki hamulcowe z odpowiednim położeniem zacisku. W ofercie znajdziemy siłowniki do pojazdów wyposażonych w tarczowy układ hamulcowy typu 16/24. Nowością w asortymencie jest podwójny siłownik hamulcowy febi 174001 do hamulców
typu 24/30, przeznaczony do wielu pojazdów marki Scania. Dzięki szerokiej ofercie
siłowników hamulcowych febi zapewnia pokrycie wszystkich popularnych modeli
europejskich producentów pojazdów użytkowych.
Cały asortyment części febi do układu hamulcowego można znaleźć na stronie:
partsfinder.bilsteingroup.com
Marka febi jest częścią bilstein group – firmy skupiającej również kilka innych znanych marek. Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.bilsteingroup.com