
Poprosiliśmy doświadczonych fachowców – mechanika i detailera – o gruntowne sprawdzenie chińskiego SUV-a Jaecoo 7. Jakie wrażenie zrobił na ekspertach? Zaskoczeń nie brakuje. Uwaga – głównie pozytywnych.
Chińskie samochody coraz częściej pojawiają się na polskich drogach. Takie marki jak m.in. MG, Jaecoo, Omoda czy BYD są już rozpoznawane nie tylko przez pasjonatów motoryzacji.
Atrakcyjna oferta, ale i dużo obaw
Do kupna aut z Chin zachęcają dobre wyposażenie, atrakcyjne ceny oraz długa gwarancja. Jednak wielu kierowców zastanawia się, czy tego rodzaju pojazdy oferują wystarczającą jakość i czy ich podzespoły nie będą awaryjne.
Oczywiście na wiele podobnych pytań – szczególnie tych o awaryjność – będzie można odpowiedzieć dopiero za kilka lat, ale już dziś można się dokładnie przyjrzeć tym autom. Postanowiliśmy to zrobić, dysponując testowym Jaecoo 7 z przebiegiem ponad 20 tys. km.
https://magazynauto.pl/porady/chinskie-samochody-w-polsce-serwisowanie-gwarancja-ceny-i-dostepnosc-czesci,aid,5482Jaecoo 7 w rękach ekspertów
Poprosiliśmy zaprzyjaźnionych ekspertów o oględziny i ocenę konstrukcji oraz jakości samochodu. W warsztacie auto obejrzał dysponujący 30-letnim stażem mechanik, a nadwozie i wnętrze ocenił specjalista zajmujący się od 20 lat detailingiem.
W obu przypadkach chiński samochód został gruntownie przebadany. Jakie wrażenie zrobił na doświadczonych ekspertach?
https://magazynauto.pl/testy/7-kompaktowych-suv-ow-hybrydy-plug-in-test-porownanie-dane-techniczne-wymiary-zasieg-spalanie-bagaznik-cena,aid,5344Jaecoo 7 pod lupą mechanika
Na gruntowny przegląd chińskim samochodem wybraliśmy się do zaprzyjaźnionego mechanika. Sławomir Nowak od 10 lat prowadzi swój warsztat, w którym naprawia auta wszystkich marek. Jednak wcześniej przez 20 lat pracował jako mechanik w autoryzowanej stacji obsługi jednej z niemieckich marek premium.
Zawieszenie
Mechanik bardzo dobrze ocenił zawieszenie chińskiego samochodu. Zarówno przednie, jak i tylne ma nieskomplikowaną konstrukcję, a do jego elementów jest dobry dostęp.
Na uwagę zasługują proste rozwiązania, takie jak m.in. przykręcane sworznie przednich wahaczy czy wymienne gumy drążków stabilizatora przedniego oraz tylnego. Do przykręcenia elementów użyto wzmocnionych śrub w klasie 10.9.



Układ hamulcowy
Układ hamulcowy samochodu Jaecoo 7 zrobił na mechaniku dobre wrażenie. Szczególnie duże dwutłoczkowe zaciski współpracujące z masywnymi tarczami hamulcowymi o ponadprzeciętnej grubości.
Ekspert zwrócił też uwagę na mądre rozwiązanie łączenia sztywnych przewodów hamulcowych w kilku miejscach. Dzięki temu zamiast montować nowy przewód, można wymienić jedynie uszkodzony lub skorodowany fragment.
Ponadto mechanik zwrócił uwagę na bardzo dobry dostęp do śrub mocujących zacisk oraz jego jarzmo, co w znacznym stopniu ułatwia prace serwisowe, takie jak wymiana klocków czy tarcz hamulcowych.



Podwozie
Według eksperta niepokojący jest fakt, iż podwozie zabezpieczono antykorozyjnie jedynie fragmentarycznie. Tam, gdzie powłokę położono, jest ona dobrej jakości, jednak w kluczowych miejscach, np. na zakończeniach progów, da się zobaczyć niezabezpieczoną blachę.
Pocieszający jest fakt, iż chińscy producenci aut montują do nich coraz lepsze opony – w tym przypadku koreańskie Kumho (choć produkowane w Chinach).



Osprzęt i wyposażenie
Podczas wykonywania gruntownego przeglądu samochodu Jaecoo 7 doświadczony mechanik zwracał uwagę na wiele szczegółów. Sławomira Nowaka interesowało m.in., czy chińscy producenci aut wytwarzają wszystkie części i podzespoły we własnym zakresie, czy zamawiają je u zewnętrznych dostawców.
Po przeanalizowaniu oznaczeń na korpusach, obudowach i naklejkach umieszczonych na częściach okazało się, iż – podobnie jak producenci aut z Japonii czy Europy – Chińczycy także zamawiają najważniejsze elementy u podwykonawców. Co więcej, wiele elementów, takich jak m.in. czujniki, moduły czy wycieraczki szyby, zostało wyprodukowanych przez firmę Bosch. Z kolei turbosprężarkę wykonał znany koncern Borg Warner.




Układ elektryczny
Kontrola układu elektrycznego chińskiego auta wypadła pomyślnie. Wiązki przewodów odpowiednio przymocowano do nadwozia i dobrze zabezpieczono specjalną taśmą. Hermetyczne wtyczki na zakończeniach kabli sprawiały wrażenie solidnych.
Obawy mechanika o jakość kluczowego z punktu widzenia pracy jednostki napędowej sterownika silnika zostały rozwiane – serwisant znalazł na jego obudowie naklejkę z logo firmy Bosch, która produkuje moduły i sterowniki do wielu samochodów europejskich.




Rozwiązania techniczne
Duże wrażenie na mechaniku wykonującym oględziny chińskiego samochodu Jaecoo 7 zrobiły prostota jego konstrukcji i przemyślane rozwiązania ułatwiające wykonywanie czynności serwisowych. Mowa m.in. o korku spustowym płynu chłodniczego, połączeniach przewodów hamulcowych czy metalowych tulejek gwintowanych w obudowie filtra powietrza.




Obsługa serwisowa
Największą wadą chińskich aut z punktu widzenia mechanika jest brak części zamiennych poza oficjalną siecią dystrybucji. Jednak należy pamiętać, iż z czasem to się będzie zmieniać.
Poprosiliśmy właściciela warsztatu o sprawdzenie dostępności części do Jaecoo 7 w kilku hurtowniach. Okazuje się, że aktualnie sieć Inter Cars wprowadza zamienniki do tego modelu. Na razie dostępnych jest jedynie 16 indeksów i są to głównie elementy nadwozia.
https://magazynauto.pl/porady/ile-kosztuje-eksploatacja-samochodu-i-co-wplywa-na-wydatki-na-obsluge-serwisowanie-oraz-naprawy-auta,aid,4475Z kolei do zalet chińskiego auta należy zaliczyć dużo przestrzeni i dobry dostęp do podzespołów. W trakcie serwisowania nie bez znaczenia jest też prosta konstrukcja. Mechanik zwrócił uwagę na przemyślane rozwiązania, takie jak zaślepka umożliwiająca dostęp do ukrytej śruby górnego mocowania amortyzatora czy metalowe oploty ochronne elastycznych przewodów hamulcowych.



Jaecoo 7: ocena mechanika

Pierwszy raz wykonywałem przegląd chińskiego samochodu i nie urywam, iż byłem pełen obaw o jego konstrukcję i jakość. Okazało się, iż więcej rzeczy zrobiło na mnie pozytywne niż negatywne wrażenie.
Samochód Jaecoo 7 okazał się solidnie wykonany i wręcz przyjazny mechanikowi. Wszystko dzięki bardzo dobremu dostępowi do najważniejszych śrub oraz dużej ilości miejsca wokół najczęściej serwisowanych elementów.
W aucie zastosowano wiele prostych rozwiązań podobnych do wielu europejskich czy japońskich samochodów sprzed kilku lat. Najsłabszym punktem tego auta jest fabryczne zabezpieczenie antykorozyjne. Po kupnie powinno się dodatkowo zabezpieczyć profile i odsłoniętą blachę.
Chiński SUV Jaeccoo 7 – okiem eksperta w detailingu
Po przeglądzie w warsztacie udaliśmy się do zaprzyjaźnionego studia detailingowego. Tam jego właściciel – posiadający 20-letnie doświadczenie Adrian Zielonka – ocenił Jaecoo 7 z zewnątrz i w środku.
Oględziny nadwozia obejmowały spasowanie elementów oraz jakość powłoki lakierniczej. Z kolei we wnętrzu detailer zwrócił uwagę na jakość użytych materiałów, dokładność ich wykonania i wyciszenie.
https://magazynauto.pl/porady/sposoby-na-czyste-auto-myjnia-detailing-valeting-roznice-zakres-uslug-ceny,aid,5100Nadwozie
Doświadczony detailer zwrócił uwagę na dobrej jakości powłokę lakierniczą auta. Pomimo przebiegu ponad 20 tys. km na krawędzi pokrywy silnika nie było odprysków, co zdarza się wcześniej choćby w europejskich autach premium.
Struktura lakieru na całym aucie była jednakowa, a jedynie jego grubość różniła się miejscami o około 30 mikrometrów. Jednak nie jest to powód do niepokoju.



Wnętrze
Elementy wnętrza chińskiego samochodu zrobiły na detailerze dobre wrażenie. Przede wszystkim do wyłożenia podłogi w kabinie i bagażniku użyto dobrej jakości dywanów.
https://magazynauto.pl/porady/test-chinskiej-stacji-multimedialnej-z-apple-carplay-iandroid-auto,aid,5599Ponadto wnętrze samochodu zostało doskonale wyciszone, a wykonane z tworzywa sztucznego elementy konsoli, tunelu czy poszyć drzwi nie generowały hałasów choćby podczas intensywnego szarpania. To tłumaczy zauważony przez wielu kierowców wysoki komfort akustyczny w kabinie Jaecoo. Pozostałe materiały użyte we wnętrzu auta, np. ekologiczna skóra, także uzyskały pozytywną ocenę.




Jaecoo 7: ocena detailera

Ocena jakości Jaecoo 7 nie była moim pierwszym kontaktem z chińskimi autami. Nakładałem już powłoki zabezpieczające na nadwozie kilku podobnych pojazdów. W przypadku Jaecoo mamy do czynienia z dobrej jakości powłoką lakierniczą, do której nie mam zastrzeżeń.
Jednak tym razem poza nadwoziem przyjrzałem się też dokładnie wnętrzu auta. Po gruntownych oględzinach mogę stwierdzić, iż pod żadnym względem jakość i spasowanie użytych materiałów nie odbiegają od większości współczesnych aut z Japonii i Korei. Na uwagę zasługuje dobre wyciszenie wnętrza Jaecoo 7.