Hybryda to dziś najpopularniejszy napęd w przypadku nowych samochodów w Polsce. Choć dominację w tym segmencie słusznie przypisuje się Toyocie, to jej konkurencja rośnie w siłę. Zelektryfikowane układy mocno przypadły do gustu Polakom, ponieważ generują realne oszczędności podczas eksploatacji.
Najnowsze dane PZPM wskazują, iż w tym roku liczba nowych samochodów hybrydowych przekroczyła 200 tys. egzemplarzy (203 358 szt.). Do grona tych pojazdów PZPM zalicza pełne hybrydy (HEV) i miękkie hybrydy (MHEV). Osobno klasyfikuje jednak hybrydy plug-in (PHEV). W każdym razie tandem HEV i MHEV zdecydowanie wyprzedza popularnością auta w pełni spalinowe. Po 9 miesiącach zarejestrowano bowiem 132 965 benzyniaków i ledwie 31 646 diesli.
W hybrydowej Toyocie widzi się najwięcej osób
Najpopularniejsze hybrydy w Polsce pochodzą oczywiście z salonów Toyoty. Liderem jest Corolla (17 674 szt.), a podium uzupełniają SUV-y: Yaris Cross (9 744 szt.) i C-HR (9 222 szt.). Co ciekawe, pełne hybrydy powyższych modeli sprzedają się w tym roku nieco gorzej. Wzrost i to duży (+30,5 proc.) udało się wypracować za to Toyocie Yaris (7 869 szt.). W czołowej piątce z podobnym wynikiem jest też Skoda Octavia (7 399 szt.), oferowanej z napędem MHEV.
Na podobnym poziomie wygląda sprzedaż Hyundaia Tucsona (6 915 szt. – łączony wynik HEV + MHEV). Na siódmą lokatę spadła Toyota RAV4 (5 778 szt.), której sprzedaż w wariancie HEV załamała się o 29,7 proc. Próg 5 tys. egzemplarzy przekroczyły też Nissan Qashqai (5 060 szt.) oraz Volvo XC60 (5 022 szt.). Modelowe Top 10 uzupełnia Mercedes GLC (4 701 szt. – łączony wynik wersji SUV + Coupe), który oferuje hybrydy nie tylko w benzynie, ale i w dieslu.
Toyota traci, rywale rosną, ale to Japończycy rządzą
Sumując sprzedaż wszystkich modeli HEV + MHEV – liderem osobowego rynku hybryd w Polsce jest Toyota (57 497 szt.). Spadek rejestracji o 3,2 proc. nie zakłóca jej panowania w segmencie, bo drugi Mercedes ma „dopiero” 14 627 rejestracji. Jego krajowi rywale z segmentu premium – BMW (13 777 szt.) i Audi (11 164 szt.) – są jednak tuż za nim.
Pięciocyfrowe rezultaty osiągnęły już Hyundai (11 042 szt.), Volvo (10 600 szt.) i Skoda (10 279 szt.). Krok od tego progu jest też już Lexus (9 784 szt.). Hybrydy stanowią też większość sprzedaży Nissana (6 423 szt.). Dziesiątkę kompletuje Renault (6 348 szt.).