Import aut używanych w 2023 roku: było słabo, a efektem są rosnące ceny. Co jeszcze pokazują nam dostępne dane?

1 rok temu

Dla rynku aut używanych w Polsce samochody sprowadzane to fundament. Niestety, rok 2023 zamknął się pod względem ich importu jednym z najgorszych wyników w historii. Jak dokładnie prezentują się statystyki? Które marki i modele sprowadzane były najczęściej, w jakim wieku są auta i jakie są ich najpopularniejsze wersje silnikowe?

Nie będzie przesadą stwierdzenie, iż polski rynek wtórny stoi samochodami sprowadzanymi z Zachodu. Od momentu wstąpienia naszego kraju do Unii Europejskiej każdego roku sprowadzaliśmy kilkaset tysięcy pojazdów. Zdarzało się, iż import aut osobowych i dostawczych przekraczał próg miliona egzemplarzy.

Lepiej niż było, ale i tak kiepsko

Podsumowując ubiegłe 12 miesięcy, Samar podał, iż w całym 2023 roku łączny import (rozumiany jako liczba zarejestrowanych w ubiegłym roku pojazdów) wyniósł 805 775 aut. Oznacza to wzrost względem 2022 r. o 4,3%. Nie można jednak mówić o poważnych wzrostach, a tym bardziej o powrocie do sytuacji sprzed pandemii. Pomijając 2022 r., tak niski rezultat analitycy Samaru obserwowali w 2014 r. (sprowadzono 807 tys. aut) oraz w latach wcześniejszych.

Wysokie koszty importu

Zjawisko ma kilka przyczyn. Główne to inflacja i postępująca drożyzna – wartość pieniądza spada, więc za używane samochody nabywcy siłą rzeczy oczekują więcej, a spiralę nakręcają wysokie ceny nowych samochodów w salonach. Nie bez znaczenia są też rosnące koszty i transportu – używany pojazd trzeba przecież kupić za granicą, przywieźć, a zwykle także przygotować do sprzedaży.

Ciągle sprowadzamy stare auta

Analitycy Samaru zauważają, iż średni wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, jednak przestał rosnąć tak dynamicznie, jak w poprzednim roku. W 2023 roku wyniósł 13 lat.

Czy to dużo? Trudno o zwięzłą i prostą odpowiedź. Statystycznie rzecz biorąc, mowa o samochodach z rocznika 2010, a więc pojazdach spełniających normę emisji Euro 5 (by ją spełnić, diesle muszą mieć w wydechu filtr sadzy), wyposażonych w ABS, przynajmniej czołowe poduszki powietrzne, a zwykle także w ESP.

Co więcej, były to samochody projektowane w czasie, gdy producenci zaczęli brać pod uwagę wytyczne Euro NCAP, a więc także bezpieczniejsze dla podróżujących w ich wnętrzach oraz często lepiej chroniące pieszego od modeli poprzedniej generacji.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-auta-z-dieslami-odpornymi-na-strefy-czystego-transportu-spelniaja-norme-euro-6-zakazy-ruchu-im-na-razie-niestraszne-16-polecanych-modeli,aid,3820

Kiepski stan techniczny

Kryterium wiekowe nie powinno być więc podstawą do dzielenie sprowadzanych pojazdów na dobre egzemplarze czy „złom”. Kluczowy jest stan techniczny, a z tym bywa niestety źle.

Z założenia używane auta w krajach pochodzenia są często droższe niż w Polsce. By wypracować zysk, konieczne jest zatem znalezienie taniego egzemplarza. Oznacza to, iż na celowniku handlarzy są samochody po przejściach – zaniedbane, z wysokim przebiegiem czy wypadkową historią. Nierzadko wszystkie czynniki występują jednocześnie. Poszukujący używanego samochodu nie powinni gonić za okazją. Prędzej trafią na minę.

Samochody osobowe trzonem importu

Polski rynek wtórny domaga się dużej liczby używanych aut osobowych, więc firmy i osoby zajmujące się handlem sprowadzają je masowo – w niektórych latach natężenie importu „osobówek” osiągało poziom miliona sztuk.

Jednocześnie dają się zauważyć spore wahania w imporcie pojazdów osobowych, związane m.in. z pogarszającą się dostępnością oraz rosnącymi cenami. Problemy zaczęły się wraz z wybuchem pandemii. To z kolei wymusiło otwarcie się importerów na nowe rynki. Wyraźnie widać to w tabeli prezentującej kraje pochodzenia używanych aut. Dynamicznie rośnie import z północy Europy, przy czym Norwegia staje się głównym źródłem „elektryków”. Z kolei w USA na aukcjach wciąż można korzystnie kupić lekko uszkodzone pojazdy.

Skąd sprowadzamy auta

Kierunki importu Miejsce 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Kraj pochodzenia Import w 2022 Import w 2023 Różnica Zmiana miejsca
Niemcy 415 784 422 293 1,6%
Francja 97 898 93 246 -4,8%
Belgia 49 638 56 848 14,5%
USA 38 592 46 066 19,4% 1
Holandia 39 875 42 934 7,7% -1
Szwecja 18 556 25 004 34,7% 3
Włochy 22 124 22 656 2,4% -1
Dania 17 720 20 097 13,4% 2
Austria 20 126 20 045 -0,4% -2
Szwajcaria 18 838 18 991 0,8% -2
Norwegia 4654 6501 39,7% 1
Kanada 4984 5237 5,1% -1
Czechy 3538 4360 23,2% 1
Wielka Brytania 4045 3829 -5,3% -1
Finlandia 2587 3167 22,4% 1
Luksemburg 2815 2902 3,1% -1
Hiszpania 2327 2178 -6,4%
Litwa 1072 1716 60,1% 1
Japonia 1302 1459 12,1% -1
Słowacja 809 1057 30,7%

Import używanych aut osobowych

Top importowanych marek samochodów

Renoma i mnogość modeli sprawiają, iż niemieckie marki od lat okupują czołowe miejsca. Całkiem wysoko są też francuscy producenci – ich auta kuszą rozsądnymi kosztami zakupu oraz utrzymania.

  • Skoda od lat znajduje się nisko w statystykach importu – potrzeby klientów bez trudu pokrywa pula samochodów pochodzących z krajowych salonów.
Najpopularniejsze marki Volkswagen Ford Opel Audi BMW Renault Peugeot Mercedes Citroen Toyota Hyundai Volvo Kia Skoda Nissan Seat Fiat Mazda Honda
Rok 2022 Rok 2023 Różnica
71 836 74 966 4,4%
65 511 70 826 8,1%
69 106 68 973 -0,2%
60 284 63 770 5,8%
44 752 47 423 6,0%
38 749 37 008 -4,5%
36 968 36 149 -2,2%
31 074 32 924 6,0%
30 860 28 605 -7,3%
25 506 28 090 10,1%
24 454 27 876 14,0%
19 854 25 198 26,9%
18 598 21 601 16,1%
17 892 20 994 17,3%
19 092 20 104 5,3%
19 153 18 435 -3,7%
17 923 17 146 -4,3%
13 456 13 298 -1,2%
11 744 11 041 -6,0%
https://magazynauto.pl/porady/zle-i-dobre-wersje-silnika-2-0-tdi,aid,527

Najczęściej sprowadzane modele

Decyzja o zakupie używanego auta to nierzadko „zło konieczne”. Nowe samochody są na tyle drogie, iż wiele osób nie może pozwolić sobie na ich zakup. Inwestycja w używane auto nie jest tylko sposobem na poczynienie oszczędności. Dla wielu kierowców to także metoda na spełnienie marzeń o wejście w posiadanie modelu z półki premium.

Nowe auta z tej kategorii, zwłaszcza doposażone, z mocniejszymi silnikami, są koszmarnie drogie, jednak po kilkunastu latach można je taniej kupić, a wciąż mają wiele do zaoferowania. Uwaga na koszty utrzymania. Te nie spadają!

Najpopularniejsze modele Audi A4 Opel Astra Volkswagen Golf BMW serii 3 Ford Focus Audi A3 VW Passat Opel Corsa Ford Fiesta Audi A6 Volkswagen Polo Nissan Qashqai Ford Mondeo BMW serii 5 Opel Insignia Ford Kuga Opel Meriva Renault Megane Kia Sportage Renault Clio
Rok 2022 Rok 2023 Różnica
21 204 21 057 -0,7%
21 237 20 849 -1,8%
20 648 20 494 -0,7%
15 791 15 931 0,9%
13 189 14 272 8,2%
14 068 13 751 -2,3%
11 170 12 255 9,7%
13 121 12 185 -7,1%
11 626 11 560 -0,6%
10 005 10 608 6,0%
11 055 10 353 -6,4%
8532 10 019 17,4%
9636 9962 3,4%
9744 9823 0,8%
8004 8723 9,0%
6300 8367 32,8%
8293 7821 -5,7%
7823 7519 -3,9%
5894 7516 27,5%
8181 7509 -8,2%

Audi A4 od lat pozostaje królem rynku, aczkolwiek w 2022 roku musiało uznać wyższość Astry.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-audi-dobrze-wykonane-i-zaawansowane-technicznie-ale-moga-mocno-nadwyrezyc-budzet-16-modeli-zalety-wady-polecane-wersje-silnikowe,aid,3837

Rodzaj napędu sprowadzanych aut osobowych

Odwrót od diesli jest widoczny – nie tylko na Zachodzie, ale i w Polsce, gdzie kierowcy boją się używanego samochodu z silnikiem wysokoprężnym, który po latach może wymagać bardzo pokaźnego doinwestowania. Całkowity udział „elektryków” w strukturze importu jest niewielki, ale wyrażony liczbami robi już wrażenie – widać, iż zainteresowanie autami na prąd gwałtownie rośnie. Nakręcają je topniejące ceny „elektryków” na Zachodzie i mniejsze obłożenia podatkowe w przypadku importu.

Rodzaj napędu a liczba sprowadzonych aut Benzyna Diesel Elektryczny Pozostałe Łącznie
Liczba sprowadzonych Udział w imporcie
Rok 2022 Rok 2023 Rok 2022 Rok 2023 Różnica
410 813 416 375 58,2% 56,5% -1,7%
291 897 316 120 41,4% 42,9% 1,5%
2659 3917 0,4% 0,5% 0,1%
187 426 0,0% 0,1% 0,1%
705 556 736 838

Związek wieku aut z napędem

Silniki benzynowe są tańsze i prostsze w naprawach od diesli, a często też mniej intensywnie eksploatowane, więc dane Samaru nie powinny dziwić – kwitnie import starszych aut na benzynę. Zrozumiałe jest też zainteresowanie świeżymi „elektrykami” – pierwsze modele były dalekie od doskonałości.

Rodzaj napędu a średni wiek samochodów Benzyna Diesel Elektryczny Średnia rynkowa
Rok 2022 Rok 2023
14,06 roku 13,91 roku
12,12 roku 12,21 roku
5,78 roku 5,45 roku
13,23 roku 13,13 roku

Import używanych aut dostawczych do 3,5 t

Top marek aut do pracy

Dla przedsiębiorców wygląd, wykończenie czy sama marka auta dostawczego mają drugorzędne znaczenie. Liczą się rozmiary skrzyni na towar, ładowność, spalanie oraz koszty zakupu i serwisowania.

  • Od lat na rynku królują marki francuskie i włoskie – świetnie zaopatrzone w niezbyt drogie części, a także mające rozbudowane sieci serwisowe.
Najpopularniejsze marki Renault Volkswagen Fiat Opel Ford Mercedes Peugeot Citroen Iveco Nissan Dodge Toyota Renault Trucks Mitsubishi Dacia Hyundai Fuso Chevrolet Isuzu Land Rover
Rok 2022 Rok 2023 Różnica
11 739 12 173 3,7%
8188 8492 3,7%
7808 7690 -1,5%
6445 6262 -2,8%
5285 6087 15,2%
5415 5683 4,9%
5390 5367 -0,4%
5486 5241 -4,5%
4262 4415 3,6%
1987 2012 1,3%
928 1319 42,1%
542 718 32,5%
537 466 -13,2%
240 251 4,6%
194 191 -1,5%
199 172 -13,6%
162 159 -1,9%
129 150 16,3%
145 138 -4,8%
109 138 26,6%

Ulubione samochody użytkowe

W świecie pojazdów użytkowych nikt nie kieruje się regułami, iż nie kupuje się samochodów marek zaczynających się na literę F czy włoskich. Wręcz przeciwnie. Są one często sprowadzane do Polski, a później kupowane. Nie można zapominać, iż część modeli Opla czy Nissana to włoskie lub francuskie auta ze zmienionymi znaczkami. W ten sposób koncerny znacząco optymalizują koszty projektowania i produkcji modeli, których wygląd zbliżony do osobowych modeli danych marek to kwestia drugorzędna.

Najpopularniejsze modele Renault Master Fiat Ducato Renault Trafic Iveco Daily VW Transporter Mercedes Sprinter Opel Vivaro Ford Transit Peugeot Boxer Citroen Jumper VW Caddy Fiat Doblo Citroen Berlingo Opel Movano Renault Kangoo VW Crafter Mercedes Vito Peugeot Partner Dodge RAM Peugeot Expert
Rok 2022 Rok 2023 Różnica
5640 5757 2,1%
4803 4683 -2,5%
4168 4582 9,9%
4260 4414 3,6%
3827 3947 3,1%
3515 3670 4,4%
3715 3636 -2,1%
2521 2500 -0,8%
2638 2456 -6,9%
2550 2237 -12,3%
1948 2031 4,3%
1793 1791 -0,1%
1658 1714 3,4%
1734 1642 -5,3%
1697 1632 -3,8%
1551 1622 4,6%
1438 1515 5,4%
1308 1426 9,0%
907 1283 41,5%
1121 1201 7,1%

Renault Master od lat jest hitem na rynku wtórnym, jak również pierwotnym.

https://magazynauto.pl/uzywane/najslabsze-punkty-12-aut-dostawczych-co-generuje-najwieksze-problemy-i-wydatki,aid,1573

Rodzaj napędu w sprowadzanych autach dostawczych

By na siebie zarobić, samochody dostawcze nierzadko muszą pokonywać kilkaset kilometrów dziennie – zdarza się, iż autostradami i ze sporym ładunkiem. W takich warunkach silniki wysokoprężne nie mają sobie równych, co znajduje odzwierciedlenie w danych Samaru dotyczących liczby rejestrowanych aut dostawczych w latach 2022-2023. Modele elektryczne to margines rynku, ale w cyklu miejskim okazują się ciekawą alternatywą dla samochodów z silnikami benzynowymi.

Rodzaj napędu a liczba sprowadzonych Benzyna Diesel Elektryczny Pozostałe Łącznie
Liczba sprowadzonych Udział w imporcie
Rok 2022 Rok 2023 Rok 2022 Rok 2023 Różnica
3727 4199 5,6% 6,1% 0,5%
62 799 64 477 94,0% 93,5% -0,5%
220 196 0,3% 0,3% 0,0%
46 65 0,1% 0,1% 0,0%
66 792 68 937

Rodzaj napędu a wiek samochodów

W przypadku aut dostawczych rodzaj napędu ma mniejszy związek z wiekiem. Są one sprzedawane na Zachodzie po określonym czasie czy przebiegu – np. gdy wygaśnie kolejna umowa najmu czy leasingu lub kiedy zaczynają wymagać kosztownego serwisu po wysokim przebiegu.

Rodzaj napędu a średni wiek samochodów Benzyna Diesel Elektryczny Średnia rynkowa
Rok 2022 Rok 2023
12,13 roku 12,92 roku
12,17 roku 12,19 roku
6,98 roku 7,75 roku
12,16 roku 12,22 roku

PODSUMOWANIE

Ponad 800 tys. zarejestrowanych w ubiegłym roku używanych aut z importu nie oznacza, iż rynek wtórny to eldorado dla kupującego, ale można na nim znaleźć atrakcyjne propozycje. Trzeba jednak pamiętać, iż zakup dobrego i niedrogiego auta staje się coraz trudniejszy. Polecamy przedzakupowe sprawdzenie w stacji kontroli lub u mechanika.

Idź do oryginalnego materiału