
Dla rynku aut używanych w Polsce samochody sprowadzane to fundament. Niestety, rok 2023 zamknął się pod względem ich importu jednym z najgorszych wyników w historii. Jak dokładnie prezentują się statystyki? Które marki i modele sprowadzane były najczęściej, w jakim wieku są auta i jakie są ich najpopularniejsze wersje silnikowe?
Nie będzie przesadą stwierdzenie, iż polski rynek wtórny stoi samochodami sprowadzanymi z Zachodu. Od momentu wstąpienia naszego kraju do Unii Europejskiej każdego roku sprowadzaliśmy kilkaset tysięcy pojazdów. Zdarzało się, iż import aut osobowych i dostawczych przekraczał próg miliona egzemplarzy.
Lepiej niż było, ale i tak kiepsko
Podsumowując ubiegłe 12 miesięcy, Samar podał, iż w całym 2023 roku łączny import (rozumiany jako liczba zarejestrowanych w ubiegłym roku pojazdów) wyniósł 805 775 aut. Oznacza to wzrost względem 2022 r. o 4,3%. Nie można jednak mówić o poważnych wzrostach, a tym bardziej o powrocie do sytuacji sprzed pandemii. Pomijając 2022 r., tak niski rezultat analitycy Samaru obserwowali w 2014 r. (sprowadzono 807 tys. aut) oraz w latach wcześniejszych.
Wysokie koszty importu
Zjawisko ma kilka przyczyn. Główne to inflacja i postępująca drożyzna – wartość pieniądza spada, więc za używane samochody nabywcy siłą rzeczy oczekują więcej, a spiralę nakręcają wysokie ceny nowych samochodów w salonach. Nie bez znaczenia są też rosnące koszty i transportu – używany pojazd trzeba przecież kupić za granicą, przywieźć, a zwykle także przygotować do sprzedaży.
Ciągle sprowadzamy stare auta
Analitycy Samaru zauważają, iż średni wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, jednak przestał rosnąć tak dynamicznie, jak w poprzednim roku. W 2023 roku wyniósł 13 lat.
Czy to dużo? Trudno o zwięzłą i prostą odpowiedź. Statystycznie rzecz biorąc, mowa o samochodach z rocznika 2010, a więc pojazdach spełniających normę emisji Euro 5 (by ją spełnić, diesle muszą mieć w wydechu filtr sadzy), wyposażonych w ABS, przynajmniej czołowe poduszki powietrzne, a zwykle także w ESP.
Co więcej, były to samochody projektowane w czasie, gdy producenci zaczęli brać pod uwagę wytyczne Euro NCAP, a więc także bezpieczniejsze dla podróżujących w ich wnętrzach oraz często lepiej chroniące pieszego od modeli poprzedniej generacji.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-auta-z-dieslami-odpornymi-na-strefy-czystego-transportu-spelniaja-norme-euro-6-zakazy-ruchu-im-na-razie-niestraszne-16-polecanych-modeli,aid,3820Kiepski stan techniczny
Kryterium wiekowe nie powinno być więc podstawą do dzielenie sprowadzanych pojazdów na dobre egzemplarze czy „złom”. Kluczowy jest stan techniczny, a z tym bywa niestety źle.
Z założenia używane auta w krajach pochodzenia są często droższe niż w Polsce. By wypracować zysk, konieczne jest zatem znalezienie taniego egzemplarza. Oznacza to, iż na celowniku handlarzy są samochody po przejściach – zaniedbane, z wysokim przebiegiem czy wypadkową historią. Nierzadko wszystkie czynniki występują jednocześnie. Poszukujący używanego samochodu nie powinni gonić za okazją. Prędzej trafią na minę.
Samochody osobowe trzonem importu
Polski rynek wtórny domaga się dużej liczby używanych aut osobowych, więc firmy i osoby zajmujące się handlem sprowadzają je masowo – w niektórych latach natężenie importu „osobówek” osiągało poziom miliona sztuk.
Jednocześnie dają się zauważyć spore wahania w imporcie pojazdów osobowych, związane m.in. z pogarszającą się dostępnością oraz rosnącymi cenami. Problemy zaczęły się wraz z wybuchem pandemii. To z kolei wymusiło otwarcie się importerów na nowe rynki. Wyraźnie widać to w tabeli prezentującej kraje pochodzenia używanych aut. Dynamicznie rośnie import z północy Europy, przy czym Norwegia staje się głównym źródłem „elektryków”. Z kolei w USA na aukcjach wciąż można korzystnie kupić lekko uszkodzone pojazdy.
Skąd sprowadzamy auta
Kraj pochodzenia | Import w 2022 | Import w 2023 | Różnica | Zmiana miejsca |
Niemcy | 415 784 | 422 293 | 1,6% | – |
Francja | 97 898 | 93 246 | -4,8% | – |
Belgia | 49 638 | 56 848 | 14,5% | – |
USA | 38 592 | 46 066 | 19,4% | 1 |
Holandia | 39 875 | 42 934 | 7,7% | -1 |
Szwecja | 18 556 | 25 004 | 34,7% | 3 |
Włochy | 22 124 | 22 656 | 2,4% | -1 |
Dania | 17 720 | 20 097 | 13,4% | 2 |
Austria | 20 126 | 20 045 | -0,4% | -2 |
Szwajcaria | 18 838 | 18 991 | 0,8% | -2 |
Norwegia | 4654 | 6501 | 39,7% | 1 |
Kanada | 4984 | 5237 | 5,1% | -1 |
Czechy | 3538 | 4360 | 23,2% | 1 |
Wielka Brytania | 4045 | 3829 | -5,3% | -1 |
Finlandia | 2587 | 3167 | 22,4% | 1 |
Luksemburg | 2815 | 2902 | 3,1% | -1 |
Hiszpania | 2327 | 2178 | -6,4% | – |
Litwa | 1072 | 1716 | 60,1% | 1 |
Japonia | 1302 | 1459 | 12,1% | -1 |
Słowacja | 809 | 1057 | 30,7% | – |
Import używanych aut osobowych
Top importowanych marek samochodów
Renoma i mnogość modeli sprawiają, iż niemieckie marki od lat okupują czołowe miejsca. Całkiem wysoko są też francuscy producenci – ich auta kuszą rozsądnymi kosztami zakupu oraz utrzymania.
- Skoda od lat znajduje się nisko w statystykach importu – potrzeby klientów bez trudu pokrywa pula samochodów pochodzących z krajowych salonów.
Rok 2022 | Rok 2023 | Różnica |
71 836 | 74 966 | 4,4% |
65 511 | 70 826 | 8,1% |
69 106 | 68 973 | -0,2% |
60 284 | 63 770 | 5,8% |
44 752 | 47 423 | 6,0% |
38 749 | 37 008 | -4,5% |
36 968 | 36 149 | -2,2% |
31 074 | 32 924 | 6,0% |
30 860 | 28 605 | -7,3% |
25 506 | 28 090 | 10,1% |
24 454 | 27 876 | 14,0% |
19 854 | 25 198 | 26,9% |
18 598 | 21 601 | 16,1% |
17 892 | 20 994 | 17,3% |
19 092 | 20 104 | 5,3% |
19 153 | 18 435 | -3,7% |
17 923 | 17 146 | -4,3% |
13 456 | 13 298 | -1,2% |
11 744 | 11 041 | -6,0% |
Najczęściej sprowadzane modele
Decyzja o zakupie używanego auta to nierzadko „zło konieczne”. Nowe samochody są na tyle drogie, iż wiele osób nie może pozwolić sobie na ich zakup. Inwestycja w używane auto nie jest tylko sposobem na poczynienie oszczędności. Dla wielu kierowców to także metoda na spełnienie marzeń o wejście w posiadanie modelu z półki premium.
Nowe auta z tej kategorii, zwłaszcza doposażone, z mocniejszymi silnikami, są koszmarnie drogie, jednak po kilkunastu latach można je taniej kupić, a wciąż mają wiele do zaoferowania. Uwaga na koszty utrzymania. Te nie spadają!
Rok 2022 | Rok 2023 | Różnica |
21 204 | 21 057 | -0,7% |
21 237 | 20 849 | -1,8% |
20 648 | 20 494 | -0,7% |
15 791 | 15 931 | 0,9% |
13 189 | 14 272 | 8,2% |
14 068 | 13 751 | -2,3% |
11 170 | 12 255 | 9,7% |
13 121 | 12 185 | -7,1% |
11 626 | 11 560 | -0,6% |
10 005 | 10 608 | 6,0% |
11 055 | 10 353 | -6,4% |
8532 | 10 019 | 17,4% |
9636 | 9962 | 3,4% |
9744 | 9823 | 0,8% |
8004 | 8723 | 9,0% |
6300 | 8367 | 32,8% |
8293 | 7821 | -5,7% |
7823 | 7519 | -3,9% |
5894 | 7516 | 27,5% |
8181 | 7509 | -8,2% |

Audi A4 od lat pozostaje królem rynku, aczkolwiek w 2022 roku musiało uznać wyższość Astry.
Rodzaj napędu sprowadzanych aut osobowych
Odwrót od diesli jest widoczny – nie tylko na Zachodzie, ale i w Polsce, gdzie kierowcy boją się używanego samochodu z silnikiem wysokoprężnym, który po latach może wymagać bardzo pokaźnego doinwestowania. Całkowity udział „elektryków” w strukturze importu jest niewielki, ale wyrażony liczbami robi już wrażenie – widać, iż zainteresowanie autami na prąd gwałtownie rośnie. Nakręcają je topniejące ceny „elektryków” na Zachodzie i mniejsze obłożenia podatkowe w przypadku importu.
Liczba sprowadzonych | Udział w imporcie | |||
Rok 2022 | Rok 2023 | Rok 2022 | Rok 2023 | Różnica |
410 813 | 416 375 | 58,2% | 56,5% | -1,7% |
291 897 | 316 120 | 41,4% | 42,9% | 1,5% |
2659 | 3917 | 0,4% | 0,5% | 0,1% |
187 | 426 | 0,0% | 0,1% | 0,1% |
705 556 | 736 838 |
Związek wieku aut z napędem
Silniki benzynowe są tańsze i prostsze w naprawach od diesli, a często też mniej intensywnie eksploatowane, więc dane Samaru nie powinny dziwić – kwitnie import starszych aut na benzynę. Zrozumiałe jest też zainteresowanie świeżymi „elektrykami” – pierwsze modele były dalekie od doskonałości.
Rok 2022 | Rok 2023 |
14,06 roku | 13,91 roku |
12,12 roku | 12,21 roku |
5,78 roku | 5,45 roku |
13,23 roku | 13,13 roku |
Import używanych aut dostawczych do 3,5 t
Top marek aut do pracy
Dla przedsiębiorców wygląd, wykończenie czy sama marka auta dostawczego mają drugorzędne znaczenie. Liczą się rozmiary skrzyni na towar, ładowność, spalanie oraz koszty zakupu i serwisowania.
- Od lat na rynku królują marki francuskie i włoskie – świetnie zaopatrzone w niezbyt drogie części, a także mające rozbudowane sieci serwisowe.
Rok 2022 | Rok 2023 | Różnica |
11 739 | 12 173 | 3,7% |
8188 | 8492 | 3,7% |
7808 | 7690 | -1,5% |
6445 | 6262 | -2,8% |
5285 | 6087 | 15,2% |
5415 | 5683 | 4,9% |
5390 | 5367 | -0,4% |
5486 | 5241 | -4,5% |
4262 | 4415 | 3,6% |
1987 | 2012 | 1,3% |
928 | 1319 | 42,1% |
542 | 718 | 32,5% |
537 | 466 | -13,2% |
240 | 251 | 4,6% |
194 | 191 | -1,5% |
199 | 172 | -13,6% |
162 | 159 | -1,9% |
129 | 150 | 16,3% |
145 | 138 | -4,8% |
109 | 138 | 26,6% |
Ulubione samochody użytkowe
W świecie pojazdów użytkowych nikt nie kieruje się regułami, iż nie kupuje się samochodów marek zaczynających się na literę F czy włoskich. Wręcz przeciwnie. Są one często sprowadzane do Polski, a później kupowane. Nie można zapominać, iż część modeli Opla czy Nissana to włoskie lub francuskie auta ze zmienionymi znaczkami. W ten sposób koncerny znacząco optymalizują koszty projektowania i produkcji modeli, których wygląd zbliżony do osobowych modeli danych marek to kwestia drugorzędna.
Rok 2022 | Rok 2023 | Różnica |
5640 | 5757 | 2,1% |
4803 | 4683 | -2,5% |
4168 | 4582 | 9,9% |
4260 | 4414 | 3,6% |
3827 | 3947 | 3,1% |
3515 | 3670 | 4,4% |
3715 | 3636 | -2,1% |
2521 | 2500 | -0,8% |
2638 | 2456 | -6,9% |
2550 | 2237 | -12,3% |
1948 | 2031 | 4,3% |
1793 | 1791 | -0,1% |
1658 | 1714 | 3,4% |
1734 | 1642 | -5,3% |
1697 | 1632 | -3,8% |
1551 | 1622 | 4,6% |
1438 | 1515 | 5,4% |
1308 | 1426 | 9,0% |
907 | 1283 | 41,5% |
1121 | 1201 | 7,1% |

Renault Master od lat jest hitem na rynku wtórnym, jak również pierwotnym.
Rodzaj napędu w sprowadzanych autach dostawczych
By na siebie zarobić, samochody dostawcze nierzadko muszą pokonywać kilkaset kilometrów dziennie – zdarza się, iż autostradami i ze sporym ładunkiem. W takich warunkach silniki wysokoprężne nie mają sobie równych, co znajduje odzwierciedlenie w danych Samaru dotyczących liczby rejestrowanych aut dostawczych w latach 2022-2023. Modele elektryczne to margines rynku, ale w cyklu miejskim okazują się ciekawą alternatywą dla samochodów z silnikami benzynowymi.
Liczba sprowadzonych | Udział w imporcie | |||
Rok 2022 | Rok 2023 | Rok 2022 | Rok 2023 | Różnica |
3727 | 4199 | 5,6% | 6,1% | 0,5% |
62 799 | 64 477 | 94,0% | 93,5% | -0,5% |
220 | 196 | 0,3% | 0,3% | 0,0% |
46 | 65 | 0,1% | 0,1% | 0,0% |
66 792 | 68 937 |
Rodzaj napędu a wiek samochodów
W przypadku aut dostawczych rodzaj napędu ma mniejszy związek z wiekiem. Są one sprzedawane na Zachodzie po określonym czasie czy przebiegu – np. gdy wygaśnie kolejna umowa najmu czy leasingu lub kiedy zaczynają wymagać kosztownego serwisu po wysokim przebiegu.
Rok 2022 | Rok 2023 |
12,13 roku | 12,92 roku |
12,17 roku | 12,19 roku |
6,98 roku | 7,75 roku |
12,16 roku | 12,22 roku |
PODSUMOWANIE
Ponad 800 tys. zarejestrowanych w ubiegłym roku używanych aut z importu nie oznacza, iż rynek wtórny to eldorado dla kupującego, ale można na nim znaleźć atrakcyjne propozycje. Trzeba jednak pamiętać, iż zakup dobrego i niedrogiego auta staje się coraz trudniejszy. Polecamy przedzakupowe sprawdzenie w stacji kontroli lub u mechanika.