Pochodzące z Niemiec Audi Q3 to topowy SUV marki premium, która od dziesięcioleci istnieje na rynku. Samochody z logo czterech pierścieni są przez cały czas wśród najbardziej poszukiwanych, pomimo swojej wcale nie niskiej ceny zakupu. Gama popularnego Q3 właśnie rozpoczyna komercyjną karierę w nowej, poszukiwanej wersji z mechaniką hybrydową. Będzie kusić nie tylko klientów BMW i Mercedesa.
Audi Q3, choć nie tańsze było w stanie dorównać sprzedażą hitowi Nissana
Modele Audi zwykle rywalizują z odpowiednikami od BMW i Mercedesa. SUV Q3 jednak zdobył tak wielkie uznanie publiczności na rynkach Europy, iż był w stanie dogonić znacznie tańszego gwiazdorskiego SUV-a Nissana. Qashqai cieszy się wielką sławą w swoim segmencie, ale pomimo bardzo konkurencyjnej oferty miał w Audi Q3 bardzo mocnego konkurenta. Zdarzało się, iż wcale nie tańszy niemiecki SUV na hiszpańskim rynku tracił względem Nissana jedynie nieco ponad 30 zarejestrowanych egzemplarzy.
Teraz Audi oferuje swojego bestsellerowego SUV-a w nowej stylizacji z ulepszoną wydajnością i technologiami. W dwóch opcjach nadwozia, na początek pojawiło się w konfiguracji mechanicznej z jednostkami benzynowymi i diesla. Klienci mogli zdecydować także czy wolą napęd na przód, czy na wszystkie koła quattro. Teraz mogą postawić na najbardziej wydajny wariant- Q3 e-hybrid. Taki hybrydowy SUV typu plug-in w trzeciej generacji modelu ma za zadanie na nowo zdefiniować segment. Pomoże mu w tym nie tylko przeprojektowane nadwozie i kabina, ale także nowe serce pod maską.
Nowe Audi Q3 e-hybrid korzysta z silnika benzynowego 1.5 TFSI evo2 połączonego z silnikiem elektrycznym o mocy 116 KM. W efekcie łącznie dysponuje mocą 272 KM (400 Nm) i jest w stanie osiągnąć prędkość 100 km/h w 6,8 sekundy. Taki SUV jest zatem nie tylko wydajny, ale także zwinny. Osiągi i nowoczesne technologie pod etykietą eko, to nie wszystko, co hybrydowe Q3 ma do zaoferowania.
Jak przystało na dobrego SUV-a, Audi Q3 jest przestronne i ma rekordowy zasięg
Audi Q3 e-hybrid zachwyca stylistyką SUV-a i przekonuje elastycznym napędem hybrydowym typu plug-in. Tak przynajmniej twierdzi producent. O ile design jest kwestią osobistego gustu, o tyle nie sposób zignorować faktu, iż nowe Q3 korzysta z nowego akumulatora o pojemności 25,7 kWh (19,7 kWh netto). To w efekcie pozwala mu położyć na stół istotny argument, którym jest rekordowy zasięg 119 km w trybie całkowicie elektrycznym (WLTP).
Ponadto Q3 e-hybrid obsługuje ładowanie prądem stałym o mocy do 50 kW, co pozwala na naładowanie akumulatora od 10% do 80% w niecałe pół godziny. Alternatywnie, ładowanie prądem przemiennym może osiągnąć moc do 11 kW, co pozwala na pełne naładowanie w około 2,5 godziny. jeżeli chodzi o zapotrzebowanie na paliwo, to Q3 e-hybrid może się pochwalić zużyciem na poziomie od 1,7 do 2,1 litra/100 km. Jak to wszystko ma się do relacji ceny i wyposażenia?
Audi Q3 trzeciej generacji jest dostępne z automatyczną skrzynią S tronic i czterema pakietami stylistycznymi do wyboru i trzema pakietami technologicznymi. W standardzie Q3 otrzymuje m.in.:
– reflektory LED,
– standardowe fotele,
-1-strefową klimatyzację z możliwością uruchomienia zdalnego przed rozpoczęciem podróży,
– elektrycznie zamykaną i otwieraną klapę bagażnika,
– Audi virtual cockpit plus,
– MMI Navigation plus z MMI touch,
-złącza USB z funkcją ładowania w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń,
– cyfrowe radio,
– Audi phone box Light,
– bezprzewodowe ładowanie telefonu,
– Audi parking system plus,
– sygnalizacja obecności osób na tylnych siedzeniach.
Podsumowanie
Jak przystało na dobrego SUV-a premium przestrzeni w nowym Q3 jest pod dostatkiem. Bagażnik ma pojemność od 375 litrów do 1293 litrów po złożeniu oparć tylnych siedzeń. Nad komfortem podróżowania wydajnym Q3 e-hybrid czuwa specjalnie zaprojektowane zawieszenie. Ma możliwość dodania adaptacyjnych amortyzatorów dwuzaworowych i progresywnego układu kierowniczego. Wtedy zapewni jeszcze lepsze i precyzyjne prowadzenie. Elektrohydrauliczny układ hamulcowy z odzyskiem energii optymalizuje zaś wydajność podczas jazdy po mieście. Ile za to zapłacimy?
Najtańsze Audi Q3 e-hybrid to wydatek 236 800 zł. Dla porównania hiszpańska Cupra Terramar VZ e-Hybrid o mocy 272 KM to wydatek 246 900 zł, a zasięg elektryczny oscyluje pomiędzy 110-120 km. Z rywalem do Lexusa nowe Q3 wygrywa napędem bardziej eko i nowoczesną stylistyką, a z Mercedesem GLA zasięgiem i osiągami. Niemiecki rywal Q3 e-hybrid ma niższą cenę startową, ale pochodzi z rodziny niemieckich marek premium. Te są chętnie kupowane przez tych, którzy nie mają napiętego budżetu. Oferta Q3 może zatem wstrząsnąć rynkiem i wzbudzić zainteresowanie na miarę odchodzącego na emeryturę poprzednika. Jest nowoczesna i wydajna na miarę czasów i bardzo konkurencyjna cenowo.