Hyundai i30 Wagon i Skoda Octavia Combi – funkcjonalne zwycięstwo nad modą na crossovery | PORÓWNANIE

5 miesięcy temu

Kompaktowe kombi tracą popularność na rzecz SUV-ów i crossoverów, ale Hyundai i30 Wagon i Skoda Octavia Combi pokazują, jak wiele zalet mają bardziej tradycyjne nadwozia. A my sprawdzamy, który z tych modeli w bezpośrednim starciu zamienia „wiele" na „więcej”. W naszym porównaniu – wersje z silnikami 1.5 turbo wspieranymi przez układy mild hybrid.

Kiedyś uterenowione modele pozwalały się wyróżnić, dziś łatwiej zwrócić na siebie uwagę w „zwykłym” aucie. Pieniądze potrzebne na zakup choćby miejskiego crossovera wystarczą na niezłe kompaktowe kombi. Jak testowane Hyundai i30 Wagon i Skoda Octavia Combi z benzynowymi silnikami (odpowiednio 140 i 150 KM), układami mild hybrid i automatycznymi przekładniami.

Skoda oferuje swoje kombi w znacznie szerszej gamie kolorów niż Hyundai.

Odmiany te można kupić od nieco ponad 130 tys. zł – a tyle nieraz kosztują miejskie crossovery. Dlaczego lepiej zainteresować się „kombiakami”?

https://magazynauto.pl/testy/ford-focus-kombi-toyota-corolla-ts-vw-golf-variant-zgrabne-i-pakowne-hybrydowe-kombi-porownanie,aid,4509#google_vignette

Triumf funkcjonalności – wnętrze, bagażnik

Podstawową przewagą takich aut nad modelami pokroju Forda Pumy czy Opla Mokki są obszerne wnętrza. Opisywane kombi mieszczą po 4 osoby mierzące 190 cm – choć w i30 jest im wygodnie tylko, gdy jadący z przodu nie próbują wyprostować nóg (Skoda zapewnia zapas miejsca na kolana choćby za całkiem cofniętymi fotelami). Trójce z tyłu nie podróżuje się już tak komfortowo, ale wciąż dużo lepiej niż wspomnianymi crossoverami.

1864

Do atutów testowanych aut należą oczywiście także bagażniki. Nieźle wykończone, z roletami poruszającymi się w prowadnicach, hakami na siatki – 3 w Hyundaiu, 4 w Skodzie, schowkami pod dnem (duży w Octavii, pięć sporych w i30) i okienkami w oparciach kanap (znacznie większe w czeskim aucie).

Samochód z Korei seryjnie ma ustawianą na dwóch poziomach podłogę oraz siatki do mocowania bagażu i oddzielania go od kabiny, u rywala wymagają one zakupu pakietu za 1800 zł.

1865

Za to Skoda oferuje dźwignie na burtach składające kanapę (część pakietu za 1900 zł), elektrycznie sterowaną – także bezdotykowo – pokrywę, a przede wszystkim większą pojemność: 640-1700 l to klasowy rekord. Konkurent zwykle mieści kilka mniej (od 602 do 1650 l), ale w wersji mild hybrid jego kufer maleje do już nie tak imponujących 493-1541 l.

Dobre połączenie – prowadzenie i komfort

Pokaźne nadwozia (Skoda mierzy 4,7 m, Hyundai 4,59 m) nie ułatwiają parkowania, ale oba auta nie odbiegają od miejskich crossoverów średnicą zawracania – 11,1 m Octavii to tyle samo co w Mokce, a i30 jest o pół metra zwrotniejsze.

DANE TECHNICZNE I CENY Hyundai i30 Wagon 1.5 T-GDI 7DCT 48V N Line Skoda Octavia Combi 1.5 TSI mHEV DSG Selection Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Napęd Skrzynia biegów Długość/szerokość/wysokość Rozstaw osi Średnica zawracania Masa/ładowność Masa przyczepy Poj. bagażnika (min./maks.) Poj. zbiornika paliwa Opony Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa Zasięg teoretyczny Cena wersji podst. (z tym samym silnikiem) Cena testowanej wersji
benzynowy + elektr. benzynowy, turbo
1482 cm3 1498 cm3
R4/16 R4/16
140 KM/5500 150 KM/5000
253 Nm/1500 250 Nm/1500
przedni przedni
aut./7-biegowa aut./7-biegowa
459/180/147 cm 470/183/147 cm
265 cm 269 cm
10,6 m 11,1 m
1337/563 kg 1293/567 kg
1210 kg 1500 kg
493/1541 l 640/1700 l
50 l (Pb 95) 45 l (Pb 95)
225/40 R18 205/55 R17
197 km/h 225 km/h
9,9 s 8,6 s
6,3 l/100 km 5,1 l/100 km
790 km 880 km
127 500 zł 131 600 zł
140 500 zł
148 500 zł

Prześwit jest standardowy (14 cm w i30, 14,2 cm u konkurentki) i nie zachęca do zjeżdżania z ubitych dróg, ale po pierwsze, to tylko o 1-2 cm mniej niż w wielu crossoverach. Po drugie, Skoda pozwala dokupić za 900 zł 1,5 cm prześwitu (testowaną wyposażono jednak w inny pakiet, który o tyle samo go zmniejsza). A po trzecie, za sprawą niewysokich zawieszeń konstruktorzy nie musieli zbytnio utwardzać amortyzatorów, żeby auta pewnie się prowadziły. Dzięki temu obydwa kombi bardzo rozsądnie łączą stabilność z komfortem.

Hyundai trafił do testu w wersji N Line – usportowionej, ale tylko wizualnie (inaczej stylizowane zderzaki, felgi 18'', „sportowe” fotele i detale wnętrza). Jego podwozie sprawnie tłumi wstrząsy, ale nie wykazuje skłonności do bujania i nie przeszkadza pewnie pokonywać zakrętów. Nie jest jednak zbyt sztywne i w ciaśniejszych zakrętach pozwala nadwoziu dosyć mocno się wychylić na bok, a po naprzemiennych szybkich skrętach kierownicy często wspomaga się interwencjami układu stabilizacji toru jazdy. Hyundai nie zachęca przez to do zbyt „aktywnego” prowadzenia.

Jak przystało na współczesne auta, oba można rozpoznać w lusterku po charakterystycznych światłach dziennych. fot. Kacper Szczepański/Motor

Skoda też ma w ofercie usportowioną wersję (Sportline), ale na zdjęciach jest odmiana Selection. Dysponuje jednak wspomnianym opcjonalnym obniżonym i utwardzonym zawieszeniem (nie ma za to adaptacyjnego za 4,8 tys. zł). Tak skonfigurowana Octavia zapewnia równie dobry komfort jazdy co rywal, a na powtarzających się poprzecznych wybojach wykazuje choćby nieco więcej kultury, ale jednocześnie nieco chętniej skręca, spokojniej reaguje na nagłe manewry i wykazuje nieznacznie mniejszą podsterowność. I ona nie jest sportowym autem, ale z dynamiczną jazdą radzi sobie lepiej niż i30.

https://magazynauto.pl/testy/skoda-octavia-2-0-tdi-test-opinie-osiagi-spalanie-czy-drogi-diesel-nadal-ma-sens,aid,4797

W granicach rozsądku – silnik, osiągi, zużycie paliwa

Średniej wielkości silniki z technologią mild hybrid, łączące nie za duże spalanie z w miarę przystępną ceną, wydają się jednym z najrozsądniejszych źródeł napędu popularnych aut. Obu producentom konstrukcje te bardzo się udały, ale Skodzie (czy VW) – bardziej. Jej jednostka jest nie tylko o 10 KM mocniejsza, dzięki czemu Octavia o sekundę wcześniej osiąga „setkę” i o 2,3 s szybciej prędkość 140 km/h. Pracuje też ciszej i kulturalniej niż silnik i30, choć i jemu w tych kwestiach trudno wiele zarzucić.

DANE TESTOWE (pomiary na oponach zimowych) Hyundai i30 Wagon 1.5 T-GDI 7DCT 48V Skoda Octavia Combi 1.5 TSI mHEV DSG Przyspieszenie 0-50 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h Przyspieszenie 0-140 km/h Hamowanie 100-0 km/h (zimne) Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) Poziom hałasu przy 50 km/h Poziom hałasu przy 100 km/h Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) Liczba obrotów kierownicą Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) Rzeczywisty zasięg
3,4 s 3,3 s
9,7 s 8,7 s
18,7 s 16,4 s
42,9 m 42,3 m
43,4 m 42,1 m
58,7 dB 55,8 dB
63,9 dB 63,7 dB
97 km/h 97 km/h
2,3 2,5
8,8/5,3/7,1 l/100 km 8,0/4,8/6,4 l/100 km
740 km 700 km

Do tego napędowi Skody wystarczają mniejsze ilości paliwa (podczas testu zużyła od niecałych 5 l/100 km w trasie po 8 l w mieście i na autostradzie, średnio 6,4 l) – m.in. dzięki temu, iż spore odcinki pokonuje w trybie żeglowania („na luzie”), a po zdjęciu nogi z pedału gazu często porusza się z wyłączonym silnikiem, choćby przy wysokim tempie.

W Hyundaiu korzyści z układu mild hybrid odczuwa się bardziej podczas jazdy w korku (system start-stop błyskawiczne odpala silnik), ale i jego spalanie nie należy do przesadnie wysokich. W ruchu miejskim i przy 140 km/h testowane kombi z Korei zużywało prawie 9 l benzyny na każde 100 km, a podczas spokojnej podróży bez przekraczania 100 km/h wystarczało mu 5,3 litra (średni wynik: 7,1 l). Hyundai ma przy tym większy o 5 l niż w Skodzie, 50-litrowy bak, więc można go tankować trochę rzadziej.

Porównywalne oferty – cena, wyposażenie

Cennik i30 Wagon otwiera kwota 102 900 zł (95 900 zł w promocji) za auto z 96-konnym silnikiem 1.5, Octavia Combi startuje od 114 900 zł (silnik 1.5 turbo 115 KM). Za i30 z opisywanym układem napędowym przyjdzie już zapłacić co najmniej 133 500 zł (z rabatem 125 500 zł), a dodatkowo w widocznym na zdjęciach topowym wydaniu N Line – 140 500 zł (prom. 132 500 zł). Najtańsza Skoda w testowanej wersji silnikowej kosztuje 131 600 zł, najdroższa (Sportline) 166 200 zł, a opisywana Selection – 148 500 zł.

Wprawdzie Hyundai seryjnie jest nieco lepiej wyposażony, za to Skoda pozwala znacznie bardziej rozbudować specyfikację Octavii.

PUNKTACJA maksymalna liczba punktów Hyundai i30 Wagon Skoda Octavia Combi Nadwozie i wnętrze Wymiary wnętrza Wykończenie i ergonomia Wyciszenie Multimedia i obsługa Bagażnik SUMA Układ napędowy Osiągi Praca silnika Skrzynia biegów/napęd Zużycie paliwa SUMA Właściwości jezdne Prowadzenie Komfort jazdy Układ kierowniczy Hamulce SUMA Wyposażenie i koszty Cena zakupu Poziom wyposażenia Systemy bezpieczeństwa Wyposażenie dodatkowe SUMARAZEMMIEJSCA
50 29 30
10 7 8
10 7 8
10 8 8
20 11 15
100 62 69
30 13 15
10 7 7
10 7 8
30 20 22
80 47 52
30 21 24
30 21 21
10 8 8
20 10 11
90 60 64
50 15 13
40 20 19
30 17 15
10 2 5
130 54 52
400 223 237
2 1
fot. Kacper Szczepański/Motor

Hyundai i30 Wagon, Skoda Octavia Combi – podsumowanie porównania kompaktowych kombi

Nie są SUV-ami ani crossoverami, nie mają elektrycznych napędów – nie należą zatem do najmodniejszych dziś samochodów. Ale testowana dwójka pokazuje, iż kompaktowe kombi są jednymi z najrozsądniejszych aut na rynku, zwłaszcza w opisywanych benzynowych wersjach mild hybrid. Hyundai i30 Wagon to ze wszech miar udany „kombiak”, ale Skoda Octavia Combi niemal wszystko robi jeszcze lepiej od niego, dzięki czemu – mimo wyższej ceny – bezdyskusyjnie wygrała to porównanie.

Hyundai i30 Wagon 1.5 T-DI 7DCT 48V N Line – galeria zdjęć

1866

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI eMHEV DSG Selection – galeria zdjęć

1867

Idź do oryginalnego materiału