Hilux z napędem Mild-hybrid 48V

moto-przestrzen.pl 1 dzień temu

Do gamy Toyoty Hilux po raz pierwszy dołączyła zelektryfikowana wersja Mild-hybrid 48V, której układ hybrydowy 48V pracuje płynniej, ciszej i zapewnia lepsze osiągi na drodze i w terenie. Co jednak najbardziej istotne, elektryfikacja Hiluxa nie wpłynęła na jego ładowność możliwości holownicze czy zdolność pokonywania głębokiej wody.

Od 1968 roku Toyota Hilux jest ceniona na całym świecie dzięki wyjątkowej wytrzymałości i trwałości, wykonując trudne zadania w najbardziej ekstremalnych warunkach. Legendarny pick-up japońskiej wkracza w nową fazę wraz z wprowadzeniem pierwszej zelektryfikowanej wersji modelu – Mild-hybrid 48V. Samochód oferowany jest z nadwoziem podwójna kabina i jest dostępny w trzech wersjach wyposażenia: Active, Executive oraz Invincible.

Nowy 48-woltowy napęd Mild-hybrid pracuje płynniej, generuje mniej hałasu i wibracji, niezależnie od tego, czy porusza się po utwardzonej drodze czy w terenie. 2,8-litrowy turbodoładowany silnik wysokoprężny współpracuje dodatkowo z elektrycznym generatorem, litowo-jonowym akumulatorem 48V oraz konwerterem DC-DC. Wszystkie te komponenty zaprojektowano z myślą o prostym montażu, by ich integracja nie wymagała skomplikowanych zmian w dotychczas stosowanym układzie napędowym.

Niewielka, maszyna elektryczna MG – jednostka synchroniczna z magnesami trwałymi – jest napędzana przez silnik spalinowy, a odzyskaną energię oddaje do małej i lekkiej litowo-jonowej baterii. Akumulator 48V zasila również 12-woltowy układ dzięki nowego konwertera DC/DC, a po naładowaniu może dostarczyć dodatkowo do 12 kW mocy i 65 Nm momentu obrotowego w trakcie przyspieszania. Pozwoliło to na obniżenie o 20 procent prędkości biegu jałowego silnika z 720 obr./min do 600 obr./min, co zwiększyło zdolność Hiluxa do pokonywania przeszkód.

Podobnie jak inne modele w gamie Hiluxa, wersja Mild-hybrid 48V jest kompatybilna z paliwem HVO100, wytwarzanym w 100% ze źródeł odnawialnych.

Prawdziwie terenowy Hilux

Zastosowanie nowego napędu Mild-hybrid 48V nie wpłynęło na najważniejsze adekwatności auta użytkowego. Maksymalna masa holowanej przyczepy to przez cały czas 3500 kg, a ładowność wynosi do 1000 kg, dokładnie tak samo jak w przypadku wersji z napędem konwencjonalnym.

Co równie istotne, wprowadzenie nowego napędu nie wymagało kompromisów w zakresie terenowych możliwości modelu. Podobnie jak pozostałe warianty pick-upa, Hilux Mild-hybrid 48V ma typowe dla aut terenowych podwozie o konstrukcji ramowej, które zapewnia wyjątkową trwałość i sztywność skrętną. Wytrzymały układ zawieszenia z tylnymi resorami piórowymi i podwójnymi amortyzatorami łączy zdolności terenowe, których oczekuje się od wytrzymałego auta użytkowego, z wysokim komfortem i prowadzeniem podobnym do SUV-a. Prześwit podwozia wynosi 310 mm, a kąty natarcia i zejścia odpowiednio 29 i 26 stopni.

Zelektryfikowany Hilux ma także zdolność pokonywania głębokiej wody (700 mm). Udało się to osiągnąć dzięki umieszczeniu kompaktowego akumulatora o masie zaledwie 7,6 kg wewnątrz kabiny i zastosowaniu paska osprzętu o wzmocnionej strukturze. Zarówno bateria, jak i konwerter DC-DC, są chronione przed wilgocią i kontaktem z wodą, a powietrze o niższej temperaturze chłodzące akumulator jest zasysane z przodu pojazdu. Zastosowany filtr pomaga zapobiegać gromadzeniu się kurzu w kanałach chłodzenia akumulatora i wentylatorze, by wydajność akumulatora była na najwyższym poziomie.

Nowy system Multi-Terrain Select (MTS)

Hilux w wersji Mild-hybrid 48V po raz pierwszy został wyposażony w system Multi-Terrain Select, obsługiwany dzięki przełącznika MTS i przełącznika trybów zlokalizowanego na konsoli środkowej. System dostosowuje siłę napędu, ustawienia zawieszenia i hamulców oraz działanie systemu stabilizacji toru jazdy do różnych warunków drogowych.

Dostępnych jest sześć ustawień: Sand, Mud, Rock, Dirt, Snow oraz Auto. W trybie Auto czujniki wokół pojazdu na bieżąco oceniają warunki drogowe i automatycznie dostosowują odpowiednie ustawienia napędu. Tryby Sand, Mud, Rock i Auto można aktywować tylko wtedy, gdy Hilux pracuje w trybie L4 (napęd na cztery koła z załączonym reduktorem); Dirt, Sand, Mud, Deep Snow i Auto mogą być używane w zakresie skrzyni biegów H4.

Wielofunkcyjny wyświetlacz cyfrowy Hiluxa przyjmuje inne tło dla wszystkich z trybów. W trybach Sand, Mud, Dirt i Deep Snow w zakresie H4 oraz we wszystkich trybach w zakresie L4, lampka kontrolna VSC OFF jest włączona – we wszystkich trybach lampka kontrolna poślizgu miga, gdy aktywowana jest kontrola hamowania.

Idź do oryginalnego materiału