Ferrari ma nowy tor testowy. Powstał tuż obok starego

rallyandrace.pl 1 godzina temu
Zdjęcie: Ferrari ma nowy tor testowy. Powstał tuż obok starego


Ferrari zakończyło budowę zupełnie nowego toru testowego w Maranello. Obiekt o nazwie Ferrari e-Vortex powstał tuż obok legendarnego toru Fiorano, który od ponad pięćdziesięciu lat służy marce do rozwoju jej samochodów sportowych i wyścigowych.

Nowy obiekt ma 1887 metrów długości i zajmuje powierzchnię ponad 37 000 m². Jego budowa trwała niespełna cztery miesiące. Ferrari podkreśla, iż e-Vortex stanowi „fundamentalny krok naprzód w zakresie testów funkcjonalnych samochodów sportowych”, umożliwiając bardziej precyzyjne i powtarzalne badania przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa.

Tor podzielono na kilka sekcji, z których każda ma określone zadanie. Znajdują się tu dwa szerokie zakręty z nachyleniem i zmianą poziomu, długa prosta o długości 600 metrów oraz odcinki do analiz zachowania dynamicznego pojazdu. Specjalnie opracowana nawierzchnia – wykorzystująca doświadczenie inżynierów Ferrari – pozwala dokładnie badać zarówno komfort jazdy, jak i osiągi. Część toru wykonano z charakterystycznej nawierzchni z kostki porfirowej.

Celem budowy Ferrari e-Vortex jest przeniesienie większości testów z dróg publicznych na zamknięty obiekt. Jak wyjaśnia producent, pozwoli to na „bardziej obiektywną ocenę osiągów oraz szybsze wykrywanie ewentualnych nieprawidłowości”. Dodatkowym efektem ma być ograniczenie ruchu testowych egzemplarzy Ferrari na lokalnych drogach wokół Maranello.

Nowy kompleks uzupełnia również zaplecze warsztatowe o powierzchni 1000 m², w którym przeprowadzane będą statyczne kontrole i prace serwisowe. Dzięki temu Ferrari planuje zoptymalizować wewnętrzny przepływ pojazdów i proces przeglądów technicznych.

Choć e-Vortex nie ma ambicji, by zastąpić kultowy Fiorano, z pewnością stanie się ważnym elementem rozwoju przyszłych modeli marki – zarówno spalinowych, jak i elektrycznych. Nowy tor ma bowiem umożliwiać testy w szerokim zakresie, obejmującym m.in. badania NVH, komfortu i trwałości. Można więc przypuszczać, iż już niedługo po jego zakrętach będą poruszać się prototypy kolejnych generacji Ferrari.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motoryzacji, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.

Idź do oryginalnego materiału