Encyklopedia Hoonatica: Awaria hamulca bębnowego

1 rok temu

Co ma wspólnego Audi Q4 Etron za pięćdziesiąt tysięcy dolarów z Nissanem Versa za piętnaście tysięcy dolarów? Oba używają hamulców bębnowych do zatrzymania tylnych kół. Technologia hamowania znana od ponad stu lat. Rodzaj hamulców, których Toyota używa w swoich pickupach, odkąd zaczęła je produkować. To tani i łatwy sposób na zamontowanie hamulców w pojeździe. Z tego powodu nigdzie się nie wybierają, więc równie dobrze możesz wiedzieć, jak je serwisować.

Przeciętny entuzjasta motoryzacji, który lubi dłubać przy swoim pojeździe, zwykle nie jest fanem pracy przy hamulcach bębnowych. Przynajmniej takie jest moje doświadczenie. Chodzi o wszystkie sprężyny, okazjonalne dźwignie, a czasem choćby stalową linkę, która sprawia, iż ​​​​ludzie się zatrzymują. Zajrzą do środka i zastanowią się, czy jest to coś, z czym naprawdę chcieliby się zmierzyć. Ale nie bójcie się, koledzy entuzjaści samochodów, hamulce bębnowe nie są czymś, czego należy się bać. Każdy może serwisować i naprawiać układ hamulca bębnowego dzięki odpowiednich narzędzi i kilku prostych sztuczek, o których należy pamiętać.

Istnieje tylko kilka różnych konfiguracji hamulców bębnowych, które można znaleźć z tyłu samochodu osobowego lub lekkiej ciężarówki. Dwa z nich są przez cały czas powszechne, a drugiego prawdopodobnie nigdy nie spotkasz. Nazywa się to systemem podwójnego prowadzenia i wyróżnia się, ponieważ wykorzystuje dwa cylinderki hamulcowe, jeden na górze, a drugi na

dolnej części płyty nośnej. Najpopularniejszym hamulcem bębnowym jest jednak typ wiodący/końcowy. W tej konfiguracji gąsienice prowadzące i wleczone zależą od kierunku, w którym porusza się pojazd. Szczęka prowadząca jest klockiem przednim, gdy pojazd porusza się do przodu i odwrotnie, gdy pojazd porusza się do tyłu. Wiem, iż wydaje się to dziwne, ale dzieje się tak dlatego, iż tarcie klocka i obracającego się bębna współpracują ze sobą, aby zastosować wiodącą połowę systemu z większą siłą niż klocek wleczony.

Innym rodzajem zespołu hamulca bębnowego, który prawdopodobnie zobaczysz, jest podwójny zespół serwa. Kluczową różnicą między podwójnym serwomechanizmem a przednim / tylnym jest kotwica na dole płyty nośnej używana w systemie prowadzącym. Konfiguracja podwójnego serwa nie ma tej kotwicy, na której można oprzeć buty. Wspomaganie przenosi siłę z buta głównego z przodu na but dodatkowy z tyłu, tworząc dużą siłę hamowania. Ważne jest, aby zwrócić uwagę na rozmiar lub położenie szczęk hamulcowych, gdy pracujesz na podwójnym systemie serwo, ponieważ zwykle są one różne.

Poza tymi małymi, ale ważnymi różnicami, większość hydraulicznych hamulców bębnowych wykorzystuje wiele takich samych części. Cylinderek koła jest zwykle umieszczony na górze zespołu i jest przymocowany do płyty nośnej. Płyn hamulcowy działa na dwa tłoki po obu stronach cylindra koła, dociskając szczęki do bębna. Szereg sprężyn naciągowych jest wykorzystywanych do przywracania szczęk do ich ustalonej pozycji po zwolnieniu hamulca, a sprężyny ustalające utrzymują szczęki na płycie nośnej. I jest samoregulator, który jest powiązany z obydwoma butami. Ma mechaniczną dźwignię, która działa na nią, gdy hamulce są używane do regulacji butów.

Ponieważ hamulce bębnowe są starszą technologią motoryzacyjną, możesz sobie poradzić z podstawowym zestawem narzędzi ręcznych. Ale byłoby to trudniejsze niż powinno, a ponieważ narzędzia potrzebne do obsługi hamulców bębnowych są tanie, nie ma powodu, aby ich nie kupować. Będziesz potrzebował szczypiec do sprężyn hamulcowych, kompresora do sprężyn hamulcowych i, jeżeli masz na to ochotę, łyżki hamulcowej do regulacji szczęk. Chociaż w większości przypadków wystarczy płaski śrubokręt. Oczywiście nie musisz ich zamawiać z żadnego źródła online. Większość sklepów z częściami samochodowymi będzie je mieć na stanie, jeżeli chcesz uniknąć płacenia za wysyłkę.

Teraz, gdy masz już narzędzia i trochę wiedzy na temat tego, z czym będziesz mieć do czynienia, nadszedł czas, aby nauczyć się z nimi pracować. Pierwszym krokiem przy wszelkich pracach związanych z hamulcami jest bezpieczne podniesienie pojazdu i podparcie go na podnośnikach. Trzeba powiedzieć, iż nigdy nie powinieneś pracować przy takim pojeździe

obsługiwane tylko przez podnośnik hydrauliczny. Gdy pojazd podniesie się z ziemi, czas zdjąć koła i przyjrzeć się pierwszej przeszkodzie, czyli zdemontowaniu bębna hamulcowego. Chociaż może się to wydawać prostym zadaniem, czasami bęben może utknąć na piaście z powodu małej rzeczy zwanej rdzą. choćby jeżeli pojazd pochodzi z obszaru, który nie jest podatny na rdzewienie, okazjonalne kilkutygodniowe opady deszczu lub jakakolwiek woda, która może tam przedostać się, spowoduje ten problem. Zwykle uwalnia się po kilku dobrych uderzeniach młotkiem w czoło bębna, a potem można go zdjąć. Jednak w niektórych sytuacjach buty mogą nosić bęben na tyle, aby utworzyć wargę. I bez względu na to, jak bardzo uderzysz go młotkiem, nie spadnie. jeżeli napotkasz taką sytuację, będziesz musiał przejść przez szczelinę w płycie tylnej, aby je wyregulować. Będziesz musiał obrócić samoregulator tak daleko, jak to możliwe. Pozwoli to butom schować się wystarczająco daleko, aby zdjąć bęben.

Gdy bęben jest już na uboczu, nadszedł czas, aby sprawdzić i rozebrać hamulce. Ważne jest, aby szukać śladów zanieczyszczenia na szczękach hamulcowych. jeżeli pojazd, nad którym pracujesz, ma solidną tylną oś napędową, czasami uszczelnienia osi mogą przeciekać i pokrywać klocki olejem. Cylindry kół powinny być zawsze sprawdzane pod kątem szczelności. To tak proste, jak odciągnięcie gumowej osłony i sprawdzenie płynu, a jeżeli jest płyn hamulcowy, czas wymienić cylinderki hamulcowe. A jeżeli jesteś tam, aby wymienić szczęki hamulcowe, wymiana cylindrów kół nie jest taka zła. Jedyną rzeczą, której potrzebujesz, a która może nie znajdować się w zwykłym zestawie narzędzi, jest klucz liniowy do demontażu przewodu hamulcowego. Klucz liniowy jest przeznaczony specjalnie do przewodów hamulcowych i ma więcej punktów styku niż standardowy klucz płaski. Zmniejsza to ryzyko zerwania łba sześciokątnego z przewodu hamulcowego.

Ok, przejdźmy do zdejmowania butów z płyty nośnej. Lubię najpierw wszystko wyczyścić, choćby jeżeli wszystko jest wymieniane. Praca nad czymś czystym jest po prostu łatwiejsza. Ponadto znacznie zmniejsza ilość pyłu hamulcowego, który może wydostawać się podczas pracy. I zawsze robię zdjęcie lub dwa zespołu przed usunięciem wszystkiego. W ten sposób, jeżeli zapomnisz, gdzie wszystko się dzieje, możesz po prostu spojrzeć na zdjęcie w telefonie. Kolejną sztuczką jest ułożenie sprężyn i sprzętu w taki sposób, w jaki zostały usunięte. Dzięki temu wszystko jest uporządkowane, więc jeżeli w zestawie sprzętowym czegoś brakuje, wiesz, gdzie znaleźć potrzebny element. Teraz możesz zacząć ściągać sprężyny. Zacznij od sprężyn naciągowych. Biegną od butów do kotwicy na górze płyty nośnej. Następnie sprężyna w dolnej części butów i wreszcie sprężyny ustalające utrzymujące buty na płycie nośnej. Pamiętaj, aby sprawdzić samoregulator. Powinien się swobodnie poruszać i przed montażem być oczyszczony i nasmarowany smarem hamulcowym.

Może się okazać, iż patrzysz na pustą płytę tylną, ale nie zaczynaj od razu zakładać wszystkich nowych części. Każda strona płyty nośnej ma trzy płaskie miejsca. Tutaj leżą buty. Musisz uważnie przyjrzeć się tym obszarom i upewnić się, iż nie ma w nich wytartych rowków. Rowek może spowodować zawieszenie się nowego klocka hamulcowego i poważny opór hamulca. Nie tylko spowoduje to przedwczesne zużycie ślizgaczy, ale także spowoduje przegrzanie bębna i jego krzywiznę. Dostaniesz szorstkie wibracje wraz z pulsacją pedału hamulca. jeżeli rowek jest zużyty w płycie, należy temu zaradzić, wymieniając płytę oporową lub używając spawarki do wypełnienia rowka, a następnie trzeba go ponownie wyszlifować.

Ponowny montaż jest w większości odwrotnością demontażu. Pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić, to nałożyć smar do hamulców na klocki, na których osadzone są buty, oraz na kołek kotwiący w górnej części płyty nośnej. Nie tylko zmniejsza to ryzyko ciągnięcia hamulców, ale także zmniejsza ryzyko hałasu podczas hamowania. Przed założeniem butów warto użyć taśmy maskującej do zakrycia materiału ciernego na nowych częściach, aby nie zostały zanieczyszczone brudem i tłuszczem. Teraz pozostaje tylko odwrócić to, co zrobiłeś wcześniej. Zacznij od sprężyn ustalających, następnie załóż sprężyny napinające i sprężynę u podstawy buta. Ten proces może się nieco różnić w zależności od tego, czy pracujesz nad stylem prowadzącym/końcowym, czy też konfiguracją podwójnego serwa. W konfiguracji prowadzącej/końcowej regulator będzie znajdował się pośrodku klocków, a w przypadku podwójnego serwa regulator będzie znajdował się u podstawy zestawu, z kolumną hamulca postojowego tuż nad piastą koła.

Ostatnim elementem tej układanki jest założenie bębnów i dopasowanie butów. Na płycie tylnej znajduje się szczelina, w której można użyć łyżki hamulcowej lub płaskiego śrubokręta, aby je wyregulować. W większości przypadków jest gumowa zatyczka, którą należy usunąć. Buty powinny ledwo stykać się z bębnem. Więc kiedy zakręcisz bębnem, będziesz mógł usłyszeć, jak buty robią lekki dźwięk tarcia. Po zakończeniu regulacji można ponownie założyć koła i opuścić pojazd. Teraz chwyć klucz dynamometryczny i dokręć nakrętki zgodnie ze specyfikacją i udaj się na jazdę próbną.

Post Encyclopedia Hoonatica: A Drum Brake Break Down pojawił się jako pierwszy w Hooniverse.

Idź do oryginalnego materiału