Nowy, elektryczny Ford Explorer oferuje nie tylko imponujący zasięg i dynamiczne osiągi, ale również dodatkowe opcje podnoszące komfort użytkowania. Jedną z nich jest opcjonalna pompa ciepła, która pozwala na efektywne zarządzanie temperaturą wewnątrz pojazdu. Nowy Explorer został zaprojektowany w Europie i produkowany jest w nowym Centrum Pojazdów Elektrycznych Forda w Kolonii. Średniej wielkości SUV, łączący niemiecką wiedzę inżynierską z amerykańskim stylem, może przewozić pięć osób w dwóch rzędach i pozwala cieszyć się bogatym wyposażeniem podczas rodzinnych podróży.
Model ten już w wersji podstawowej oferuje szereg systemów wspierających kierowcę, a na liście jego wyposażenia nie wymagającego dopłaty można znaleźć system multimedialny SYNC Move z DAB+, fotel kierowcy z funkcją masażu czy dwustrefową klimatyzację. Elektryczny Ford może zostać opcjonalnie wyposażony w pompę ciepła, która zapewnia energooszczędne ogrzewanie kabiny pojazdu, co skutkuje mniejszym zapotrzebowaniem na prąd z akumulatora.
Jak działa pompa ciepła? W przeciwieństwie do samochodów napędzanych benzyną, które ze względu na niską sprawność (25-40 proc.) w konwersji energii, tracą około 60 proc. swojej energii w postaci ciepła odpadowego, pojazdy elektryczne nie wytwarzają ciepła odpadowego i do ogrzewania wnętrza używają energii elektrycznej pochodzącej z akumulatora. System pompy ciepła, w którą katalogowo może być wyposażony Ford Explorer wykorzystuje kompresję czynnika chłodniczego, a wytwarzane przy tym ciepło jest wykorzystywane do ogrzewania kabiny w sposób energooszczędny, co oznacza, iż z akumulatora pobierana jest mniejsza ilość energii. Pomaga to zmaksymalizować zasięg choćby w niższych temperaturach, gdy pojazd nie może być wstępnie klimatyzowany.
Takie rozwiązanie zużywa mniej energii z akumulatora do nagrzewnicy wysokiego napięcia i korzystnie wpływa na zasięg. Dane pokazują, iż w temperaturze otoczenia poniżej 10 stopni Celsjusza – w zależności od warunków pogodowych i sposobu jazdy – system pomp zapewnia oszczędność do 1 kW zużycia energii oraz pomaga w znacznie szybszym nagrzaniu kabiny przy porównywalnym ogrzewaniu dzięki nagrzewnicy.
Jednym słowem – system pompy ciepła to wydajny sposób ogrzewania samochodu, który działa podobnie do układu klimatyzacji. Może schłodzić lub ogrzać kabinę zużywając mniej energii z akumulatora i oszczędzając zasięg podczas jazdy.
Zadanie pompy ciepła nie ogranicza się tylko do dostarczania ciepłego powietrza do przedziału pasażerskiego. Jej zadaniem jest również utrzymanie optymalnej temperatury roboczej akumulatora. Płyn chłodzący zarządzany przez pompę ciepła używany jest w tym przypadku do ogrzewania lub chłodzenia.
Explorer jest oferowany z pojedynczym silnikiem elektrycznym i napędem na tylne koła (RWD) lub z dwusilnikowym napędem na wszystkie koła (AWD). Wszystkie wersje wykorzystują akumulator niklowo-manganowo-kobaltowy (NMC).
Zależnie od wybranej opcji Explorer oferuje w przypadku napędu na tylną oś 170 lub 286 KM, a w przypadku napędu na cztery koła – 340 KM. Zasięg samochodu z baterią o zwiększonej pojemności i napędem na tylną oś wynosi do 602 kilometrów.
Explorera AWD można naładować od 10% do 80% w 26 minut, podczas gdy dla napędu RWD może to zająć choćby 25 min (w zależności od wersji). Samochód obsługuje ładowanie prądem stałym (DC) o mocy do 185 kW oraz prądem przemiennym (AC) do 11 kW.