Porsche już od dobrych kilku lat pracuje nad elektrycznymi następcami modeli 718 Boxster i Cayman. Teraz okazuje się, iż pod względem dynamiki wciąż nie są one w stanie dorównać spalinowym odmianom tych aut. Poza tym sprzedaż modeli na prąd tej marki ciągle spada.
W swoich planach Porsche wciąż zakłada, iż do 2030 roku 80% jego sprzedaży będą stanowiły samochody elektryczne. W dzisiejszym świecie wygląda to na bardzo ambitne plany, które mogą nie zostać spełnione. Dlatego też cykl życia modeli spalinowych może zostać wydłużony.
W tym roku Porsche do sprzedaży wprowadziło zupełnie nowego, elektrycznego Macana. O ile poprzednie, spalinowe wcielenie tego auta w 2023 roku sprzedało się w liczbie 87 355 sztuk, o tyle nowe, nie cieszy się równie dużą popularnością. Od momentu wprowadzenia na rynek znalazło bowiem raptem 6377 nabywców.
https://magazynauto.pl/testy/nowe-porsche-macan-4-2024-test-dane-techniczne-pomiary-zasieg-przyspieszenie-opinie-cena,aid,4699Porsche 718 EV nie tak dobre, jak poprzednik?
W 2025 roku gamę aut tej niemieckiej marki ma wzbogacić zupełnie nowe, elektryczne 718. Aktualna wersja tego modelu bazuje na samochodzie z 2012 roku. Choć jest stale unowocześniania, to leciwe auto, którego podstawowe warianty w tym roku zostały wykreślone z europejskiej sprzedaży z powodu wprowadzenia nowej normy dotyczącej cyberbezpieczeństwa.
https://magazynauto.pl/testy/porsche-718-spyder-jak-za-dawnych-lat-test,aid,3758Porsche już od dobrych kilku lat intensywnie rozwija elektryczną odmianę tego auta. Ale napotyka na piętrzące się problemy. Według jednego z raportów, dynamika 718 EV nie jest równie dobra, co w przypadku ich spalinowych odpowiedników.
Wynika to z zastosowania ciężkich akumulatorów trakcyjnych, które w następcach Boxstera i Caymana mają mieć kształt litery T. Czyli być umieszczone w tunelu centralnym i za fotelami. Takie rozwiązanie ma pozwolić na zapewnienie kierowcy niskiej, sportowej pozycji do jazdy.
Jak informuje niemiecki magazyn Automobilwoche, firma Velmet Automotive, z którą Porsche współpracuje przy projektowaniu 718, ma z nim mocno pod górkę. Inżynierowie z Zuffenhausen podobno tak usilnie dążą do zapewnienia 718 jak najlepszej dynamiki, iż wymuszają na niej wyjątkowo częste zmiany związane z jednym z kluczowych elementów, czyli baterią. Na domiar złego nie za wszystkie chcą płacić… Czarę goryczy przelewa fakt, iż planowany dostawca akumulatorów do tego auta – firma Northvolt – niedawno zbankrutował.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/northvolt-producent-baterii-do-aut-elektrycznych-bankrutuje-grupa-volkswagena-znow-ma-problem,aid,4754Elektryki staną się hybrydami?
Problemy nie dotyczą wyłącznie Boxstera i Caymana. Elektryczne Cayenne planowane na 2026 rok zostanie opóźnione, a cykl życia jego spalinowego odpowiednika, będącego najpopularniejszym Porsche w 2023 roku (83 533 szt.), ma zostać mocno wydłużony.
Obok 718 Niemcy pracują również nad dużym, 7-miejscowym elektrycznym SUV-em K1. Auto miało być oparte na platformie PPE, z której korzysta już elektryczny Macan. Ale w międzyczasie pojawił się pomysł, aby dołożyć do niego silnik spalinowy, pełniący rolę „przedłużacza” zasięgu.
Zmiana koncepcji może spowodować konieczność zastosowania w tym samochodzie choćby innej platformy. A to znów zwiększy koszty opracowania i wydłuży czas niezbędny do stworzenia tego samochodu.
Na dłuższą metę może być jednak opłacalne, ponieważ elektryczne Porsche sprzedają się coraz gorzej. W Europie popyt na Taycana, który został mocno ulepszony na początku roku, spadł o 52% – do 7548 aut.
Słabnąca pozycja w Chinach
Sprzedaż Porsche w Chinach również się załamuje, zmniejszając się w 2024 roku o 29%. Wynika to z rosnącej pozycji lokalnych marek, które często oferują samochody o podobnych osiągach, ale z lepszymi technologiami i za niższą cenę.
„Chiny wyznaczają tempo rozwoju dla przyszłości samochodów klasy premium. Marki, które nie osiągną doskonałości w oprogramowaniu i wydajności pojazdów elektrycznych, nie tylko stracą udziały w rynku w Chinach, ale z czasem staną przed podobnymi problemami w Europie i USA” – mówi analityk Gartner Pedro Pacheco dla łamach magazynu Auto News.