Elektryczna wersja nowego, pięciomiejscowego, kompaktowego modelu wielofunkcyjnego Forda może przejechać do 288 km, pozwala na szybkie ładowanie, oferując wygodne rozwiązania, ułatwiające uzupełnianie akumulatora zarówno w trasie, jak i w domu.
Projekt modelu nawiązuje do samochodów segmentu SUV – z zewnątrz prezentuje się solidnie i trwale, wewnątrz zaś jest przestronny i zapewnia pasażerom łatwy dostęp. Elektryczny E‑Tourneo Courier wyróżnia się ponadto unikatowym rozwiązaniem przedniej części nadwozia z praktycznym przednim bagażnikiem (frunk) o pojemności 44 litrów. Bogata lista wyposażenia standardowego obejmuje większe wyświetlacze cyfrowe i zaawansowane systemy wspomagające kierowcę.
„Nowy E‑Tourneo Courier to pojazd elektryczny, oferujący radosny styl podróżowania, stworzony dla klientów prowadzących aktywny styl życia. Niezależnie od tego, czy chodzi o wspólne korzystanie z samochodu z przyjaciółmi i rodziną, przewożenie materiałów do remontu domu i roślin do ogrodu, czy też dotarcie na plażę z psem w bagażniku i deskami na dachu, E‑Tourneo Courier ma zapewnić korzyści z posiadania modelu elektrycznego zupełnie nowej grupie klientów” – powiedział Rich Hughes, menedżer marki Tourneo z Ford Europe.
Klienci niedługo będą mogli zamówić E‑Tourneo Couriera u swoich dealerów Forda, a pierwsze dostawy pojazdów spodziewane są w pierwszym kwartale 2025 roku.
Zalety pojazdu elektrycznego i kompleksowe wsparcie
E‑Tourneo Courier jest wyposażony w akumulator o użytkowej pojemności 43 kWh, pozwalający na przejechanie dystansu do 288 km bez ładowania. Silnik elektryczny rozwija moc 100 kW i osiąga 290 Nm momentu obrotowego, oferując dynamikę i wysokie osiągi w mieście oraz komfort podczas podróży z wyższymi prędkościami lub przy pełnym obciążeniu. Maksymalna masa holowanej przyczepy, to 750 kg, co pozwala klientom na holowanie pontonów lub małej przyczepki.
Możliwość wyboru trybu L pozwala na zastosowanie hamowania regeneracyjnego o wzmocnionym działaniu. Po zwolnieniu pedału przyspieszenia następuje odzyskiwanie energii, prowadzące do wydłużenia zasięgu, a kierowca może przełączyć się na tryb one-pedal driving. Kierowca może również wybrać jeden z trybów jazdy Normal, Eco, Sport lub Slippery, które zmieniają reakcje przepustnicy i układu kierowniczego, aby jak najlepiej dostosować charakterystykę ich działania do różnych scenariuszy drogowych.
Podczas dłuższych podróży właściciele E‑Tourneo Courier mogą łatwo wyszukać publiczne punkty ładowania i zapłacić za energię dzięki systemu Ford Pro, obsługującego usługi sieci BlueOval Charge Network, która liczy już ponad 800 tys. ładowarek i jest jedną z największych tego typu w Europie. Skorzystanie z szybkiej ładowarki prądu stałego o mocy 100 kW może zwiększyć zasięg pojazdu o 100 km już po 10 minutach ładowania; typowe szybkie doładowanie akumulatora od 10 do 80% trwa około 23 minut.
Akumulator E‑Tourneo Couriera można także naładować dzięki ładowarki prądu przemiennego 11 kW w czasie poniżej 5,5 godziny. System samochodu umożliwia również zdalne rozruchowe przygotowanie odpowiedniej temperatury akumulatora i kabiny, co wpływa na wydłużenie zasięgu. Ustawianie odbywa się dzięki 12-calowego ekranu dotykowego na desce rozdzielczej lub w aplikacji FordPass. Klienci skorzystają z dwuletnich, nieograniczonych przebiegiem okresów serwisowych, co zmniejszy ich koszty i liczbę wizyt u dealera.
Przyciągający wzrok design, zaawansowana technologia
E‑Tourneo Courier łączy w sobie elementy stylistyki SUV-a, futurystyczne rozwiązania pojazdu elektrycznego oraz zalety praktyczne, których wymaga intensywny tryb życia i plenerowa aktywność. Efektowna, chromowana ramka kraty w kształcie rombu, listwa świetlna, biegnąca przez całą szerokość i aerodynamiczne felgi o wzorze tarczy wnoszą styl typowy dla zaawansowanych modeli elektrycznych, natomiast wysoka linia maski i krótkie zwisy dodają sylwetce przysadzistości. Mają równie wpływ na zwrotność, doskonałą widoczność i przestronność wnętrza, co z pewnością przypadnie do gustu użytkownikom samochodów rodzinnych.
Praktyczne, oszczędne wzornictwo zastosowano również w kabinie. Kierowcy natychmiast zauważą kierownicę ze spłaszczonym wieńcem typu “squircle”, która ułatwia wsiadanie i poprawia wygodę dla nóg i kolan w trakcie jazdy – znajduje się przed dźwignią przekładni, zamontowaną na kolumnie kierownicy i elektrycznym hamulcem postojowym.
Model elektryczny oferuje udoskonalone wyświetlacze: przed kierowcą znajduje się 12-calowy konfigurowalny cyfrowy zestaw zegarów, natomiast większy, 12-calowy ekran dotykowy systemu Ford SYNC 4, dysponujący trybem podzielonego ekranu i bezprzewodowym mirroringiem telefonu, steruje multimediami, nawigacją i funkcjami dodatkowymi. Pokładowy modem zapewnia łączność w podróży, a aktualizacje systemu on-line, podobnie jak te w telefonach, sukcesywnie usprawniają funkcje samochodu. W dolnej części tablicy rozdzielczej znalazło się (dostępne jako wyposażenie opcjonalne) gniazdo prądu przemiennego o napięciu 230 V i mocy 400 W, idealne do zasilania laptopów lub małych urządzeń.
Ford oferuje E‑Tourneo Couriera w trzech wersjach wyposażenia: Trend, Titanium i Active. Wszystkie modele są wyposażone w klimatyzację z automatyczną regulacją temperatury, a modele Titanium i Active mają w standardzie bezprzewodową ładowarkę urządzeń mobilnych.
E‑Tourneo Courier wyposażony jest standardowo w kompleksowy zestaw systemów wspomagających kierowcę, w tym system utrzymania na wybranym pasie ruchu, układ aktywnego wspomagania hamowania z funkcją wykrywania pieszych i motocyklistów, inteligentny ogranicznik prędkości, system rozpoznawania znaków drogowych, system monitorowania koncentracji kierowcy, system ostrzegania przed jazdą pod prąd, system oświetlenia z funkcją automatycznych świateł drogowych i świateł dziennych, czujniki parkowania przednie i tylne oraz w kamerę cofania. E‑Tourneo Courier Active o wyższej specyfikacji standardowej posiada również: adaptacyjny tempomat z funkcją utrzymania pośrodku pasa ruchu i Stop & Go, wspomaganie hamowania awaryjnego, funkcję automatycznego hamowania podczas cofania, system aktywnego unikania zderzenia poprzez ominięcie przeszkody, asystent skrętu w lewo, system monitorowania martwego pola i skomunikowany system Connected Navigation,które są dostępne w opcjonalnym pakiecie dla innych wersji wyposażenia.
Wyjątkowo duża przestronność i praktyczność
Podobnie jak analogiczny model z silnikiem benzynowym, E‑Tourneo Courier został zaprojektowany z myślą o komfortowym przewozie pięciu pasażerów i ich bagażu. Oprócz wizualnego poszerzenia nadwozia i zaakcentowania jego odporności i trwałości, zastosowano krótkie zwisy i zdecydowane, proste linie, dzięki czemu uzyskano przestronną kabinę i przestrzeń bagażową. Wysoko poprowadzona linia dachu i duże okna zwiększają przestrzeń nad głowami i doświetlenie wnętrza, poprawiając komfort podróży.
W porównaniu z poprzednią generacją Tourneo Couriera, pasażerowie zyskują więcej miejsca na szerokość w linii ramion i nad głową; w modelu elektrycznym wprowadzono także nową, praktyczną konsolę środkową, którą można elastycznie konfigurować, jeżeli jest potrzeba przewożenia większych przedmiotów, takich jak laptop, czy teczka A4. Można też ją podzielić na osobne uchwyty na kubki, tacki na klucze lub przekąski. Wśród dodatkowych schowków jest też ukryty, uchylany schowek w bagażniku oraz 44-litrowy frunk – idealny do przechowywania przewodu do ładowania lub mokrych i zabrudzonych przedmiotów po plenerowych eskapadach.
Liczący aż 1188 litrów przedział bagażowy E‑Tourneo Courier może pomieścić przedmioty o długości ponad metra, a po złożeniu tylnej kanapy pojemność ta wzrasta do 2162 litrów i pozwala na przewiezienie przedmiotów o długości 1429 mm. Trzyosobowa tylna kanapa jest dzielona w stosunku 60-40. Można ją złożyć i odwrócić do przodu, aby uzyskać dodatkową przestrzeń, a na dwóch zewnętrznych siedzeniach znajdują się mocowania ISOFIX.
Niska podłoga przestrzeni bagażowej ułatwia załadunek ciężkiego ekwipunku i sprawia, iż wchodzenie i wyskakiwanie z E‑Tourneo Couriera jest dla mniejszych psów łatwiejsze, niż w wypadku tradycyjnych SUV-ów. Przesuwne drzwi boczne sprawdzają się na ciasnych parkingach, ułatwiają dostęp do wnętrza podczas przewożenia małych dzieci i zmniejszają prawdopodobieństwo uszkodzenia tylnych drzwi przez przeszkody lub zaparkowane samochody.