Droga ekspresowa S6 osiągnie długość około 320 km, przebiega przez województwa zachodniopomorskie i pomorskie. Po wybudowaniu stanie się szybkim połączeniem między Szczecinem a Gdańskiem.
Zachodnia Obwodnica Szczecina
30 września 2024 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) złożyła wniosek o ZRID dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. Złożą się na nią trzy odcinki o łącznej długości 48,9 km, z tunelem pod Odrą o długości 5 km. Będzie to najdłuższy taki obiekt w Polsce. W 2025 r. mają zostać ogłoszone przetargi na roboty budowlane.
Planowana droga ekspresowa S6 ominie Szczecin od południa i wschodu. Odciąży także autostradę A6 i trasę S3, a także zamknie drogę obwodową wokół miasta. Przejazd od Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6) to aktualnie 58 km. Po zakończeniu budowy obwodnicy będą to 23 km.
Odcinek Kołbaskowo–Dołuje (13,6 km) rozpocznie się na połączeniu z DK13 (obwodnica Przecławia i Warzymic, II etap). Przez węzeł Siadło Górne połączy się w węzłem Szczecin Zachód na autostradzie A6. Dalej wiaduktem przekroczy linię kolejową Berlin–Szczecin. Dalej skieruje się na północ, w pobliżu miejscowości Będargowo powstanie węzeł. Następnie estakadą (284 m – najdłuższy obiekt mostowy ZOS) przejdzie nad torami szlaku Szczecin–Stobno Szczecińskie. Między Dołujami i Skarbimierzycami przetnie DK10. 900 m na północ od tej drogi krajowej zaplanowano Węzeł Dołuje (połączy S6 z przyszłą obwodnicą Mierzyna w ciągu DK10). Zakończy się w sąsiedztwie Wołczkowa.
Na trasie będą dwa węzły i 18 obiektów mostowych, w tym 8 przejść dla zwierząt. Powstanie również obwód utrzymania drogi przy węźle Siadło Górne.
Od węzła Dołuje do Polic (11,9 km) ZOS przetnie drogę powiatową Wołczkowo–Dobra. Węzeł Dobra połączy S6 od wschodu z obwodnicą Wołczkowa i od zachodu z ul. Dereszową. Dalej przejdzie między Sławoszewem i Bartoszewem. Na południe od tej pierwszej miejscowości powstanie miejsce obsługi podróżnych (MOP). Dalej na wschód trasa wejdzie w tereny leśne (będą tu cztery górne przejścia dla zwierząt). Potem S6 przekroczy DW115 i DW114, z którą połączy się węzłem Tanowo. Na północ od Trzeszczyna połączy się z ostatnim fragmentem ZOS.
Powstaną dwa węzły drogowe i 14 obiektów mostowych, w tym cztery górne przejścia dla zwierząt i pięć dolnych.
Liczący 23,4 km odcinek Police–Goleniów zacznie się 1,5 km na zachód od węzła Police (na skrzyżowaniu z ulicami prowadzącymi do zakładów chemicznych, z DW114 i obwodnicą Polic). W pobliżu znajdą się obwód drogowy i centrum zarządzania tunelem. Za węzłem będzie wjazd do tunelu, który przejdzie pod instalacjami Zakładów Chemicznych, liniami kolejowymi, DW114, terenami portu Police i Odrą. Wylot zaplanowano 500 m od brzegu rzeki. Na powierzchni trasa pobiegnie w kierunku wschodnim, w okolicach miejscowości Modrzewie będzie węzeł o tej nazwie (połączenie z DW111). 2,4 km dalej znajdzie się MOP. Droga połączy się z S3 i S6 na węźle Goleniów Północ (zostanie w tym celu rozbudowany).
Zadanie obejmuje budowę dwóch węzłów, rozbudowę jednego i wykonanie 22 obiektów mostowych. Osiem z nich, nad ciekami wodnymi, będzie miało poszerzone przyczółki, by zapewnić miejsce na wędrówki fauny. Powstaną też dwa duże górne przejścia dla zwierząt.
Tunel pod Odrą
Zachodnia Obwodnica Szczecina przetnie na północ od Polic rzekę Odrę, którą prowadzi tor wodny do portu w Szczecinie. Ze względu na uwarunkowania terenowe i kwestie środowiskowe S6 będzie przechodziła pod Odrą tunelem o długości 5 km. Będzie to dwururowy obiekt drążony maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica zewnętrzna tunelu wyniesie 14,85 m, a grubość obudowy 60 cm. Zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, które posłużą również do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych. Spód konstrukcji tunelu zejdzie maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia znajdzie się na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu będą mieć długość około 600 m. Koszt budowy ZOS szacuje się na 3,2 mld zł.
Pierwsza koncepcja budowy drogi od północy i zachodu omijającej Szczecin wraz z przeprawą przez Odrę pojawiła się na przełomie lat 80. i 90. XX w. Plany przebiegu zaczęto rozważać w latach 90. Początkowo rozważano budowę m.in. mostu wysokowodnego (o długości 3,6 km i wysokości choćby 70–80 m), jednak powstanie jakiejkolwiek konstrukcji warunkowane było zabezpieczeniem drożności dla statków poruszających się po torze wodnym Szczecin–Świnoujście. W wydanej w 2017 r. decyzji środowiskowej długość tunelu określono na minimum 3,5 km, przy czym w trakcie opracowywania koncepcji programowej uznano, iż obiekt, by nie ingerować w istniejące zagospodarowanie terenu, musi być dłuższy. Zdecydowano, iż powinien mieć 5 km.
W 2021 r. gotowa była koncepcja programowa. W ramach tego zadania przeprowadzono badania podłoża z wierceniami na głębokość 90 m na przebiegu tunelu pod Odrą. W 2022 r. rozpoczęło się przygotowywanie projektu budowlanego z raportami do ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Łącznie podczas prowadzonych w ostatnich latach prac projektowych wykonano 63 km wierceń i 22 km sondowań na głębokości od 3 do 90 m. W 2024 r. prace za 60 mln zł zakończono, co umożliwiło złożenie wniosku o decyzję ZRID.
Obwodnica Koszalina i Sianowa
W lipcu 2023 r. oddano do użytku obwodnicę Sianowa w ciągu drogi ekspresowej S6 (5,5 km). Są na niej dwa węzły, dwa mosty, dwa wiadukty nad S6 i jeden w jej ciągu. Początkowo budowa całej trasy obwodowej Sianowa i Koszalina była jednym zadaniem, ale po ujawnieniu problemów z przekroczeniem linii kolejowej, pierwotny wykonawca zrezygnował z dalszych robót. Przedsięwzięcie było kontynuacją oddanego w 2019 r. odcinka Goleniów–Koszalin.
Na drodze obwodowej Sianowa znajdują się dwa węzły – Sianów Zachód łączący S6 z DW203 i obecną DK6 oraz Sianów Wschód wybudowany w ramach pierwotnego kontraktu na budowę obwodnicy Koszalina i Sianowa, który częściowo działa od 2019 r. Na drodze omijającej Sianów są dwa mosty, a także dwa wiadukty nad obwodnicą i jeden w ciągu drogi ekspresowej S6 nad drogą lokalną. W ramach wzmacniania podłoża wykonano kolumny przemieszczeniowe o łącznej długości prawie 38,12 km.
Trudności na budowie obwodnicy
Trudności na budowanej drodze ekspresowej S6 pojawiły się już w październiku 2018 r., kiedy okazało się, iż planowana metoda wzmocnienia podłoża na liczącej 7,9 km trasie jest nie do zrealizowania. W projekcie założono, iż do wzmocnienia podłoża na 8-kilometrowym fragmencie drogi ekspresowej S6 wykorzystane zostaną kolumny kamienne. Już po rozpoczęciu budowy z rozwiązania jednak zrezygnowano, ponieważ ówczesny wykonawca trasy natrafił m.in. na występowanie drugiego poziomu wód gruntowych pod ciśnieniem. Druga warstwa wodonośna znajdowała się niżej niż 4 m, a właśnie do takiej głębokości prowadzono wiercenia na potrzeby rozpoznania podłoża.
Dodatkową przeszkodą okazały się wypływy artezyjskie – lustro wody stabilizowało się choćby 2 m powyżej poziomu terenu. Rozważano kilka rozwiązań (m.in. nasyp przeciążeniowy i mikrowybuchy), jednak nie przyniosły one efektu. Najbardziej skomplikowane warunki stwierdzono na siedmiu obszarach, na łącznej długości 1,2 km. Nie doszło też do porozumienia z ówczesnym wykonawcą. Ostatecznie zrezygnowano z planowanego przejścia pod linią kolejową Koszalin–Gdańsk. Wybrano 800-metrową estakadę nad nią. Budowano ją dwiema metodami – nawisową i nasuwania podłużnego.
W połowie czerwca 2024 r. otwarto obwodnicę Koszalina w ciągu drogi ekspresowej S6, przy czym w przypadku liczącej 800 m estakady kierowcom udostępniono wtedy tylko jedną jezdnię. 16 lipca, po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie południowej nitki estakady, oddano kierowcom także i tę część. Ta część obwodnicy Koszalina i Sianowa ma 7,9 km długości. Wartość kontraktu to 448,9 mln zł. Cała droga obwodowa liczy ponad 21 km.
Pozostałe odcinki w woj. zachodniopomorskim
Droga ekspresowa S6 Koszalin–Sławno będzie mieć niemal 22 km długości. Zacznie się za obwodnicą Koszalina i Sianowa, a skończy przed miejscowością Sławno. Powstaną cztery węzły (Kawno, Malechowo, Karwice, Bobrowice), obwód utrzymania oraz pary miejsc obsługi podróżnych Karwice Północ i Południe). W ramach budowy dwujezdniowej drogi ekspresowej S6 z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach przewidziano także pięć mostów, 12 wiaduktów i trzy samodzielne przejścia dla zwierząt. Kontrakt o wartości 657,9 mln zł podpisano pod koniec września 2022 r. Droga ekspresowa S6 ma być gotowa w 2025 r.
Droga ekspresowa S6 na odcinku Sławno (woj. zachodniopomorskie)–Słupsk (woj. pomorskie) będzie mieć 22,9 km oraz dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Budowane są cztery mosty, 14 wiaduktów, estakada oraz dwa przejścia dla zwierząt, jak również cztery węzły: Sławno, Warszkowo, Sycewice i Wrześnica (w jego rejonie powstała wytwórnia mas bitumicznych na potrzeby budowanego odcinka). Zadanie obejmuje też przebudowę istniejących ciągów komunikacyjnych krzyżujących się z S6 oraz montaż urządzeń ochrony środowiska (zabezpieczenia akustyczne wraz z rezerwą terenu pod przyszłościową budowę ekranów, przejścia dla zwierząt). Najdłuższy most na trasie powstaje nad Wieprzą. MS-5 będzie mieć 222 m długości oraz pięć przęseł, pełniąc także funkcję przejścia dla zwierząt. Wszystko ma być gotowe w IV kwartale 2025 r. Wartość podpisanego w listopadzie 2022 r. kontraktu wynosi 701,6 mln zł. Była to ostatnia umowa na budowę drogi S6 między Szczecinem a Gdańskiem.
Trasa S6 w woj. pomorskim
Trwa dobudowa drugiej jezdni do długiej na 16,3 km obwodnicy Słupska, która otwarta została w 2010 r., a znajduje się w ciągu drogi ekspresowej S6. Jest to trasa dwujezdniowa tylko w obrębie węzłów, a północna jezdnia będzie dobudowana między nimi, na trzech odcinkach: Słupsk Zachód–Słupsk Południe (ponad 2,3 km), Słupsk Południe–Słupsk Wschód (prawie 5 km) oraz Słupsk Wschód–Redzikowo (2,2 km). Powstaną cztery obiekty inżynieryjne, w tym most przez Słupię (148 m), a zadanie polega także na poszerzeniu do 10 m południowej jezdni i poprawieniu jej odwodnienia. Plac budowy przekazano wykonawcy 14 marca 2023 r. Zakończenie zadania nastąpi w 2025 r. Wartość kontraktu to 128,4 mln zł.
Droga ekspresowa S6 Słupsk–Bobrowniki będzie mieć 16 km, przecinając obszar NATURA 2000. Fragment zostanie wyposażony w elementy ochrony środowiska (m.in. ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna i przepusty), jak również w systemy odwodnienia (m.in. kanalizacja deszczowa, urządzenia podczyszczające) oraz odprowadzania deszczówki (m.in. zbiorniki retencyjne). Zaplanowano dwa węzły (Budy i Bobrowniki), parę miejsc obsługi podróżnych Paprzyce oraz obwód utrzymania drogi. Powstanie także 15 obiektów inżynieryjnych, jak estakady i wiadukty. Plac budowy drogi ekspresowej S6 przekazano 27 października 2023 r. Na trasie będzie system odwodnienia (m.in. rowy drogowe, kanalizacja deszczowa, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne), odprowadzania deszczówki, elementy ochrony środowiska (m.in. ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna i przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym). Będzie wybudowana infrastruktura przy drodze ekspresowej, w tym sieci energetyczne, oświetleniowe, wodociągowe i urządzenia oczyszczające ścieki. Przewidziano też rozwiązania dla pieszych i rowerzystów. Wartość kontraktu to 548 mln zł. Otwarcie zaplanowano na 2026 r.
Pierwsza koncepcja budowy drogi od północy i zachodu omijającej Szczecin wraz z przeprawą przez Odrę pojawiła się na przełomie lat 80. i 90. XX w. Plany przebiegu zaczęto rozważać w latach 90. Początkowo rozważano budowę m.in. mostu wysokowodnego
Roboty budowlane na trasie Bobrowniki–Skórowo o długości 13,1 km rozpoczęły się 12 lipca 2023 r. Skórowo to najbardziej oddalony od istniejącej DK6 fragment trasy. Powstają tu dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym. W budowie są węzły Rzechcino i Skórowo. Zaplanowano 15 obiektów inżynieryjnych – pięć wiaduktów i 10 przejść dla zwierząt.
Przejazd drogą ekspresową S6 między Bobrownikami a Skórowem zajmie o połowę mniej czasu niż w przypadku podróży DK6. Wartość kontraktu to 283,2 mln zł brutto. Zakończenie robót przewidziano na 2026 r.
Trwają też roboty budowlane na liczącym 10,9 km odcinku drogi ekspresowej S6 Skórowo–Leśnice. Trasa przebiega przez teren woj. pomorskiego, w powiecie lęborskim i słupskim, na obszarze gmin Nowa Wieś Lęborska i Potęgowo. W ramach zadania powstaje dwujezdniowa trasa z dwoma pasami ruchu oraz pasem awaryjnym. Będzie 11 wiaduktów, 14 przejść dla zwierząt, węzeł drogowy Leśnice i miejsce obsługi podróżnych w Darżewie. Nawierzchnia będzie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku na oś 11,5 t. Umowę z wykonawcą w formule projektuj i buduj podpisano w czerwcu 2021 r., zezwolenie na realizację inwestycji drogowej wydano 23 lipca 2023 r., a 8 sierpnia przekazano wykonawcy plac budowy. Droga ekspresowa S6 gotowa ma być w 2026 r. Koszt inwestycji to 344 mln zł.
Trasa Kaszubska
Droga ekspresowa S6 na odcinku Leśnice–Bożepole Wielkie będzie mieć 22,1 km oraz dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Budowane są trzy węzły: Lębork Południe, Lębork Wschód, Łęczyce, a jeden, Bożepole Wielkie, jest rozbudowywany. Odcinek drogi ekspresowej S6 stanowić ma obwodnicę Lęborka. Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej wydano w styczniu 2023 r. Wartość kontraktu to 718,6 mln, a budowa zakończy się w 2025 r.
21 grudnia 2022 r. oddano do użytku większość Trasy Kaszubskiej w ciągu S6. Podzielono ja na trzy odcinki realizacyjne: Bożepole Wielkie–Luzino, Luzino–Szemud i Szemud–Gdynia. Przekrój drogi stanowią co do zasady dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z pasem awaryjnego postoju. Odcinek najbardziej obciążony ruchem – między Chwaszczynem a Gdynią Wielkim Kackiem – ma po trzy pasy i pas awaryjny. Ponadto, w ramach tej inwestycji, Obwodnica Trójmiasta na gdyńskim węźle została rozbudowana do trzech pasów ruchu. Na trasie jest siedem węzłów: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino, Szemud, Koleczkowo i dwa węzły zespolone – Chwaszczyno i Gdynia Wielki Kack. Powstała para MOP Kamień. Wybudowano 66 obiektów inżynieryjnych. Jednym z największych obiektów jest przeszło 200-metrowa estakada w Milwinie, która przechodzi nad głęboką doliną leśną na wysokości blisko 30 m. W trakcie realizacji inwestycji powstała też infrastruktura towarzysząca –– drogi poprzeczne oraz drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji. Przebudowano sieci teletechniczne, gazociągi, linie energetyczne, a także fragment trakcji trolejbusowej w Gdyni.
Zamontowano urządzenia ochrony środowiska takie jak m.in. ekrany akustyczne, wykonano przejścia dla zwierząt (wśród nich dwa przejścia górne dla zwierząt dużych) i system odwodnienia ze zbiornikami podczyszczającymi wody opadowe.
Odcinek Bożepole Wielkie–Luzino (10,4 km) kosztował 338 mln zł. Drugi, Luzino – Szemud (10,3 km) wybudowano za 336 mln zł, a budowa trzeciego, Szemud–Gdynia Wielki Kack (22 km) pochłonęła 817 mln zł.
Dzięki Trasie Kaszubskiej kierowcy podróżujący między Bożepolem Wielkim a węzłem Gdynia Wielki Kack pokonują tę trasę w 25 minut. Wcześniej przejazd starą trasą, przez Redę i Wejherowo, oscylował w granicach 75 min.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej
Budowa S6 między Chwaszczynem a Żukowem, części Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej rozpoczęła się 24 listopada 2022 r. Trasa będzie liczyć 16,2 km długości. Powstaną węzły Miszewo i Chwaszczyno, trzy mosty, trzy estakady, 10 wiaduktów, kładka i sześć przejść dla zwierząt. Wartość inwestycji przekracza 715 mln zł, kierowcy powinni pojechać nią w kwietniu 2025 r.
Kolejny odcinek Żukowo–Gdańsk będzie liczyć 16 km. W budowie są węzły Żukowo i Lublewo. Rozbudowany zostanie węzeł Gdańsk Południe na styku istniejących S6 Obwodnicy Trójmiasta oraz S7 Południowej Obwodnicy Gdańska. Na trasie znajdzie się MOP Widlino (miejsce obsługi podróżnych). Powstaje też obwodnica Żukowa (7 km), która połączy się z drogą krajową nr 7 w miejscowości Przyjaźń i poprzez węzeł Żukowo zostanie doprowadzona do drogi krajowej nr 20 w miejscowości Glincz. Zakończenie prac przewidziano na połowę września 2025 r. Koszt inwestycji to 777 mln zł.
Droga ekspresowa S6 będzie mieć około 320 km, komunikując Szczecin (przez Goleniów, Kołobrzeg, Koszalin, Słupsk) z Trójmiastem. Budowana jest na terenie dwóch województw: zachodniopomorskiego oraz pomorskiego.