Drastyczny spadek sprzedaży aut na prąd w Niemczech po zakończeniu dotacji. Mocno zyskują pojazdy na LPG

1 rok temu

Koniec dotacji na auta elektryczne w Niemczech i już widać pierwsze skutki tej decyzji. W styczniu bieżącego roku ich sprzedaż spadła o 54,9% w stosunku do grudnia 2023 roku, za to ogromnie wzrosło zainteresowanie samochodami na LPG.

Przed świętami Bożego Narodzenia niemiecki rząd nagle podjął decyzję o zakończeniu programu dopłat do zakupu aut na prąd. To spowodowało natychmiastową reakcję firm motoryzacyjnych, które w wielu przypadkach obniżyły ceny oferowanych przez siebie modeli o wartość wcześniejszej dotacji.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/klienci-w-calej-europie-nie-chca-uzywanych-aut-na-prad,aid,3893

Pomimo to styczeń okazał się fatalny dla niemieckiego rynku aut na prąd – sprzedaż elektryków spadła o 54,9%, natomiast hybryd plug-in – o 19,6%. Ciężko spodziewać się tutaj sytuacji analogicznej do Norwegii, gdzie rok temu po zakończeniu programu dopłat w styczniu również sprzedać mocno spadła, aby odbić się w kolejnym miesiącu.

Zyskują inne źródła napędu

W styczniu 2024 roku niemiecki rynek nowych samochodów względem grudnia 2023 roku zmalał o 11,7% – do 213 553 pojazdów. Z jednej strony mocno uległ zmniejszeniu w nim udział elektryków i hybryd plug-in, ale z drugiej strony aż o 43,9% wzrósł udział aut na LPG.

https://magazynauto.pl/porady/instalacja-lpg-w-aucie-pytania-i-odpowiedzi-technika-eksploatacja-zakup-koszty-porady,aid,3358

Zwiększyła się także sprzedaż pojazdów benzynowych i wysokoprężnych – odpowiednio, o 9,1 i 9,5%. I choć nagły koniec ulg niewątpliwie pogłębił spadek sprzedaży, ogólna koniunktura nie jest najlepsza.

An abrupt end to government subsidies sent electric vehicle sales down by 54.9% in Germany in January 2024. PHEVs also experienced a 19.6% decline. Sales of gasoline and diesel vehicles both rose by close to 10.0% in a passenger vehicle market down 11.7% month-on-month. pic.twitter.com/C5e2ZTFJ07

— Greg Kable (@GregKable) February 6, 2024

„Słaby stan gospodarki, wysokie koszty finansowania i znaczne napięcia geopolityczne zniechęcają do zakupów zarówno osoby prywatne, jak i firmy” – mówi ekspert motoryzacyjny Constantin Gall na łamach Wall Street Journal.

Przy okazji przyznaje też, iż rok 2024 będzie stanowił ogromne wyzwanie dla producentów samochodów. Tym bardziej iż brak zachęt w żaden sposób w ogólnie złej sytuacji nie pomaga.

Coraz gorsza koniunktura

Perspektywy dla niemieckiej gospodarki są ponure, dlatego ceny aut na prąd prawdopodobnie przez cały czas będą spadały. Zwłaszcza iż u naszych zachodnich sąsiadów rozpoczyna się wojna cenowa pomiędzy takimi firmami, jak Volkswagen, Tesla czy BYD.

Niemieckie stowarzyszenie motoryzacyjne VDA prognozuje w tym roku 2-procentowy wzrost światowego rynku aut osobowych. Według niego osiągnie on poziom 77,4 mln samochodów, zbliżając się mocno do 78,8 mln, jakie obserwowaliśmy przed wybuchem pandemii.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/elektromobilnosc-zaczyna-odbijac-sie-czkawka-firmy-motoryzacyjne-traca-ogromne-pieniadze,aid,3627

Jednocześnie stowarzyszenie to przewiduje spadek niemieckiego rynku o 1%, czyli do poziomu 2,82 mln samochodów. W porównaniu do 2019 roku to aż o 25% mniej. Przewiduje się, że sprzedaż pojazdów elektrycznych zmniejszy się w nadchodzącym roku o około 9%.

Na szczęście Niemcy pozostają jednym z największych eksporterów samochodów na świecie, co może przynieść producentom aut pewną ulgę w obliczu trudnych perspektyw dla branży.

Idź do oryginalnego materiału