Dacia Bigster. Nowość w segmencie C-SUV

1 dzień temu

Przestronność, uniwersalność, nowoczesny design oraz konkurencyjna cena to cechy samochodu, które przyciągają wielu klientów. Nowa Dacia Bigster ma więc wszelkie predyspozycje, aby stać się rynkowym bestsellerem w swoim segmencie. Nasza redakcja miała okazję uczestniczyć w polskiej prezentacji oraz pierwszych jazdach tym modelem.

Dacia, znana z oferowania całkiem solidnych i jednocześnie przystępnych cenowo samochodów, wkracza do segmentu C-SUV z nowym Bigsterem. Ten model, zapowiedziany już w styczniu 2021 r., realizuje strategiczne ambicje marki, łącząc jej podstawowe wartości: prostotę, solidność, outdoorowy charakter oraz przyjazność dla środowiska zgodnie z filozofią Eco Smart. Łączny udział tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu wynosi w Bigsterze niemal 20% i jest większy od spotykanego zwykle w przemyśle motoryzacyjnym.

Jeśli chodzi o design, dla nowego SUV-a Dacii charakterystyczne są geometryczne linie nadwozia, masywne błotniki oraz pionowy przód z dużym, błyszczącym grillem i centralnie umieszczonym logo „Dacia link”. Wszystko to podkreśla jego solidność i stabilność, a połączenie błyszczącej i matowej czerni wyróżnia Bigstera na tle konkurencji.

Standardowo model ten oferowany jest z 17- lub 18-calowymi aluminiowymi felgami, a 19-calowe z oryginalnymi motywami graficznymi można wybrać jako opcję w najwyższej wersji wyposażenia Journey. W wyższych wersjach – po raz pierwszy w ofercie Dacii – klienci mogą też zdecydować się na nadwozie dwukolorowe (z czarnym dachem) czy panoramiczny, otwierany dach.

Dużo przestrzeni

Ponieważ Bigster wpisuje się w nowy język stylistyczny Dacii, przypomina mniejszego Dustera, z tą jednak różnicą, iż więcej centymetrów przełożyło się na wydłużony tył z większym trzecim oknem. Jego wymiary przedstawiają się następująco: 457 cm długości, 181 cm szerokości, 171 cm wysokości, a rozstaw osi to 270 cm. W porównaniu z Dusterem opisywany model jest więc o 23 cm dłuższy i o 5 cm wyższy, natomiast rozstaw osi zwiększył się o 4 cm. Dzięki temu Bigster może być wyposażony choćby w trzy rzędy siedzeń tak, aby pomieścić siedem osób lub zaoferować dużo więcej przestrzeni bagażowej. Standardowo do dyspozycji mamy 647 l (dla porównania w Dusterze to 453 l), a podłoga bagażnika jest płaska i ułożona na równi z progiem.

Załadunek i rozładunek ułatwiają również możliwość regulacji wysokości otwierania oraz automatyczny system otwierania tylnej klapy, który można obsługiwać z kabiny pasażerskiej, kartą Keyless Entry lub bezpośrednio przyciskiem umieszczonym na drzwiach bagażnika. Mamy tu również roletę z możliwością 3-stopniowej regulacji, oświetlenie, praktyczne haczyki i gniazdo 12 V.

Funkcjonalność i nowoczesność

We wnętrzu designerzy skupili się na tym, co najistotniejsze: przestrzeń, ergonomia i komfort. Pionowa, umieszczona wysoko deska rozdzielcza zwiększa ilość miejsca dla kierowcy i pasażera na przednim siedzeniu. Zakres regulacji fotela kierowcy pozwala każdemu dopasować pozycję do swoich preferencji. Przestrzeni w drugim rzędzie siedzeń również z pewnością nikomu nie zabraknie. Projektując obicia foteli, nacisk położono na prostotę i wygodę (opcja Essential i Expression), trwałość i łatwość czyszczenia (Extreme) lub maksymalny komfort (Journey).

W zależności od poziomu wyposażenia Bigster oferowany jest z jednym z trzech rodzajów środkowej konsoli przy przednich siedzeniach: niską, średnią lub – po raz pierwszy w Dacii – wysoką z podłokietnikiem (i chłodzoną komorą), ładowarką indukcyjną i pojemnym schowkiem.

Kokpit prezentuje się nowocześnie i jest funkcjonalny. W celu zapewnienia maksymalnie prostej i intuicyjnej obsługi wszystkie informacje związane z jazdą zostały zgrupowane na 7- lub 10-calowym (zależnie od poziomu wyposażenia) cyfrowym zespole zegarów, a informacje systemu multimedialnego wyświetlane są na centralnym ekranie dotykowym o przekątnej 10,1 cala (standard we wszystkich Bigsterach). Oba ekrany łączy elegancka zielona linia, dzięki czemu harmonijne wkomponowane zostały w deskę rozdzielczą.

Bigster oferuje ponadto liczne funkcjonalności, takie jak system YouClip do mocowania akcesoriów, Easy Fold do składania tylnej kanapy oraz układy wspomagające codzienną jazdę, takie jak adaptacyjny tempomat i systemy bezpieczeństwa ADAS. Akcesoria, takie jak modułowe relingi dachowe, panoramiczny dach czy pakiet Sleep, podkreślają outdoorowy charakter auta.

Gama napędów

Oferta dostępnych jednostek napędowych częściowo pokrywa się z gamą silnikową Dustera. Dacię Bigster można zamówić ze znaną z mniejszego modelu benzynową jednostką 1.2 TCe z układem mild hybrid 48 V i manualną skrzynią biegów, która rozwija 140 KM i posłużyła jako podstawa do zaprojektowania nowego wariantu ECO-G z fabryczną instalacją LPG. Według zapowiedzi producenta dzięki dwóm zbiornikom o pojemności 50 l (benzyna) i 49 l (gaz) Bigster w tej odmianie może zaoferować łącznie aż 1450 km zasięgu. Uzupełnieniem oferty jednostek benzynowych jest ta sama co w Dusterze jednostka 1.2 TCe o mocy 130 KM, która jako jedyna zestawiona została z napędem na cztery koła.

Największą nowością w gamie napędów jest wariant Hybrid 155, który składa się z czterocylindrowego silnika benzynowego o pojemności 1,8 l, generującego moc 107 KM i 170 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dwóch jednostek elektrycznych (silnik o mocy 50 KM i wysokonapięciowy rozrusznik-alternator), baterii 1,4 kWh oraz zelektryfikowanej automatycznej skrzyni biegów z czterema przełożeniami dla silnika benzynowego i dwoma dla elektrycznego. W porównaniu z wersją Hybrid 140, którą znamy z Dustera i Joggera, nowy napęd oferuje mniejsze zużycie paliwa i emisję spalin, a do tego może ciągnąć przyczepę o większej masie (do 1 tony, +250 kg). Pierwsze wrażenia z jazdy są pozytywne, a więcej na ten temat napiszemy na pewno po pełnowymiarowym teście redakcyjnym tego modelu.

Ciekawa propozycja

Nowy SUV Dacii dostępny jest w wersjach wyposażenia: Essential, Expression oraz topowej: Extreme lub Journey. Odmiana Extreme skierowana jest przede wszystkim do osób lubiących aktywność na świeżym powietrzu, natomiast Journey świetnie wpisze się w dalekie podróże. Cennik nowej Bigstera rozpoczyna się od 99 tys. zł za podstawową wersję Essential z silnikiem benzynowym TCe140, natomiast najdroższa jest wersja hybrydowa – Hybrid 155 w wersji Journey, wyceniona na 132 300 zł.

Goście specjalni, z którymi mieliśmy okazję się spotkać przy okazji prezentacji nowego modelu Dacii, to Édouard Boulanger, francuski pilot rajdowy Nassera Al- Attiyaha i inżynier oraz Francois Aupierre, Marketing Director Dacia Dakar Program. Dacia rywalizuje w rajdach terenowych z zespołem The Dacia Sandriders. W 2024 r. zespół odniósł zwycięstwo podczas debiutu w Rajdzie Maroka, a w 2025 r. wystartował w prestiżowym Rajdzie Dakar. Udział w rajdach terenowych pozwala marce testować najnowsze rozwiązania technologiczne w ekstremalnych warunkach.

Jolanta Stypułkowska

Idź do oryginalnego materiału