Aktualizacja: 27 marca 2025
W ostatnich miesiącach w branży transportowej narosło wiele pytań i wątpliwości dotyczących obowiązkowej wymiany tachografów na tzw. tachografy inteligentne drugiej generacji. Szczególnie często pytano o to, czy dotyczy to także przewozów wykonywanych poza terytorium Unii Europejskiej. Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) zabrał ponownie głos w tej sprawie i wyjaśnił najważniejsze kwestie.
Obowiązek wymiany tachografu – kogo dotyczy?
Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 165/2014, obowiązek stosowania inteligentnych tachografów drugiej generacji obejmuje wyłącznie pojazdy realizujące międzynarodowe przewozy drogowe objęte przepisami rozporządzenia (WE) 561/2006. To oznacza, iż tylko niektóre kierunki wymagają wymiany tachografów na nowe urządzenia.
Co z przewozami do „krajów trzecich”?
GITD potwierdził, iż jeżeli przewóz drogowy:
-
rozpoczyna się lub kończy poza UE (np. w Ukrainie, Turcji, Serbii),
-
lub przebiega tranzytem przez terytorium państwa trzeciego będącego stroną umowy AETR,
to wówczas zastosowanie mają przepisy Umowy AETR, a nie unijne regulacje. A co za tym idzie – nie ma obowiązku stosowania tachografów inteligentnych drugiej generacji w tych trasach.
Przewozy wewnątrz UE i EOG – tu wymiana obowiązkowa
Jeżeli jednak międzynarodowy przewóz odbywa się wyłącznie na terytorium UE, bądź pomiędzy UE, Szwajcarią a krajami Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), to wtedy przewoźnik ma obowiązek wymiany tachografu na urządzenie nowego typu.
Tachografy a AETR – najważniejsze różnice
-
Unia Europejska (UE/EOG/Szwajcaria) – obowiązuje rozporządzenie 165/2014 → tachograf inteligentny 2. generacji wymagany.
-
Kraje trzecie (np. Ukraina, Białoruś, Serbia, Turcja) – obowiązuje umowa AETR → wystarczy starszy tachograf zgodny z suplementem 1B.
Podsumowanie dla przewoźników
Jeśli Twoje trasy obejmują kraje spoza Unii Europejskiej, nie musisz wymieniać tachografu na inteligentny 2.0 – wystarczy, iż urządzenie spełnia wymagania umowy AETR. To dobra wiadomość dla firm realizujących przewozy na Wschód lub przez terytoria państw trzecich.
Pamiętaj jednak, iż w przypadku transportów wewnątrz Unii i EOG, nowe tachografy będą obowiązkowe.
Poniżej pełna treść komunikatu GITD
O tym, czy do danego międzynarodowego przewozu drogowego stosuje się przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. (WE) nr 561/2006, a w konsekwencji rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 lutego 2014 r. (UE) nr 165/2014 oraz rozporządzenia wykonawczego Komisji z dnia 18 marca 2016 r. (UE) 2016/799, czy też przepisy Umowy europejskskiej dotyczącej pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), w tym suplementu 1B, decyduje skąd i dokąd jest realizowany taki przewóz, w tym przez terytoria jakich państw przebiega trasa przejazdu.
Jeżeli międzynarodowy przewóz drogowy będzie odbywać się wyłącznie na terytorium Wspólnoty oraz pomiędzy Wspólnotą, Szwajcarią i państwami będącymi stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, to zastosowanie znajdą ww. przepisy unijne, w tym obowiązek stosowania tachografów inteligentnych wersji drugiej.
Natomiast w przypadku przewozów, które rozpoczynają lub kończą swój bieg w państwie trzecim, stronie Umowy AETR lub przebiegają tranzytem przez terytorium państwa trzeciego strony Umowy AETR, zastosowanie będzie mieć Umowa AETR, w tym suplement 1B, na całej trasie przejazdu. Konsekwentnie do tych przewozów nie wymaga się stosowania tachografów inteligentnych.