Zgodnie ze swoją wielotorową strategią dekarbonizacji Toyota pracuje nad wodorowymi silnikami spalinowymi, a także angażuje się w projekty motorsportowe, które testują takie rozwiązania. Trzy prototypowe modele demonstrują jak zaawansowana jest to technologia.
Toyota należy do liderów technologii w sektorze motoryzacji. Od 2014 roku ma w swojej ofercie samochód zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi – Mirai, a rozwiązania wykorzystywane w tym modelu znajdują szerokie zastosowanie w różnych gałęziach gospodarki. Od 2021 roku koncern prowadzi program rozwoju wodorowych silników spalinowych. Jego pierwszym efektem była GR Corolla H2 Concept, która startowała w japońskich wyścigach długodystansowych.
Inżynierowie Toyoty badają możliwości użycia wodoru w różnych stanach skupienia – początkowo auto zasilano gazem, w 2023 roku zadebiutowało auto napędzane ciekłym wodorem. Dopracowywane są podzespoły i komponenty silnika, a także elementy systemu tankowania, by proces uzupełniania paliwa odbywał się w jak najkrótszym czasie. Sprawdzane są także różne kształty zbiorników paliwa, by móc zastosować wodorowe paliwo w pojazdach z różnych segmentów.
Rajdy i wyścigi są dla Toyoty poligonem doświadczalnym dla innowacyjnych technologii. Podczas rywalizacji podzespoły poddawane są ekstremalnym obciążeniom, co pozwala błyskawicznie wykryć niedoskonałości i gwałtownie wprowadzić poprawki. Marka widzi w wodorowych silnikach spalinowych także szansę, by motorsport zachował ważne elementy składowe swojego DNA, czyli dźwięk jednostek napędowych oraz emocje towarzyszące zmianie biegów, dlatego pracuje nad wyczynowymi autami na wodór.
GR Yaris H2 Concept
W wodorowej odmianie GR Yarisa zaimplementowano te same rozwiązania techniczne, które wykorzystywane są w GR Corolli H2 Concept. Zasilanie wodorem oznacza niemal bezemisyjną pracę silnika 1.6 turbo po modyfikacjach. Auto otrzymało także automatyczną skrzynię GAZOO Racing Direct o ośmiu przełożeniach, która zadebiutowała wraz z nową odsłoną kultowego hot-hatcha, oraz wnętrze, które powstało na bazie wskazówek najlepszych zawodników z rajdów i wyścigów z deską rozdzielczą zwróconą w kierunku kierowcy.
Le Mans GR H2 Racing Concept
Toyota dzięki dopracowanej technologii hybrydowej zdominowała w ostatnich latach wyścigi długodystansowe z kultowym Le Mans 24h na czele. W związku z planami wdrożenia paliwa wodorowego w tej kategorii wyścigowej od 2030 roku koncern opracował już prototyp o nazwie Le Mans GR H2 Racing Concept.
Auto mierzy 5100 mm długości i ma 2050 mm szerokości. Pod lekkim nadwoziem skrywa się nowoczesna technologia hybrydowa, która wykorzystuje wodorowy silnik spalinowy i przenosi moc na cztery koła. Wodorem zasilany jest turbodoładowany silnik V6 o pojemności 3,5 l z wtryskiem bezpośrednim. Przedni silnik elektryczny ma 200 kW mocy, która przekazywana jest na przednią oś, a energia magazynowana jest w litowo-jonowej baterii.
HySE-X1 Buggy
Toyota wraz z partnerami zaangażowała się także w projekt stworzenia lekkiego samochodu terenowego zasilanego wodorowym silnikiem spalinowym. Buggy HySE-X1 ma 3 530 mm długości, 2 070 mm szerokości, 1 700 mm wysokości i waży 1 500 kg. Czterocylindrowa jednostka napędowa o pojemności 1,0 l została dostosowana do paliwa wodorowego. Buggy został wyposażony w trzy zbiorniki wodoru z Toyoty Mirai, system kontroli bezpieczeństwa instalacji wodorowej oraz inne technologie Toyoty wypracowane podczas startów wodorowej GR Corolli H2 Concept w wyścigach długodystansowych.
HySE-X1 sprawdził się podczas tegorocznego Rajdu Dakar, zajmując czwarte miejsce w programie Dakar Future Mission 1000, w którym rywalizowało 10 pojazdów o alternatywnych napędach. Wymagające warunki najtrudniejszego rajdu terenowego świata były doskonałym testem zarówno dla wodorowego napędu, jak i podwozia oraz systemu zawieszenia.