
Sprawdzamy, czy „dojeżdżanie” opon zimowych latem to warta rozważenia oszczędność czy jednak igranie z bezpieczeństwem. Odpowiedź wydaje się dość oczywista, ale warto przyjrzeć się bliżej wynikom naszego testu – pomogą całkowicie pozbyć się wątpliwości.
Opony w teście
Dunlop SP Winter Sport 4D (używana, zimówka)
- Cena: 80 zł
Nexen N'Blue S (nowa, klasa budżetowa)
- Cena: 253 zł
Continental PremiumContact 7 (nowa, segment premium)
- Cena: 389 zł
Jesienią ubiegłego roku przeprowadziliśmy test, w którym porównaliśmy własności używanej opony zimowej segmentu premium z tanim ogumieniem letnim. Komplet używanych zimowych opon Dunlop SP Winter Sport 4D dostaliśmy od zaprzyjaźnionej stacji demontażu pojazdów Kapral-Car. Ogumienie wyprodukowano w 2016 roku, a jego bieżnik miał 5,3 mm głębokości i był równomiernie zużyty. Segment budżetowy reprezentowały tanie opony Nexen N'Blue S, a całość – jako referencyjny – uzupełnił Continental PremiumContact 7.
1954
Wiosenna wymiana opon to czas, w którym niektórzy kierowcy zamiast zamontować letnie, decydują się pozostawić zimowe ogumienie. Najczęściej dotyczy to kompletu, który ze względu na głębokość bieżnika lub wiek nie nadaje się do użytku w kolejnym sezonie. W ten sposób użytkownicy samochodów chcą oszczędzić, „dojeżdżając” zużyte lub stare opony zimowe latem.
https://magazynauto.pl/porady/opony-letnie-caloroczne-czy-zimowe-nasz-test,aid,1162Czy można zaoszczędzić na wymianie?
Rzeczywiście takie działanie pozwala zaoszczędzić na jednej wymianie oraz opóźnić zużycie letniego ogumienia. Jednak czy jazda na używanych oponach zimowych latem jest bezpieczna? Postanowiliśmy to sprawdzić, organizując specjalny test. Podczas wykonywania pomiarów do testu opon letnich przeprowadziliśmy dodatkowe badania.
https://magazynauto.pl/porady/opona-letnia-kontra-zimowa-porownanie-na-suchym-i-mokrym-asfalcie-oraz-na-sniegu-test,aid,4895Bieżnik w normie, ale czy bezpieczny?
Sprawdziliśmy własności 8-letnich wówczas opon zimowych, których bieżnik miał jeszcze ponad 5 mm głębokości. Co więcej, ogumienie to do końca było eksploatowane w ruchu drogowym, ponieważ auto, na którym jeździło, dotarło na stację demontażu pojazdów o własnych siłach.
Sprawdziliśmy też ogłoszenia w lokalnych serwisach internetowych i okazało się, iż podobne opony wystawiane są do sprzedaży za około 80 zł/szt. To z kolei świadczy, iż opony w takim stanie są jeszcze montowane do aut.
https://magazynauto.pl/porady/wymiana-opon-zimowych-na-nowe,aid,178Zimówka, tania letnia i opona premium
W teście zbadaliśmy parametry używanych opon zimowych, porównując je z tanim ogumieniem budżetowym Nexen N'Blue S. Dodatkowo w zestawieniu uwzględniliśmy jako referencyjne opony Continental PremiumContact 7.
Wyniki na suchym asfalcie
Jazda na czas

Na suchym torze doskonale spisał się Continental. Drugie miejsce z rezultatem na dobrym poziomie zajął Nexen. Używana opona zimowa odstaje od konkurentów, a jej precyzja prowadzenia pozostawia wiele do życzenia.
Czas przejazdu toru o długości 1650 m
- Używana zimówka: 54,6 s
- Nexen: 53,2 s
- Continental: 52,6 s
Hamowanie 100-0 km/h

Wyniki nowych opon nie przynoszą zaskoczenia – Continental hamuje doskonale, a Nexen radzi sobie przyzwoicie. Za to skuteczność hamowania używanej opony zimowej jest poniżej progu akceptowalności.
Droga hamowania ze 100 km/h
- Używana zimówka: 44,0 m
- Nexen: 37,6 m
- Continental: 35,3 m
Komfort

Najbardziej komfortowy okazał się Continental, a budżetowy Nexen wypadł nieźle. Używana zimówka spisała się najsłabiej zarówno w próbie tłumienia nierówności, jak i przenoszenia odgłosów do wnętrza samochodu.
Ocena punktowa
- Używana zimówka: 6,0 pkt
- Nexen: 6,5 pkt
- Continental: 7,0 pkt
Właściwości jezdne

Kolejna próba, w której używana „zimówka” odstaje od konkurentów, zapewniając niską precyzję prowadzenia i kiepskie własności jezdne. Nexen wypada przeciętnie, z kolei Continental oferuje najwyższy poziom bezpieczeństwa.
Ocena punktowa
- Używana zimówka: 4,9 pkt
- Nexen: 5,7 pkt
- Continental: 7,0 pkt
Głośność przy 50 km/h

Próbę głośności zewnętrznej zwycięża Nexen, a drugie miejsce z nieco gorszym wynikiem zajmuje Continental. Opona zimowa odstaje od konkurentów, emitując na zewnątrz samochodu najwyższy poziom hałasu.
Hałas zewnętrzny przy 50 km/h
- Używana zimówka: 67,5 dB
- Nexen: 65,2 dB
- Continental: 65,9 dB
Wyniki na mokrym asfalcie
Aquaplaning poprzeczny

Płytki bieżnik używanej zimówki pogarsza jej odporność na aquaplaning, przez co opona uzyskuje kiepski rezultat. Wynik na przyzwoitym poziomie notuje Nexen, a Continental zwycięża próbę z doskonałym rezultatem.
Przeciążenie boczne
- Używana zimówka: 2,35 m/s²
- Nexen: 2,89 m/s²
- Continental: 3,38 m/s²
Hamowanie: 100-0 km/h

Continental to mistrz hamowania na mokrej nawierzchni. Nexen radzi sobie przeciętnie. W miejscu zatrzymania auta na Continentalach pojazd wyposażony w używane opony zimowe jedzie jeszcze z prędkością prawie 50 km/h.
Droga hamowania ze 100 km/h
- Używana zimówka: 61,8 m
- Nexen: 53,9 m
- Continental: 47,0 m
Jazda na czas

Najszybszy na mokrym torze był Continental, który zapewnia doskonałą przyczepność. Nexen radzi sobie gorzej i uzyskuje przeciętny wynik. Opona używana wypada kiepsko – ma problemy z przyczepnością i precyzją prowadzenia.
Czas przejazdu toru o długości 1823 m
- Używana zimówka: 88,7 s
- Nexen: 86,5 s
- Continental: 82,9 s
Aquaplaning wzdłużny

Kolejna próba potwierdzająca kiepskie parametry używanej opony zimowej w letnich warunkach. Znacznie przegrywa rywalizację choćby z budżetowym Nexenem.
Prędkość poślizgu koła
- Używana zimówka: 71,3 km/h
- Nexen: 76,7 km/h
- Continental: 80,2 m
Jednoznaczne wyniki testu
Wyniki testu nie pozostawiają złudzeń – używana opona zimowa nie powinna być eksploatowana latem. Takie „dojeżdżanie” w znaczny sposób obniża bezpieczeństwo jazdy. Warto zauważyć, iż używana zimówka przegrała z budżetowym Nexenem wszystkie konkurencje testowe. Oczywiście zwycięstwo Continentala nie zaskakuje – oponę potraktowaliśmy jako referencyjny produkt najwyższej jakości.
Maks. liczba punktów | Continental | Nexen | Używana „zimówka” |
40 | 40 | 37,6 | 31,1 |
35 | 35 | 34,6 | 33,6 |
10 | 10 | 8,1 | 7 |
5 | 4,9 | 5 | 4,8 |
5 | 5 | 4,6 | 4,3 |
5 | 3,7 | 5 | 4 |
100 | 98,6 | 94,9 | 84,8 |
30 | 30 | 26,3 | 22 |
20 | 20 | 19,1 | 17,8 |
5 | 5 | 4,3 | 3,5 |
10 | 10 | 9,4 | 8,9 |
35 | 35 | 33,5 | 32,7 |
100 | 100 | 92,6 | 84,9 |
200 | 198,6 | 187,5 | 169,7 |
1 | 2 | 3 |
PODSUMOWANIE
Przeprowadzony przez nas test pokazał, iż używana opona zimowa – także segmentu premium – nie jest dobrym ogumieniem na letnie warunki. W konkurencjach testowych nie nawiązuje rywalizacji choćby z tanim Nexenem i zamyka tabele punktowe.