Citroen C4 przeszedł kurację odmładzającą, ale przez cały czas jego specjalnością pozostają komfort i łagodny charakter. Do tego w testowanej mocniejszej wersji hybrydowej, kiedy potrzeba, okazuje się całkiem szybki. Ale potrafił nas też zaskoczyć bardzo niskim zużyciem paliwa.
W klasie kompaktowej Citroen C4 wyróżnia się nietypowymi proporcjami nadwozia i sylwetką zbliżającymi go do crossovera. Aktualna, 3. generacja zadebiutowała w 2020 roku, zaś w ubiegłym przeprowadzono jej face lifting.
C4 po modernizacji ma całkiem nowe tylne światła. Dwie osobne rury wydechowe – rzadko stosowane, a dobrze wyglądają.
fot. Adam Mikuła/Motor
Całkiem nowa twarz
Zmiany, jakie wprowadzono w wyglądzie C4, są znaczące i od razu zauważalne – przód jest w zasadzie całkiem nowy, z boku przeprojektowano plastikowe listwy ochronne, zaś z tyłu – oświetlenie.
W kabinie modyfikacje są mniejsze i objęły m.in. wprowadzenie nowego ekranu wskaźników (7''), ulepszenie multimediów (m.in. bezprzewodowa łączność z Android Auto i Apple CarPlay, zdalne aktualizacje), a także poprawione siedzenia. przez cały czas są one naprawdę wygodne, ale w porównaniu z tymi stosowanymi przez większość innych firm miękkie i tylko przeciętnie wyprofilowane. Cieszy to, iż podczas liftingu nikt nie wpadł na pomysł wprowadzenia oszczędności i zastąpienia bardzo wygodnego panelu klimatyzacji z dużymi pokrętłami paskiem na ekranie.
Przeważająca większość plastików jest twarda i średniej jakości (ale montaż okazuje się solidny), a miękkie wykończenie odnajdziemy w zasadzie tylko na przednich drzwiach.
W dzisiejszych czasach 10-calowy ekran nie robi wrażenia, ale okazuje się wystarczająco duży. Plus za intuicyjną obsługę kokpitu.
fot. Adam Mikuła/Motor
2069
Mocy nie zabraknie
Z gamy C4 zniknął diesel 1.5, zrezygnowano też z manualnych przekładni. Aktualnie można wybierać między pięcioma odmianami: benzynową (130 KM), benzynowymi MHEV (110, 145 KM) oraz elektrycznymi (136, 156 KM).
W testowym aucie pracuje mocniejszy z wariantów MHEV, wykorzystujący 136-konny silnik 1.2 R3 turbo wspomagany 28-konną jednostką elektryczną oraz 6-biegową przekładnię. C4 przyjemnie żwawo startuje z miejsca, co znajduje odzwierciedlenie w niezłym czasie przyspieszenia od 0 do 50 km/h. Także wynik w pomiarach od 0 do 100 km/h, choć nieco gorszy niż fabryczny, jest dobry. W większości przypadków napęd pracuje płynnie, ale są sytuacje, gdy wyraźnie odczuwalne są szarpnięcia, np. po zwolnieniu i natychmiastowym dodaniu gazu (nawet nie brutalnym). Czasami też skrzynia zwleka za długo z reakcją na mocniejsze wciśnięcie prawego pedału.
C4 Hybrid 145 potrafi bardzo oszczędnie obchodzić się z paliwem. Podczas spokojnej jazdy w trasie zużywa zaledwie nieco ponad 4 l/100 km, a na autostradzie przy ok. 140 km/h jest to 5,8 litra. Jedynie w mieście zużycie oscyluje w okolicach 6,5 l na 100 km.
Na drodze C4 przekonuje przede wszystkim komfortem – zawieszenie miękko i płynnie tłumi gros nierówności, tylko te największe kwitując zauważalnymi wstrząsami. C4 nie ma sportowych zapędów, ale prowadzi się pewnie i przewidywalnie, a lekko pracujący układ kierowniczy całkiem sprawnie przekazuje polecenia prowadzącego na koła.
| benz., turbo + el. |
| 1199 cm3 |
| R3/12 |
| 136/145 KM |
| 230 Nm/1750 |
| przedni; aut./6-b. |
| 435/180/153/267 cm |
| 10,9 m |
| 1328/477 kg |
| 380/1250 l |
| 50 l (Pb 95) |
| 195/60 R18 |
| 210 km/h |
| 8,1 s |
| 4,7-4,8 l/100 km |
| 1060 km |
| 110 600 zł |
| 124 300 zł |
Benzynową jednostkę 1.2 R3 turbo 136 KM wspomaga 28-konny silnik elektryczny.
fot. Adam Mikuła/Motor
| 3,1 s |
| 8,6 s |
| 12,3 s |
| 37,0 m |
| 38,0 m |
| 56,5 dB |
| 62,6 dB |
| 97 km/h |
| 2,9 |
| 6,3/4,1/5,2 l/100 km |
| 960 km |
Citroen C4 Hybrid 145 Max – test: podsumowanie
C4 ma charakterystyczną stylizację nadwozia nawiązującą do crossoverów.
fot. Adam Mikuła/Motor
- Spora przestronność, duży bagażnik, dobry komfort jazdy, niskie spalanie
- Szarpnięcia w układzie napędowym, przeciętna szybkość ekranu
Citroen C4 to interesujący kompakt dla osób preferujących spokojną jazdę i szukających sporej dawki komfortu.

4 miesięcy temu

















