Na lotnisku w Zurychu rozpoczyna działalność komercyjny autobus autonomiczny. Robobus, stworzony przez chińską firmę WeRide, ma na razie przewozić pracowników na jednej trasie i jest krokiem w kierunku rewolucji w transporcie publicznym.
W szwajcarskim porcie lotniczym zadebiutował Robobus – bezzałogowy pojazd zbudowany specjalnie na potrzeby otwartych dróg miejskich. Projekt firmy WeRide, opracowany we współpracy z Flughafen Zürich AG oraz Swiss Transit Lab (STL), jest pierwszym tego typu komercyjnym przedsięwzięciem w Europie. Pojazd przeznaczono głównie do przewozu pracowników lotniska na trasie łączącej wejście dla personelu przy gate 101 z częścią serwisową znajdującą się przy gate 130. Według zapowiedzi operatorów usługa wystartuje w pierwszym kwartale 2025 roku.
Robobus mieści dziewięć osób i został zaprojektowany do jazdy w pełni autonomicznej, bez kierownicy i tradycyjnego kokpitu kierowcy. Według WeRide pojazd osiąga prędkość do ok. 38 km/h, ma zasięg 200 km na jednym ładowaniu oraz obejmuje kamerami otoczenie w zakresie 360°.
„Nasza Robobus reprezentuje nową formę mobilności miejskiej, którą można wdrażać w różnych scenariuszach transportu publicznego i prywatnego. Zaprojektowaliśmy go tak, aby radził sobie na otwartych drogach w każdych warunkach pogodowych” – wyjaśnia firma w swoim oświadczeniu.
Przedsięwzięcie w Zurychu bazuje na wcześniejszym sukcesie Robobusa w Paryżu, gdzie w ramach francuskiego turnieju tenisowego French Open 2024 pojazd kursował na liczącej pięć kilometrów trasie. Tamtejszy pilotaż powstał we współpracy z Renault Group, w celu wspierania niskoemisyjnego transportu publicznego.
Flughafen Zürich AG podkreśla, iż WeRide spełniło wszystkie wymogi formalne:
„WeRide posiada w pełni rozwiniętą i dokładnie przetestowaną technologię, spełnia wszystkie wymogi prawne i bezpieczeństwa obowiązujące na lotnisku w Zurychu i gwarantuje spełnienie wymagań w zakresie ochrony danych”.
Z uwagi na położenie u podnóża Alp i różnorodne warunki pogodowe, port lotniczy w Zurychu stanowił wyzwanie dla systemu autonomicznej jazdy. Firma zapewnia jednak, iż dotychczasowe doświadczenie i bogate zaplecze techniczne umożliwiły opracowanie dojrzałego i niezawodnego rozwiązania. W efekcie lotnisko zyskuje nowoczesne wsparcie logistyczne, które ma szansę zainspirować kolejne europejskie ośrodki do wdrażania autonomicznych pojazdów w sektorze komunikacji publicznej.