CES 2025: Intel przedstawił nowe propozycje dla motoryzacji

10 godzin temu
Zdjęcie: Intel


Na targac CES 2025 Intel zaprezentował nowe podejście do projektowania samochodów, koncentrując się na architekturze definiowanej programowo (SDA), która ma zapewnić niższe koszty, lepszą efektywność energetyczną i szybsze tempo innowacji. Według firmy, SDA to nie tylko aktualizacje systemu „over-the-air”, ale „fundamentalna zmiana w podejściu do projektowania pojazdów”. Polega ona na „abstrakcji sprzętu od oprogramowania”, umożliwiając swobodne przydzielanie zasobów obliczeniowych i pamięci w zależności od wymagań danej aplikacji.

Jednym z kluczowych rozwiązań jest „Single Root IO Virtualization (SR-IOV)”, zapewniające wydajność zbliżoną do działania na „gołym metalu” i gwarantujące separację obciążeń o różnym znaczeniu krytycznym. Bez SR-IOV, jak podkreśla Intel, wydajność wirtualizacji spada o ponad połowę, co może negatywnie wpłynąć na stabilność systemów. Firma nawiązała również współpracę z Red Hat, by zaimplementować „Red Hat Enterprise Linux w pojazdach” w ramach certyfikacji ISO 26262 ASIL. Dzięki temu można uruchamiać aplikacje o rozmaitym poziomie krytyczności w jednym środowisku, co sprzyja skalowalności i optymalizacji kosztów.

Karty graficzne Intel Battlemage mają umożliwić granie w pojeździe

W obszarze grafiki i sztucznej inteligencji Intel zapowiada „GPU Arc serii B (Battlemage) z ponad 200 TOPS”, wyposażone do 12 MB pamięci pokładowej, zdolne do obsługi zaawansowanych aplikacji AI czy gier AAA PC bezpośrednio w pojeździe. Rozwiązanie to ma wyeliminować opóźnienia związane z chmurą oraz zapewnić lepsze wrażenia użytkownikom. kooperacja z Epic Games pozwoli natomiast wdrożyć „Unreal Engine 5” na platformie Battlemage, co może zrewolucjonizować interfejsy 3D w samochodach.

Kolejną nowością jest „Adaptive Control Unit (ACU)”, przeznaczony do sterowania energią w pojazdach elektrycznych. Umożliwia on bardziej precyzyjne zarządzanie silnikami i zwiększenie efektywności energetycznej. Firma podkreśla również istotę „podejścia do całego pojazdu”, włączając w to centralne jednostki obliczeniowe, sterowniki strefowe oraz układy napędowe, co ma pomóc w optymalnym wykorzystaniu zasobów.

Dzięki partnerstwom z takimi firmami jak AWS, HCL Technologies czy Karma Automotive, Intel tworzy ekosystem łączący sprzęt, oprogramowanie i usługi, co ma ułatwić producentom szybkie wdrażanie koncepcji SDA w motoryzacji.

Idź do oryginalnego materiału