
Na rynku pojawił się rok temu, a już jest najlepiej sprzedającym się samochodem w Chinach. Mowa o Geely Xingyuan (tam również pod submarką Geome), które zmierza po miano hitu największego rynku motoryzacyjnego świata. O sukces raczej można być spokojnym, bo ostatnie obniżki na 68 500 juanów (w przeliczeniu ok. 34 tys. zł) raczej nie zmniejszą sprzedaży. Ulubiony samochód Chińczyków będzie niedługo dostępny w Polsce, choć na pewno nie w takiej cenie.
- Nowego hitu Geely chce coraz więcej Chińczyków
- BYD zjeżdża z tronem po równi pochyłej
W Chinach sprzedaje się zdecydowanie najwięcej nowych samochodów na świecie i ma tendencję zwyżkową. Z danych CAAM wynika, iż od stycznia do października 2025 r. w sprzedaży hurtowej zarejestrowano tam 27,687 mln nowych aut. To o 12,4 proc. więcej niż w 10 miesięcy zeszłego roku. Tylko w październiku do bazy dopisano 3,332 mln pojazdów, czyli o 8,8 proc. więcej niż w tym samym miesiącu rok temu. Najmocniej rośnie sprzedaż samochodów nowej energii (NEV), bo o 32,7 proc. Z 12,943 mln NEV-ów większość (8,330 mln) to elektryki, a 4,610 mln to hybrydy plug-in.
Nowego hitu Geely chce coraz więcej Chińczyków
Geely Xingyuan (w Polsce będzie oferowany już w 2026 r. jako Geely EX2) to zdecydowany numer jeden w Chinach. Po 10 miesiącach ma aż 387 590 rejestracji. Po wygranym październiku nowym wiceliderem jest tam mikrosamochód Wuling Hongguan Mini EV (349 478 szt.). Na trzecią pozycję spadł ubiegłoroczny bestseller, czyli Tesla Model Y (312 331 szt.). Za moment na podium mogą być już tylko chińskie auta. Blisko czołowej trójki jest już BYD Qin Plus (305 110 szt.).
Geely Xinguan Star Limited Edition. // fot. materiały prasoweCzołową piątkę uzupełnia tam BYD Seagull (270 842 szt.). Z japońskich samochodów najpopularniejszy jest tam Nissan Sylphy (257 602 szt.), którego produkuje się w Chinach. W Państwie Środka do miana hitu klasy wyższej kandyduje Xiaomi SU7 (234 521 szt.), które wyprzedza BYD Qin L (231 057 szt.) i Volkswagena Lavidę (229 095 szt.). Top 10 chińskiego rynku zamyka Geely Xingyue L (220 916 szt.). Próg 200 tys. rejestracji przekracza tam na razie jeszcze tylko Volkswagen Sagitar (205 575 szt.).
BYD zjeżdża z tronem po równi pochyłej
Bestsellerową marką w Chinach przez cały czas jest BYD (2 572 364 szt.). Jednak od kilku miesięcy sprzedaż leci na łeb na szyję. W październiku marka była -38,2 proc. na minusie, a tegoroczny rezultat jest gorszy od zeszłorocznego o 6,2 proc. Jednocześnie mocno zyskuje Geely (+80,4 proc), które jest już numerem 2 z liczbą 1 724 919 rejestracji. Milionowe wyniki w Chinach mają jeszcze tylko Volkswagen (1 568 908 szt.) i Toyota (1 286 416 szt.). Piąty Wuling ma „dopiero” 661 327 rejestracji. W czołówce rynku znajdziemy też marki ChangAn (644 192 szt.), Chery (607 021 szt.) i Honda (524 851 szt.). O próg pół miliona rejestracji powalczą w tym roku jeszcze Nissan (463 510 szt.) i Audi (460 669 szt.).

1 godzina temu














