Fiat Multipla ze względu na swój design zyskał miano najbrzydszego samochodu świata. Zupełnie niesłuszne, choć to temat na inny post. Mało kto wie, iż ten słynący z praktyczności minivan był sprzedawany również w Chinach i można było go kupić z napędem elektrycznym.
Fiat Multipla zadebiutował w 1998 roku i stanowił mocne wejście Fiata do segmentu kompaktowych pojazdów MPV. Wyróżniał się charakterystycznym przodem z bocznymi oknami i podszybiem z lampkami, z czego powszechnie szydzono. Z kosmiczną stylistyką korespondowało wnętrze – próżno było szukać u konkurencji równie szalonej deski rozdzielczej. Kabina miała jednak co najmniej dwa atuty – mogła pomieścić sześć dorosłych osób i posiadała przydatne schowki. Dużą zaletą była także widoczność, którą zapewniały tak krytykowane przez wielu nisko schodzące szyby.
W 2004 roku auto przeszło lifting, który ujednolicił wygląd Multipli i przedłużył jej żywot do 2010 roku
To właśnie do wersji poliftingowej (pozbawionej fałdy z przodu) nawiązywała chińska Multipla koncernu Zotye, zaprezentowana pod koniec 2008 roku. Początkowo samochód nosił nazwę Multiplan, ale z czasem przemianowano go na M300 Langyue. Był dostępny zarówno w wersji 5-osobowej, jak i w konfiguracji z sześcioma fotelami.
Co ważne, Zotye nie zdecydował się na skopiowanie pojazdu, jak to robił wielokrotnie m.in z Porsche Macan, czy Audi Q5
Po wycofaniu Multipli z produkcji w Europie, Chińczycy kupili linie produkcyjne od Fiata i rozpoczęli jej składanie w Chinach. Korzystanie z części pozyskiwanych lokalnie obniżyły cenę, która w 2010 roku wynosiła równowartość ok. 10 500 dolarów.
Pod maską auta pracowała prosta wolnossąca jednostka 1.6 o mocy 103 KM i 145 Nm momentu obrotowego. Za przekazanie mocy na przednią oś odpowiadała 5-biegowa manualna skrzynia biegów.
Ciekawe jest to, iż Chińczycy mogli kupować Multiplę także w wariancie w pełni elektrycznym, który w Europie nigdy nie był sprzedawany. Elektryczny silnik generował 82 KM i 250 Nm, a zestaw baterii o pojemności 35,2 kW zapewniał zasięg na poziomie 160-200 kilometrów według pomiarów NEDC. W tej wersji auto najczęściej pełniło rolę taksówki.
Oczywiście, nie są to liczby, które dzisiaj robią wrażenie na kimkolwiek
Nowością była za to możliwość wymiany akumulatorów, który składał się z czterech 65-kilogramowych modułów. Cały proces wymagał zastosowania specjalnej maszyny i trwał ok. 5 minut. Dzisiaj takie rozwiązanie przedstawiane jest jako realna alternatywa dla czasochłonnego ładowania, a optuje za nim coraz więcej firm, m.in. chiński Nio.
W sumie w latach 2010 – 2013 sprzedało się w Chinach ponad
25 000 sztuk M300 Langyue
Nawet jak europejska moda na minivany przeminęła, chińska Multipla wciąż była w sprzedaży. W pewnym momencie Zotye planowało wejście z M300 Langyue na rynek amerykański, ale bankructwo firmy w 2021 roku ostatecznie pogrążyło ten pomysł i przyspieszyło koniec minivana w Chinach.
Szkoda. Chińska Multipla w USA to byłoby coś.