CEVA Logistics uruchamia rozwiązanie dla logistyki zwrotnej baterii EV w Europie

1 dzień temu

CEVA Logistics ogłasza uruchomienie nowego rozwiązania w obszarze logistyki zwrotnej, które ma wspierać transport, magazynowanie i przetwarzanie zużytych baterii z pojazdów elektrycznych.

W związku z dynamicznym rozwojem rynku pojazdów elektrycznych i hybrydowych, w ciągu najbliższych pięciu lat w Europie szacuje się wycofanie z eksploatacji około 8 milionów baterii litowo-jonowych. Recykling zużytych baterii stanowi wyzwanie, a jednocześnie jest szansą na ograniczenie wykorzystania metali rzadkich i ochronę zasobów naturalnych.

CEVA Logistics i logistyka zwrotna baterii EV

CEVA zamierza odegrać pionierską rolę w tej dziedzinie, wykorzystując swoje doświadczenie w sektorze motoryzacyjnym i rozbudowaną sieć infrastruktury. Firma planuje stopniowe tworzenie centrów logistyki baterii w około dziesięciu krajach europejskich. Zgodnie z planem, do końca bieżącego roku zostaną uruchomione centra we Francji, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Kolejne, w tym w Polsce, Niemczech, Włoszech, Szwecji, Szwajcarii, Niderlandach i Czechach, mają powstać w latach 2026-2027. Pierwszy pilotaż, mający na celu weryfikację koncepcji, rozpoczął się w 2022 roku i jest prowadzony w hubie CEVA w Ghislenghien w Belgii.

Rozwiązanie logistyki zwrotnej opiera się na trzech strategicznych filarach:

  • Zbiórka i transport baterii: CEVA dysponuje możliwościami transportowymi, które pozwalają na zbiórkę baterii w całej Europie i dostarczanie ich do zakładów recyklingowych po odpowiednim przetworzeniu.
  • Szeroki zakres usług dodatkowych: W każdym centrum CEVA wdroży usługi o wartości dodanej, obejmujące diagnostykę baterii, demontaż, regenerację lub rekondycjonowanie, aby maksymalizować odzysk wartości.
  • Śledzenie i zarządzanie danymi: Każda bateria będzie monitorowana w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem zaawansowanej ścieżki śledzenia, co ma zapewnić pełną transparentność jej statusu.

– Branża motoryzacyjna przechodzi w tej chwili ogromne zmiany związane z rozwojem pojazdów elektrycznych. W obliczu wyzwań dotyczących recyklingu i ponownego wykorzystania baterii uznaliśmy za kluczowe, aby korzystając z naszego doświadczenia logistycznego zaproponować solidne i odpowiedzialne rozwiązania, wspierające sektor przemysłu motoryzacyjnego w umacnianiu gospodarki o obiegu zamkniętym – komentuje Mathieu Friedberg, CEO CEVA Logistics

Centra logistyki baterii będą zlokalizowane na wydzielonych obszarach platform logistycznych CEVA. Będą one wyposażone w wyspecjalizowane strefy magazynowe oraz bezpieczne jednostki składowania z kontrolowaną temperaturą i systemami monitorowania. Operacje diagnostyki, rozładowania, demontażu i rekondycjonowania będą prowadzone w dedykowanych warsztatach.

Idź do oryginalnego materiału