Carpuride W502BS: dodatkowy ekran z Android Auto i CarPlay do motocykla BMW. Lepszy niż nawigacja? [TEST, film, opinia, wrażenia]

3 godzin temu

Testujemy Carpuride W502BS, dodatkowy ekran z Android Auto/CarPlay dla motocykli BMW. Czy to lepsze rozwiązanie niż fabryczna nawigacja? Sprawdziłem!

Na rynku pojawia się coraz więcej urządzeń, które przenoszą funkcjonalność telefonów wprost na kokpit motocykla. Idea wykorzystania Apple CarPlay i Android Auto w jednośladzie zdobywa rzesze zwolenników, a producenci akcesoriów prześcigają się w oferowaniu coraz lepszych rozwiązań. Na Motogen.pl mieliśmy już okazję przyglądać się podobnym urządzeniom:
– Carpuride W702 Pro – Jędrzejak przeprowadził jego unboxing z pierwszymi wrażeniami;
– Chigee AIO-5 Lite z kamerami i czujnikami ciśnienia – Raff opowiadał o wrażeniach z użytkowania;
– Chigee AIO-5 Play – Jędrzejak poświęcił kilka minut na recenzję urządzenia przy okazji testu Aprilii Tuareg 660 Rally.

Tym razem w ręce Tomaziego trafił model Carpuride W502BS, czyli 5-calowy wyświetlacz dedykowany do motocykli BMW. Zamontowałem go w fabryczny uchwyt mojego S 1000 XR, spędziłem z nim kilka tysięcy kilometrów i muszę przyznać, iż to bardzo porządny sprzęt.

Carpuride W502BS: video recenzja od Tomaziego:

Oglądaj też bezpośrednio na YT albo na FB.

Carpuride W502BS – co to za urządzenie?

Carpuride W502BS to zewnętrzny, 5-calowy wyświetlacz IPS o rozdzielczości 800×480 pikseli. Jego kluczową cechą jest możliwość bezprzewodowej obsługi Apple CarPlay oraz Android Auto. Łączność zapewnia wbudowany moduł Wi-Fi oraz Bluetooth 5.0, a na pokładzie znajdziemy także głośniki, mikrofon i wyjście audio.

Urządzenie zostało stworzone z myślą o trudnych, motocyklowych warunkach. Posiada certyfikat wodoodporności IP67, co gwarantuje ochronę przed deszczem i kurzem. Producent deklaruje również odporność na wibracje oraz szeroki zakres temperatur pracy – od -20°C do +70°C. Bardzo ważnym parametrem jest jasność ekranu, która wynosi 1000 nitów. W praktyce oznacza to, iż wyświetlacz pozostaje w pełni czytelny choćby w ostrym, letnim słońcu.

W ofercie Carpuride pozostało model W702BS, który jest niemal identyczny, ale ma większy, bo 7-calowy wyświetlacz. Ja osobiście wolałem jednak wersję 5-calową, która nie przytłaczała widoku swoim rozmiarem.

Montaż w motocyklu BMW: prostota i pełna integracja

Testowana przeze mnie wersja urządzenia została przygotowana specjalnie z myślą o motocyklach marki BMW, które posiadają fabryczny uchwyt do nawigacji. Montaż jest tu absolutnie banalny i zajmuje dosłownie chwilę. Wystarczy zdjąć zaślepkę z fabrycznego uchwytu, odkleić folię zabezpieczającą z urządzenia Carpuride i po prostu zamocować je w miejscu przeznaczonym na seryjną nawigację. To ogromna zaleta, ponieważ w ten sposób zyskujemy dodatkowy ekran, który idealnie komponuje się z kokpitem motocykla i pozwala sprytnie rozdzielić wyświetlane informacje. Urządzenie uruchamia się automatycznie po przekręceniu kluczyka w stacyjce.

Kompatybilność Carpuride z modelami BMW

Wersja z mocowaniem do fabrycznego uchwytu jest kompatybilna z wieloma popularnymi modelami BMW. Można powiedzieć, iż pasuje do wszystkich BMW wyposażonych w uchwyt do oryginalnego urządzenia ConnectedRide Navigator. Pasuje między innymi do:

  • R 1200 GS / R 1250 GS / Adventure
  • S 1000 XR
  • F 750 GS / F 850 GS / Adventure
  • F 900 R / F 900 XR
  • R 1200 R / R 1200 RS / R 1250 R / R 1250 RS

Obsługa Carpuride W502BS: Wonder Wheel i ekran dotykowy

Jedną z największych zalet połączenia Carpuride z motocyklem BMW jest możliwość sterowania urządzeniem dzięki tzw. „Wonder Wheel”, czyli wielofunkcyjnego pokrętła umieszczonego przy lewej manetce. Aby przełączyć sterowanie z głównego wyświetlacza motocykla na ekran Carpuride, wystarczy przytrzymać przez dłuższą chwilę przycisk „menu” w pozycji „do góry”. Na ekranie pojawi się wtedy ikona informująca o przełączeniu. Jest to niezwykle wygodne rozwiązanie, ponieważ pozwala na obsługę nawigacji czy muzyki bez odrywania rąk od kierownicy.

Oczywiście ekran jest również dotykowy. Co ważne, bez problemu reaguje na dotyk choćby w grubych, motocyklowych rękawicach. Interfejs działa błyskawicznie i bardzo responsywnie. Nie ma tu mowy o opóźnieniach czy zastanawianiu się, czy nasz dotyk został zarejestrowany – wszystko odbywa się płynnie i bez wątpliwości.

Dwie twarze ekranu: dane z motocykla i funkcje telefona

Urządzenie ma w zasadzie dwa główne tryby pracy. Pierwszy z nich to rozszerzone wyświetlanie informacji o parametrach motocykla. Możemy na nim obserwować takie dane jak aktualna prędkość, obroty silnika, a jeżeli nasz motocykl posiada odpowiednie czujniki, to także ciśnienie powietrza w oponach czy temperaturę cieczy chłodzącej. Możemy również personalizować jednostki, zmieniając kilometry na mile czy jednostki ciśnienia.

Jednak największą zaletą i głównym powodem, dla którego warto zainteresować się tym urządzeniem, jest integracja z Android Auto i Apple CarPlay. To ona otwiera przed nami świat aplikacji znanych ze telefona. Możliwość wyświetlenia na ekranie Map Google, Yanosika czy Spotify to funkcjonalność, która diametralnie zmienia komfort podróżowania.

Wrażenia po kilku tysiącach kilometrów

Po kilku tysiącach kilometrów przejechanych z Carpuride W502BS muszę przyznać, iż jest to naprawdę bardzo porządne urządzenie. Jakość wykonania stoi na wysokim poziomie, a spasowanie materiałów nie budzi żadnych zastrzeżeń. Również wspomniana wcześniej odporność na warunki atmosferyczne jest absolutnie bez zarzutu.

Znalazłem jednak jedno małe „ale”. W trakcie testów, które trwały kilka miesięcy, dosłownie parę razy zdarzyła się sytuacja, w której urządzenie samoczynnie zmieniało źródło dźwięku. Podczas słuchania muzyki, gdy wdzierały się komunikaty nawigacyjne, dźwięk nagle przełączał się źródło pomiędzy interkomem a nawigacją. Nie udało mi się zdiagnozować przyczyny tego zjawiska, ale ze względu na jego sporadyczne występowanie, nie jest to problem, który dyskwalifikowałby ten sprzęt.

Drugą kwestią, o której warto wspomnieć, jest zużycie baterii w telefonie. To jednak cecha charakterystyczna dla bezprzewodowego działania Android Auto i CarPlay, a nie wada samego urządzenia. Korzystanie z nawigacji i streamingu muzyki potrafi bardzo gwałtownie rozładować telefon, dlatego podczas dłuższych tras warto pamiętać o podłączeniu go do źródła zasilania w motocykl lub do powerbanka.

Podsumowanie: czy warto kupić Carpuride W502BS?

Po długim teście mogę z czystym sumieniem powiedzieć, iż Carpuride W502BS to świetne i super sprawne rozwiązanie. Działa błyskawicznie, jest solidnie wykonane i idealnie zintegrowane z motocyklami BMW, dając możliwość sterowania dzięki Wonder Wheel. Wygląda na bardzo, bardzo porządny produkt, któremu trudno cokolwiek zarzucić.

Co więcej, uważam, iż jest to świetna propozycja nie tylko dla właścicieli BMW. choćby w motocyklach, które nie mają dedykowanego miejsca montażowego i możliwości sterowania z kierownicy (jak motocykle Jędrzejaka, a wcześniej też Raffa), to urządzenie po prostu działa tak dobrze, iż stanowi doskonałą alternatywę dla tradycyjnych nawigacji motocyklowych. Poza niewielkim problemem z przełączaniem źródła dźwięku i naturalnym dla tej technologii drenażem baterii w telefonie, widzę same superlatywy.

Ile kosztuje Carpuride W502BS?

W momencie pisania tej recenzji, cena 1453 zł na stronie producenta, 1620 zł na Allegro oraz około 850 zł na Amazonie. Nie wiemy z czego wynikają tak duże różnice. Nie podajemy też linków, ponieważ nie czerpiemy żadnych korzyści z polecania tego lub innego produktu / modelu / sklepu, to nie jest materiał sponsorowany lub partnerski.

Oczywiście istnieje też kilka innych pomysłów na nawigowanie się podczas jazdy motocyklem. Na przykład montaż swojego głównego telefona na kierownicy, albo montaż dodatkowego telefona, albo zastosowanie klasycznej nawigacji typu TomTom lub Garmin. Każde z tych rozwiązań ma wady i zalety, finansowe i praktyczne. Które rozwiązanie według Was jest najlepsze?

Idź do oryginalnego materiału