BYD, największy chiński producent EV, ogłosił, iż w ciągu trzech lat uruchomi w Europie lokalną produkcję samochodów elektrycznych. Firma chce w ten sposób zminimalizować wpływ unijnych ceł na chińskie auta i szybciej zdobyć klientów na wymagającym rynku.
Węgry i Turcja kluczem do ekspansji
Podczas targów IAA Mobility w Monachium Li Ke, wiceprezes wykonawczy BYD, poinformował, iż spółka planuje pełne uruchomienie europejskiej produkcji w perspektywie dwóch–trzech lat. Pierwsza fabryka powstaje na Węgrzech i ma rozpocząć działalność jeszcze w tym roku. Kolejna inwestycja to zakład w Turcji, którego uruchomienie zaplanowano na 2026 rok.
Według przedstawicieli firmy lokalna produkcja ma dwa główne cele. Po pierwsze, pozwoli uniknąć dodatkowych kosztów związanych z cłami nałożonymi przez Unię Europejską na chińskie samochody elektryczne, które zdaniem Brukseli korzystają z nieuczciwych subsydiów. Po drugie, umożliwi lepsze dostosowanie oferty do potrzeb konsumentów w regionie.
„Uczymy się, jak produkować w sposób bardziej europejski” – podkreślił Li Ke.
Hybrydy przed elektrykami
Choć BYD wchodząc na rynek europejski stawiał wyłącznie na auta elektryczne (EV), gwałtownie okazało się, iż to hybrydy plug-in (PHEV) cieszą się największym zainteresowaniem. W Wielkiej Brytanii najlepiej sprzedającym się modelem producenta okazał się właśnie samochód typu PHEV.
Li Ke zapowiedział, iż w najbliższych sześciu miesiącach BYD wprowadzi do Europy trzy–cztery kolejne modele hybrydowe. W ocenie koncernu w ciągu roku lub dwóch to właśnie one będą dominować w jego europejskich wynikach sprzedaży, wyprzedzając auta całkowicie elektryczne.
Globalny lider szuka wzrostu poza Chinami
Rok 2024 był rekordowy dla BYD. Bo firma sprzedała 4,2 mln pojazdów, dziesięciokrotnie więcej niż w 2019 roku. Jednak od kilku miesięcy widać spadek dynamiki na rynku krajowym. Koncern przez cały czas utrzymuje pozycję lidera w Chinach, ale, jak przyznał Li Ke, jego udział w rynku zbliża się do bardziej „zdrowego” poziomu.
Strategia na 2025 rok zakłada wzrost napędzany przede wszystkim ekspansją zagraniczną. Europa ma odegrać kluczową rolę w tym procesie, a inwestycje w fabryki i rozwój oferty hybryd plug-in mają pozwolić firmie utrzymać dwucyfrowe tempo wzrostu sprzedaży.