BYD za chwilę wprowadzi do Polski rywala dla Dacii Spring i… przeniesie się na Węgry

6 godzin temu

Chiński BYD zapowiedział wprowadzenie nad Wisłę swojego kolejnego modelu. Tym razem będzie to niewielki Dolphin Surf, znany również jako Seagull, który w tym roku jako pierwszy model z Chin zdobył tytuł „Światowego Samochodu Miejskiego”. Chińczycy poinformowali też o swojej nowej siedzibie w Europie.

BYD w obecnej gamie w Polsce ma w ofercie 7 modeli, z których 6 jest elektrycznych, a 1 to hybryda plug-in (Seal U DM-i). Dotychczas najtańszym autem tego giganta z Państwa Środka było Atto 2, za które trzeba zapłacić 129 900 zł.

Atto 2 to w tej chwili najtańszy model BYD-a w Polsce. fot. Archiwum

Ale dosłownie za chwilę się to zmieni. Chińczycy zapowiedzieli już wprowadzenie do Polski swojego najmniejszego i najtańszego modelu. To Dolphin Surf, który w Chinach jest oferowany jako Seagull w cenie od 56 800 juanów (ok. 30 000 zł).

https://magazynauto.pl/testy/byd-atto-2-boost-test-dane-techniczne-bateria-moc-osiagi-prowadzenie-bagaznik-zasieg-cena,aid,5182

Cena dużo poniżej 100 tys. zł?

W naszym kraju to auto oczywiście równie tanie nie będzie. Jego cena nieoficjalnie ma startować z pułapu dużo poniżej 100 tys. zł. Niewykluczone jednak, iż będzie to 80-90 tys. zł.

BYD Dolphin Surf mierzy 3,8 m długości, 1,7 m szerokości oraz 1,5 m wysokości. Podstawowy wariant dysponuje baterią trakcyjną typu LFP o pojemności 30,1 kWh. Droższy otrzyma z kolei nie tylko lepsze wyposażenie, ale i akumulator o pojemności 38,9 kWh. Zasięg wyniesie, odpowiednio, 305 i 405 km (zgodnie z chińskim cyklem CLTC).

Nieduży Dolphin Surf ma dość osobliwą sylwetkę. fot. BYD

Za wprawianie tego samochodu w ruch ma odpowiadać 75-konny silnik elektryczny, umieszczony przy przednich kołach. Wyposażenie ma być oczywiście bogate i obejmować m.in. dwa ekrany, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, czy rozbudowane systemy wspomagania kierowcy w czasie jazdy.

W zdobywaniu rozpoznawalności – także na polskim rynku – nowemu modelowi BYD-a pomoże pomóc tytuł „Światowego Samochodu Miejskiego”, który Dolphin Surf otrzymał w kwietniu tego roku. Co ciekawe, jest to pierwsze chińskie auto nagrodzone w konkursie WCOTY. Warto przy tym dodać, iż "Osobą Roku 2025" została Stella Li – też z BYD-a.

Rywal Dacii i Leapmotora

Jeśli potwierdzą się przypuszczenia dotyczące podstawowej ceny, BYD Dolphin Surf może być jednym z najtańszych elektryków na rynku. Owszem, poziom wyznacza tutaj Dacia Spring, kosztująca 76 900 zł. Tyle iż w podstawowym wariancie ma ona zaledwie 45 KM i spartańskie wyposażenie.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/nowa-dacia-spring-lepiej-wyglada-ma-bogatsze-wyposazenie-i-do-wyboru-silniki-45-i-65-km,aid,3951

Z tego względu sensowniejsza wydaje się odmiana 65 Expression (228 km zasięgu) w cenie 86 000 zł. Dysponuje ona m.in. manualną klimatyzacją, komputerem pokładowym z 7-calowym ekranem oraz tylnymi czujnikami parkowania.

W kokpicie znalazły się dwa ekrany. fot. BYD

Drugi rywal nowego BYD-a to Leapmotor T03. Za to auto trzeba zapłacić 84 900 zł. Do jego napędu służy jednak 95-konny silnik elektryczny. Średni zasięg wynosi 265 km, natomiast w mieście rośnie do 395 km. Trzeba pamiętać, iż ceny tych aut można ściąć choćby o 40 000 zł, dzięki programowi NaszEauto.

BYD w tym roku od stycznia do kwietnia nad Wisłą sprzedał 855 samochodów, z czego w marzec zakończył z wynikiem 233 szt, a czwarty miesiąc 2025 roku – 324 szt. To w tej chwili piąty wytwórca z Chin w Polsce pod względem sprzedaży.

Kierunek Budapeszt

Chińczycy poinformowali również o chęci przeniesienia swojej dotychczasowej europejskiej siedziby z Amsterdamu do Budapesztu. W ten sposób Węgry staną się dla tego giganta bramą do Europy.

W kraju rządzonym przez Orbana BYD ma już fabrykę autobusów (Komaron), a w Szeged powstaje właśnie wytwórnia samochodów osobowych.

Tak będzie wyglądać nowa europejska siedziba BYD-a. fot. BYD

Nowa europejska siedziba BYD-a ma być odpowiedzialna m.in. za działania sprzedażowe, homologacje, czy usługi posprzedażowe. Obok niej zostanie wybudowane centrum badawczo-rozwojowego. Będzie ono ulokowane w Budapeszcie i skupi się na inteligentnej mobilności oraz na technologiach elektryfikacji.

Nowe inwestycje BYD-a mają kosztować około 248 mln euro. Po ich ukończeniu pracę znajdzie tam około 2000 osób, głównie inżynierów.

1972

Idź do oryginalnego materiału