TOKIO – Chiński producent samochodów elektrycznych BYD planuje wejść na japoński rynek minisamochodów (kei cars) już w 2026 roku. To strategiczny ruch, który ma pomóc firmie zwiększyć swoją obecność w Japonii, gdzie segment kei-jidosha stanowi aż 40% rynku.
Nowy model tylko dla Japonii
BYD opracował pierwszy w swojej historii model dedykowany wyłącznie jednemu rynkowi – Japonii. Elektryczny minisamochód ma trafić do sprzedaży w drugiej połowie 2026 roku w cenie ok. 2,5 mln jenów (ok. 17 700 dolarów), co plasuje go w dolnej granicy cenowej japońskich elektrycznych kei-carów.

Obecnie segment minisamochodów w Japonii zdominowany jest przez lokalnych producentów, takich jak Nissan (model Sakura) i Mitsubishi (eK X EV). BYD chce rzucić im wyzwanie, wykorzystując swoją technologię i konkurencyjne ceny.
Globalna ekspansja BYD
BYD, który wszedł na japoński rynek w 2023 roku, do marca 2025 sprzedał tam zaledwie 4530 aut. Jednak firma dynamicznie zwiększa swoją obecność na świecie, szczególnie w Azji Południowo-Wschodniej, Europie i Ameryce Łacińskiej.
Historia i statystyki BYD
Założona w 1995 roku jako producent baterii, BYD gwałtownie stał się jednym z liderów elektromobilności. W 2023 roku sprzedał ponad 3 mln pojazdów, z czego większość w Chinach. Jednak coraz większy udział ma eksport:
-
Największe rynki zagraniczne BYD:
-
Tajlandia (gdzie BYD jest najpopularniejszą marką EV)
-
Brazylia (dynamicznie rosnąca sprzedaż)
-
Australia (silna obecność w segmencie SUV-ów elektrycznych)
-
Fabryki BYD na świecie
BYD ma już zakłady produkcyjne m.in. w:
-
Chinach (kilka fabryk, w tym w Shenzhen)
-
Tajlandii (otwarta w 2024)
-
Brazylii (w budowie, uruchomienie w 2025)
-
Węgry (planowana produkcja od 2026)
Negocjowane lokalizacje nowych fabryk:
-
Meksyk (dla rynku Ameryki Północnej)
-
Indonezja (współpraca z lokalnymi partnerami)
-
Wietnam (rozmowy w toku)
Wejście BYD na japoński rynek minisamochodów to kolejny krok w globalnej ekspansji firmy. jeżeli Chińczykom uda się zdobyć zaufanie japońskich konsumentów, może to otworzyć im drogę do dalszego wzrostu w kraju, który dotąd był zdominowany przez rodzime marki.

Źródła:
- Nikkei Asia (21.04.2025)
- Dane sprzedaży BYD (2024-2025)
- Informacje prasowe BYD
Leszek B. Ślazyk
e-mail: [email protected]
© www.chiny24.com