Chińskie koncerny motoryzacyjne dynamicznie i skutecznie umacniają swoją pozycję na rynku europejskim, również w Polsce. Jednym z najbardziej wyróżniających się producentów jest BYD Auto – stosunkowo młoda firma, działająca od 2003 roku jako część prywatnego holdingu BYD, założonego 8 lat wcześniej.
Siedziba przedsiębiorstwa znajduje się w Shenzhen – mieście nazywanym często „fabryką świata” lub „chińską Doliną Krzemową”, skąd pochodzi aż 90% elektroniki produkowanej na potrzeby globalnego rynku. Początkowo BYD koncentrowało się na produkcji akumulatorów do urządzeń elektronicznych, głównie telefonów komórkowych marek takich jak Motorola czy Nokia. Sama nazwa firmy – BYD, czyli Build Your Dreams (Buduj swoje marzenia) trafnie oddaje jej filozofię i aspiracje rozwojowe.
Obecnie BYD Auto specjalizuje się przede wszystkim w produkcji samochodów elektrycznych, a także dostarcza nowoczesne akumulatory trakcyjne Blade Battery m.in. dla takich marek jak Toyota, Tesla, General Motors czy Ford.
Nowy standard wśród elektryków
Pierwsze wrażenie i zaskoczenie? Brak jakichkolwiek oznak oszczędności. Lista funkcji i elementów wyposażenia jest kompletna – nie brakuje absolutnie niczego. Potwierdza to strategię producenta, który nie koncentruje się na oferowaniu najtańszych produktów, ale najlepszych – w konkurencyjnej cenie.
Elegancką sylwetką „lwa morskiego” Sealion 7 mógłby się pochwalić niejeden renomowany europejski producent. To zasługa współpracy z uznanym niemieckim projektantem Wolfgangiem Eggerem, pełniącym od 2017 roku funkcję głównego stylisty marki BYD. Dynamiczna linia nadwozia podkreśla sportowy charakter auta, a nowoczesny przód w stylistyce „OCEAN X” zdecydowanie wyróżnia się na tle innych modeli. Z kolei tylne lampy zespolone – inspirowane kroplą wody – nawiązują do przewodniego motywu morskiego.
Sealion 7 to samochód nietuzinkowy – nowoczesny, a zarazem ponadczasowy i elegancki. Nadwozie o długości 4830 mm oraz rozstaw osi wynoszący 2930 mm zapewniają przestronne wnętrze. Dzięki zastosowaniu akumulatorów Blade Battery, zintegrowanych z konstrukcją nośną pojazdu (technologia CTB – Cell to Body), wnętrze zyskało całkowicie płaską podłogę, bez tunelu środkowego.
Kabina została wykończona materiałami najwyższej jakości – w tym luksusową skórą Nappa. Wszystkie elementy są przyjemne w dotyku i robią bardzo dobre wrażenie. Ergonomia stoi na najwyższym poziomie: zarówno przednie fotele, jak i tylna kanapa oferują wysoki komfort podróży. Szczególnie interesujące jest rozwiązanie regulacji długości siedziska przednich foteli – wysuwają się one płynnie i bez powstawania przerwy, niejako „rozwijając się” do przodu.
Na wyróżnienie zasługuje także doskonałe wyciszenie kabiny. Nadwozie cechuje się dużą sztywnością, a precyzyjne spasowanie elementów sprawia, iż do wnętrza nie docierają żadne niepożądane dźwięki. Kokpit jest nowoczesny, przejrzysty i bardzo intuicyjny w obsłudze. Centralny ekran można obrócić o 90 stopni – zarówno do orientacji poziomej, jak i pionowej, w zależności od preferencji kierowcy.
Wyposażenie w zakresie komfortu, bezpieczeństwa, multimediów oraz systemów wspomagania jazdy jest pełne i z pewnością zaspokoi oczekiwania choćby najbardziej wymagających użytkowników.
Przyspiesza jak sportowiec, myśli jak inżynier
BYD Sealion 7 w wersji Excellence AWD wyposażony jest w elektryczny napęd na obie osie, oferujący imponującą moc 530 KM oraz maksymalny moment obrotowy 690 Nm. Dzięki temu auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 215 km/h, co w połączeniu z natychmiastową reakcją na pedał gazu gwarantuje sportowe wrażenia z jazdy.
Napęd jest nie tylko dynamiczny, ale również precyzyjny – płynnie oddaje moc i moment obrotowy, co pozwala na pełną kontrolę nad pojazdem w każdych warunkach. W tym zakresie wspomaga kierowcę system iTAC (intelligent Torque Adaptation Control), który inteligentnie rozdziela moment obrotowy między poszczególne koła. Dzięki temu auto skutecznie eliminuje poślizgi, nie ograniczając przy tym przyspieszenia ani nie angażując niepotrzebnego hamowania. System ten wyraźnie zwiększa bezpieczeństwo, zachowując jednocześnie frajdę z jazdy.
Za zasilanie odpowiada zestaw akumulatorów trakcyjnych o pojemności netto 91,3 kWh, co w warunkach rzeczywistych pozwala przejechać około 400 km na jednym ładowaniu. Przy masie pojazdu wynoszącej około 2,5 tony należy spodziewać się zużycia energii na poziomie 20–22 kWh/100 km. Obsługa szybkiego ładowania z mocą do 230 kW pozwala na uzupełnienie energii w ciągu kilkunastu minut.
Sealion 7 oferuje również funkcję zasilania zewnętrznych urządzeń z akumulatora trakcyjnego, co jest praktycznym dodatkiem np. podczas podróży lub biwakowania. Dodatkowo samochód wyposażono w nowoczesny system wysokowydajnych pomp ciepła, który zwiększa efektywność energetyczną poprzez wykorzystanie ciepła resztkowego z otoczenia, układu napędowego, kabiny i samych akumulatorów.
Perfekcyjny na drodze, wymagający w sieci
Zawieszenie w testowanym Sealionie 7 to zaawansowana konstrukcja wielowahaczowa, która automatycznie adaptuje się do warunków drogowych. Jego zestrojenie nie budzi najmniejszych zastrzeżeń – zarówno podczas pokonywania nierówności, jak i w trakcie dynamicznej jazdy. Komfort podróżowania i jakość prowadzenia pozostają na bardzo wysokim poziomie. Również układ kierowniczy zasługuje na pochwałę – działa precyzyjnie i zapewnia dobre wyczucie pojazdu.
Czy udało mi się znaleźć coś, co BYD mogłoby jeszcze udoskonalić? Tak, choć nie dotyczy to bezpośrednio samego samochodu . Opisy na polskiej stronie internetowej producenta wymagają jeszcze dopracowania – zwłaszcza pod względem językowym i stylistycznym.
Podsumowując – BYD Sealion 7 nie tylko dorównuje swoim europejskim i amerykańskim konkurentom, ale w wielu aspektach zdecydowanie ich wyprzedza. Z całą pewnością jest to propozycja, którą warto rozważyć przy wyborze elektrycznego SUV-a z wyższej półki.
Tekst i zdjęcia: Luba Kurek
*Artykuł powstał dzięki uprzejmości: Mariusz Sawicki, Radosław Szczubełek BYD Grupa Krotoski
Luba Kurek
Od wielu lat związana z motoryzacją, motorsportem i zarządzaniem flotami samochodowymi. Kierownik Administracji, Fleet Manager w PHZ Baltona S.A. Członek zarządu Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych. Autorka wielu artykułów w pismach branżowych oraz uważny obserwator i komentator otaczającej nas rzeczywistości motoryzacyjnej.
https://www.facebook.com/profile.php?id=100071179053191&sk=about&locale=pl_PL
https://www.linkedin.com/in/luba-kurek-34bbb31b8/








