BMW M8 kontra Dodge Challenger: dwa modele skazane na wyginięcie. Spieszmy się nimi cieszyć, zanim ostatecznie znikną z naszych ulic

1 rok temu

Giganci naszych czasów – Dodge Challenger i BMW M8 są wymierającym gatunkiem. Imponują rozmiarami i wyglądem, ale jeszcze większe wrażenie robią ich potężne silniki V8. Zwłaszcza w czasach zdominowanych przez elektromobilność. Reprezentują motoryzację, za którą prawdziwi fani będą tęsknić. Czas na pożegnalną przejażdżkę.

Last Call. V8 niedługo będzie już tylko wspomnieniem. A zatem wyruszamy na nocną przejażdżkę, komory spalania wypełniają się benzyną, a my pozwalamy rozbrzmieć hymnowi pożegnalnemu dedykowanemu epoce silnika spalinowego. Bo jeżeli nie teraz, to kiedy?

https://magazynauto.pl/testy/dodge-challenger-jensen-interceptor-i-opel-diplomat-i-piekne-i-bestie-legendarne-coupe-z-silnikami-v8,aid,3902

Ostatnie dni silników V8

Dodge już zaprzestał produkcji Challengera z klasycznym, ośmiocylindrowym silnikiem. Ostatnie specjalne modele trafiły na szczęście także za Atlantyk. Przyszłość Dodge’a jest elektryczna. W Monachium także kości zostały rzucone: BMW zbudowało w Niemczech ostatni silnik spalinowy – V8 biturbo. Jednostka napędowa dla M8 Competition już jest montowana w Austrii.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/calkiem-nowy-dodge-charger-daytona-debiutuje-w-wersji-elektrycznej-ale-benzynowe-tez-sie-pojawia,aid,4000

Dni znanego nam M8 są policzone, a jego sukcesor będzie bazował na przyszłej platformie koncernu przeznaczonej dla aut elektrycznych. Ale jest też dobra wiadomość: dzięki czterem silnikom elektrycznym i mocy 1 megawata też będzie to inspirujący pojazd. To jednak dopiero nadejdzie. Tymczasem Challengera i M8 czeka ostatnia randka – nocą, na ulicach Hamburga. W końcu to samochody miejskie.

https://magazynauto.pl/testy/bmw-ix-xdrive40-test,aid,1959

Dodge Challenger: historia

Zamocowany do silnika i wystający z maski „shaker” trzęsie się w rytm gardłowo bulgoczącego silnika.

Oba modele mają się czym pochwalić i bardzo atrakcyjnie prezentują się po zmroku. Challenger był ikoną przypadającej na przełom lat 60. i 70. ery muscle carów, już wówczas był gwiazdą Hollywood: zagrał pojazd byłego kierowcy wyścigowego, Kowalskiego (Barry Newman), w kultowym filmie drogi, „Znikający punkt”. Inna postać z tego filmu, komentujący w radio ryzykowną jazdę Kowalskiego, DJ Super Soul, określił Kowalskiego jako „ostatnią cudownie wolną duszę na tej nieszczęsnej planecie”, „ostatniego amerykańskiego bohatera”. A Dodge stanowił klucz do tej upragnionej wolności.

Dodge Challenger był także elementem tożsamości Dominica Toretto (Vin Diesel) w „Szybkich i wściekłych”. choćby Quentin Tarantino złożył hołd Challengerowi Kowalskiego w swoim „Death Proof”. A w filmie „Wolny Strzelec” Dodge z reporterem Louisem Bloomem (Jake Gyllenhall) przemierza nocne ulice Los Angeles w poszukiwaniu spektakularnych wiadomości, przestępstw i wypadków. W dniu 22 grudnia 2023 r. klamka zapadła, a z linii montażowej w zakładach Brampton w Kanadzie zjechał ostatni Challenger.

Dodge Challenger R/T: galeria

1438

BMW M8: historia

Aktywny sportowy układ wydechowy M wygrywa charakterystyczną melodię V8 biturbo – czasem brzmi wyrafinowanie, czasem donośnie.

Era M8 jeszcze się natomiast nie skończyła. Ten model również doczekałby się może statusu gwiazdy filmowej, jego kariera była jednak zbyt niespokojna – odegrał jedynie kilka drugoplanowych ról. Młodość miał szaloną: narodził się w latach 70. jako seria 6, a w 1989 r. – aby zaspokoić zachcianki wyższych sfer – został przemianowany na serię 8. Nadmiar luksusu zawrócił mu w głowie i doprowadził do porażki.

Model stanął na nogi dopiero w 2018 r., kiedy BMW podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans zaprezentowało go jako wyczynowe M8 GTE. Ale w tym czasie było już zbyt wiele gwiazd na niebie sportów motorowych – na wielką karierę było więc za późno.

BMW M8 Competition: galeria

1439

BMW M8 Competition: silnik

W BMW M8 Competition pracuje V8 biturbo, które ekstremalnie wcześnie dysponuje 750 Nm maksymalnego momentu i z łatwością generuje 625 KM.

Jednak ci, którzy wykupili bilet na miejsce w kabinie M8, z pewnością są zadowoleni z jego niezrównanych możliwości. M8 Competition to samochód sportowy o wyrafinowanych manierach. Jego V8 biturbo pracuje bardzo płynnie. Z wyczuciem przełącza się między ośmioma przełożeniami, a zawieszenie utrzymuje większość uszkodzeń asfaltu z dala od pasażerów. Przez cały czas M8 intensywnie komunikuje się przy tym z kierowcą. Ale jeżeli ustawimy parametry samochodu na pełną ostrość, wówczas doktor Jekyll przemieni się w pana Hyde’a.

Dziś jego V8 biturbo spokojnie oddycha czystym powietrzem portowego miasta i wypełnia noc swoją energiczną, agresywną, wyścigową melodią. Prowadzenie, wyczucie hamulca, przyspieszanie: w M8 wszystko cechuje maksymalna precyzja, a jednocześnie niewiarygodne opanowanie. Jest nowoczesne i nie szuka odniesień do przeszłości.

Dodge Challenger R/T: silnik

Silnik 392 V8 SRT Hemi z tylko dwoma zaworami na cylinder obywa się bez dodatkowych pomocników w postaci doładowania, a wytwarza trudną do okiełznania moc 485 KM i potężne 644 Nm momentu.

Dodge z szerokim, rozpostartym nad asfaltem splitterem ryczy jak typowe amerykańskie V8. Po osiągnięciu czerwonego zakresu kierowcy może gwałtownie podskoczyć ciśnienie. Wystający z maski, zamocowany do silnika „shaker” trzęsie się przy każdym dotknięciu pedału gazu. A piekielny hymn amerykańskiego silnika odbija się echem od ścian portowych magazynów. Brzmi niczym bolid NASCAR szykujący się do wyścigu Daytona. Bo Challenger robi show wszędzie, gdzie się pojawia. Silnik generuje swoje parametry bez dodatkowych pomocników w postaci doładowania, tylko dzięki dużej pojemności i rosnącym obrotom, które ostro zaprzęgają do galopu tylną oś.

Challenger R/T Scat Pack Swinger Widebody w specjalnej edycji „Last Call” z 6,4-litrowym, wolnossącym silnikiem Hemi V8 przyciąga uwagę. Z pewnością pomaga mu w tym znacznie lepiej prezentujący się na tle nocnego miasta lakier Sublime Green. M8 w demonicznym kolorze Frozen Black pochłania każde światło niczym czarna dziura.

Dane techniczne BMW M8 Competition Dodge Challenger R/T Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna Maksymalny moment obrotowy Napęd Skrzynia biegów Długość/szerokość/wysokość Rozstaw osi Masa własna Opony (przód; tył) Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa
benzynowy, biturbo benzynowy
4395 cm3 6424 cm3
V8/32 V8/16
625 KM/6000 485 KM/6000
750 Nm/1800 644 Nm/4200
4x4 tylny
aut./8-biegowa aut./8-biegowa
487/191/136 cm 502/192/145 cm
283 cm 295 cm
1900 kg 1892 kg
275/35 R20; 285/35 R20 305/35 R20
250/305* km/h 270 km/h
3,2 s 4,2 s
11,2 l/100 km 14,2 l/100 km

* z pakietem M Driver

Dodge Challenger i BMW M8: jazda

Nocne miasto migocze zza przedniej szyby niczym film zrealizowany w formacie szerokoekranowym. A w przestronnym wnętrzu, na sportowo wyprofilowanych, ale obszernych i wygodnych fotelach jesteśmy przygotowani na wyjątkowo długie występy. Nieważne, po jakim mieście jedziesz i co pokazuje termometr, w Challengerze zawsze czuć powiew gorącego kalifornijskiego powietrza.

M8 Competition nie oddaje się wspomnieniom. Jest tu i teraz. Jest nowoczesne i ponadczasowe, cudownie rozwija prędkość obrotową do ponad 5000 obr./min, a następnie rozkręca swój wał korbowy do ponad 7000 obr./min i wyciska z niego pełną moc.

Trudno nazwać BMW M8 dyskretnym, ale w towarzystwie reprezentanta Stanów Zjednoczonych prezentuje się skromnie.

PODSUMOWANIE

Choć Dodge i BMW realizują różne scenariusze, to dzisiejszej nocy grają w tym samym przedstawieniu. Dwaj protagoniści, a każdy z nich opowiada fascynującą historię motoryzacji.

Idź do oryginalnego materiału